Brodda av eller ej, ridhus?

PetiteFrancaise

Trådstartare
Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många olika åsikter. Hade jag ridit i alla gångarter hade jag broddat av, men vi skrittar bara nu för hästen håller på att ridas igång. Så det blir bara skritt och enklare lösgörande övningar i ca 30 min. Vad tycker ni, borde jag brodda av eller hade ni behållit dem på?

Jag rider typ alltid utomhus men idag blir det ridhuset pga dåligt väder 🤷‍♀️
 
Jag broddar på min när det är risk för halka och broddar av när risken känns stabilt obefintlig. Skulle aldrig få för mig att brodda av för att rida i ridhuset, jag ska ju ta mig dit och tillbaka igen också. Underlaget medger ju också visst glid eftersom det är såpass löst så då är ju brodd på torrfrusna vägar väldigt mycket sämre för hästarna.
 
När jag red, bodde i Norrbotten då, så broddade man på när det blev is/snö och broddade av på våren när isen var borta. Hade aldrig gått att hålla på och ta av och på broddarna.
Och ja, de var broddade även i hagen fastän de gick med andra hästar.
Så rid du med broddar i ridhuset, det är inga problem.
 
Jag har aldrig varit med om att nån i min bekantskap broddat av vid ridning eller hoppning i ridhus. Här går de flesta hästar broddade från vinterskoningen i november tills sommarskoningen i april. Även om det är barmark i perioder.

Har man en häst tex med ledproblem kanske man får tänka annorlunda i samråd med sin veterinär.
 
Jag broddar aldrig av, men jag tänker också att brodern sjunker ju ner i underlaget när det är mjukt-ridhus/mildväder
 
Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många olika åsikter. Hade jag ridit i alla gångarter hade jag broddat av, men vi skrittar bara nu för hästen håller på att ridas igång. Så det blir bara skritt och enklare lösgörande övningar i ca 30 min. Vad tycker ni, borde jag brodda av eller hade ni behållit dem på?

Jag rider typ alltid utomhus men idag blir det ridhuset pga dåligt väder 🤷‍♀️
För 30 min lugnt arbete så nej behövs inte brodda av. Fibersand/fiber eller någon blandning av dessa så bra brodda av vid andra gångarter än skritt
 
Är det ditt privata ridhus eller hyr du bara in dig där? Om du lånar ridhuset av någon annan så kolla med ägaren vad denne vill att du ska göra i första hand. Om ridhusägaren tycker det är okej med brodd så hade jag låtit brodden sitta kvar så länge jag bara ska skritta och möjligen trava lite.
 
Vi har inte ridhus hemma utan rider de allra flesta dagar ute vilket gör att vi har traktbrodd (små isborddar) dygnet runt. Broddar av vid hoppning i ridhus inte annars. Möjligtvis vid mkt galopparbeten eller annat högt tempo.
 
Broddar inte av för att rida i ridhus, rider i alla gångarter och mest på fibersand. När det är isigt ute tar man sig ju inte ens mellan stall och ridhus utan brodd, plus att det skulle ta alldeles för lång tid att brodda av/på vid varje ridpass.
 
Jag själv broddar aldrig av. Det är en sandvariant med noll fiber i så funkar rida i året runt oavsett broddar eller ej. Fiber däremot gör att det blir ett visst grepp. Fattar inte att det är så populärt när man ser hur mycket bök det blir om man inte broddar av osv.
Vet att på ett ställe där måste alla hästar kratsa ut hovarna innan de går in i ridhuset och sen kratsa hovarna innan de går ut ur ridhuset pga det dyra materialet :rofl:
 
Skulle aldrig komma på tanken att brodda av för att rida i ridhus. Finns verkligen ingen anledning. Har dock inte fibersand.
 
Sen är det ju skillnad på brodd och brodd. Vanligaste är väl 7mm, de skulle inte jag hålla på att ta av och på. Däremot om jag hade 15mm isbrodd, det har jag bara vid behov och då inte inne.
 
Här har vi alltid 4 broddar i varje. Har även haft guldskor i perioder:love:

Vinterskorna på från november tills ev mars april.. beroende på när isen är borta. Även snösulor
 
Efter att ha fått lov att sätta i fyra brodd på en spanjor som aldrig riktigt fattade konceptet is, och sedan behövde behandla bakknäna varannan månad, så broddas det av vid ridning på fibersand. Men bara på den hästen, för hans rörelsemönster är rätt speciellt. Och han rids även mindre på fiber överlag, just av den anledningen. Jag är ju själv uppväxt med vinterskoning med snösulor och fyra brodd från november till april, men då hade vi inte fiber i ridhuset. Det blir alldeles för bra grepp helt enkelt. Vanligt underlag, rid på bara, och med bara traktbrodd skulle jag inte heller fundera, om hästen inte skruvade mycket vid inslag.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp