Glimfeather

Trådstartare
kan någon förklara det här med brodd för mig? har ju broddhål i skorna, men behöver man sko med andra speciella skor med mer hål i på vintern? och är det olika storlekar på brodd man ska använda eller finns det bara ne? berätta allt! :bump:

Sv: Brodd

Det finns skor med olika många broddhål, så om du behöver byta skor beror på hur många broddar du vill ha på varje hov. Åsikterna går isär om vad som är bäst.

Det finns flera olika storlekar på brodd och flera olika sorter: blindbrodd (som egentligen inte är en brodd utan bara 'platshållare' som håller hålet rent från skit medan man inte har de riktiga broddarna i), isbrodd och gräsbrodd är de sorter jag vet namnet på.

Varje brodd har två olika storlekar, dels 'storleken' på gängan, den storleken måste överensstämma med storleken på hålet, dels storleken på den delen av brodden som sticker ut. Där kan du välja en storlek som passar dig och får då välja en skruvnyckel som passar (eller använda skiftnyckel)

Glimfeather skrev:
kan någon förklara det här med brodd för mig? har ju broddhål i skorna, men behöver man sko med andra speciella skor med mer hål i på vintern? och är det olika storlekar på brodd man ska använda eller finns det bara ne? berätta allt! :bump:

På vintern skos min häst med vinterskor som har 4 broddhål.
Broddar kommer först och främst i två typer (med olika storlek på gängan): travbroddar och "ridhäst-broddar". De senare kommer sen i flera olika storlekar (höjd och olika trubbighet/spetsighet) beroende på vad de skall användas till, t.ex isbrodd, gräsbrodd etc. Det finns också så kallade blindbroddar som är helt platta och som används för att hålla broddhålen öppna då man inte har behov för brodd.

Antalet hål/broddar du behöver på varje sko beror ju på hur mycket du rider och vad det vanligtvis är för underlag där du bor. För att hitta vilken storlek du ska ha på broddarna kan du prova med några du lånar från någon annan ryttare eller från affär. Har du haft hål i skorna men inte haft broddar i kan en gängtapp vara bra, den hjälper att rensa ut smuts ur hålen och fixar gängorna så du lätt kan skruva i brodden! Gräsbroddar brukar oftast vara ganska stora (Ser ut som mördartänder på min shettis!) vad jag vet. Bäst är ju att fråga när du köper borddar vilken som är vanligast att använda hos andra hästägare!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
543
Senast: Shixle
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 468
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
445
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
421
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V