Brodd i tån och/eller i trakten

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Mrs LunaTanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 626
M

Mrs LunaTanten

Funderar....!

Brukar just du brodda i trakten OCH tån när du tävlar med gräsbrodd?
I trakten är det väl "självklart" men hur många kör även med brodd fram eller kanske gör det vid speciella /extrema tillfällen....:confused:

Hur brukar du tänka när du köper skor, att de är "färdiga" med hål eller brukar
du (/hovslagaren) borra och gänga själv? :idea:

Jag har fått för mig att de flesta tycker att det är jobbigt och sätta i blindbrodd (eller skydda hålen med tjärtuss) -Har jag fel?!

Tacksam för svar på hur just du gör & tänker! :)

Sv: Brodd i tån och/eller i trakten

trakten, aldrig sett någon som broddar tån för gräsbana! Hovslagare borrar.

Beror på hästen och underlaget. Min gamla tävlingshäst hatar att inte få ordentligt fäste,gillar inte ens att skritta ut om det är för slipprigt. På honom hade jag brodd både i tå och trakt på bakskorna när vi hoppade. Det gillade han och hoppade betydligt bättre. Skulle dock aldrig ha tåbrodd fram då jag tror det bromsar för mycket.

Tå brodd fram sliter jätte mkt på hästen då det blir så tvära stopp.

Vad bra att höra att det inte är vanligt med brodd fram =).
Hur många av er kör med alumniumskor då?
//Kram Mrs LunaTanten

Du ska inte ha brodd i tårna, då hästen hoppar ett hinder och landar i gräset så kan det bli ett totalt stopp, alltså inte att rekomendera. Hände en sån olycka för ett tag sen i de stall jag har min häst. Men du borde absolut ha gräs brodd i trakterna :)

Tå brodd fram sliter jätte mkt på hästen då det blir så tvära stopp.

Du ska inte ha brodd i tårna, då hästen hoppar ett hinder och landar i gräset så kan det bli ett totalt stopp, alltså inte att rekomendera. Hände en sån olycka för ett tag sen i de stall jag har min häst. Men du borde absolut ha gräs brodd i trakterna :)
Jag tycker att ni gör det lite lätt för er här. Min åsikt är att det inte finns några "ska" eller "måste" när det gäller broddar och gräsunderlag. Allt beror på hur halt det är, vilken häst det är och vilken sorts broddar man eventuellt använder. Är det inte halt behöver man ju inte brodda alls och om det är mycket halt så kan man mycket väl ha små broddar i tån utan att det för den delen tar stopp! Och har man för stora broddar i trakten så tar det ju stopp ändå, även om tån är obroddad...
/Lady_S

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 169
Senast: muslidag
·
Hästvård Måste få skriva av mig och be om ett litet tips. Har 2st hästar som rids och körs ofta. Den ena är i ganska bra toppkondis, medan... 2
Svar
31
· Visningar
2 733
Senast: Limelight
·
Utrustning Jag undrar hur ni broddar när ni tävlar HOPPNING på GRÄS... Vill ha svar från er som vet var ni pratar om!! * Hur många broddar har ni...
Svar
4
· Visningar
2 298
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 592
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka