Brodda eller inte!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Idas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 716

Idas

Trådstartare
Om tre veckor ska jag på tävling och det är framridning på gräsbana, framhoppning på grus och tävling i ridhus.

Skulle ni brodda med gräsbrodd för framridning på gräset? Och sen ta av brodden? Eller skippar ni att brodda? Tänkte att det kan ju bli riktigt halt om det regnar på gräs..

Sv: Brodda eller inte!

Nej det skulle jag inte.
Om det skulle regna skulle jag försöka rida fram på grusvägar alternativt ta hela framridningen på framhoppningen.

Jag hade inte broddat.
Att skitta, trava och galoppera på gräs är något de flesta hästar klarar galant utan broddar, i alla fall har de gjort det de senaste typ 50 miljoner åren :angel:

Näppeligen. Blir det halt på gräset skulle jag joggat fram på någon grusväg, som SandraW föreslog, och ridit fram ordentligt på framhoppningen. Jag rider vanligtvis på gräs och broddar aldrig. Hästarna går i gräshagar och är inte broddade där heller ;)
Vid lite eftertanke så hoppar jag också på gräs utan brodd, om underlaget är bra.

Nej, jag hade inte heller broddat. Hoppar jag på gräs broddar jag i stort sett alltid men annars rider man ju ofta på gräs till vardags utan brodd.

Nej absolut inte! Är skillnad om man ska hoppa på gräs, då är det självklart att brodda, men inte för att rida fram. En häst som rids i balans av ryttaren halkar inte på gräsunderlag om man bara ska dressyra;)

Broddar inte, ser ut så på vår klubb att man kan använda ett gräsfält för framridning innan man får komma in i sandpaddock och det brukar fungera bra utan brodd trots att det dessutom lutar lite där.

Varför inte?

Jag hade också tagit isbrodd om jag nu hade broddat alls.
Ger lite bättre fäste än helt utan brodd och är så pass små att jag inte hade broddat ur utan ridit med dom inomhus också.

Har flera gånger valt isbrodd när jag hoppat på gräs för min häst är bara skodd fram och jag vill inte att det ska bli för stor skillnad mellan bak och framkärran.
Om det är blött eller tjockt gräs så tar jag gräsbroddar men om det är en sliten eller väldigt torr bana så räcker det med isbrodd för mig.

Dessutom så vet jag flera mycket meriterade ryttare som rider med brodd inomhus om underlaget inte är helt hundra.
Jag menar att man behöver ju inte brodda av innan man går in på banan, det är ju bara onödigt extrajobb.

(Inte bara riktat till dig.)
Brodd inomhus om det är halt kan absolut vara ett klokt val. Men det finns gräsbanor som inte är ens i närheten av hala. Så sent som igår var jag iväg och hopptränade ett par hästar på gräsbana. En skodd runtom och två unghästar med bara skor fram. Ingen broddad. Ingen halkade.
Ibland känns det lite överdrivet med allt broddande. Där har hoppningen mycket att lära av fälttävlan.

Jag tror vi ska åka på samma tävling :laugh:

Jag kommer inte brodda iaf, känns onödigt när man inte ska hoppa på gräs. Jag kan ju trava o galoppera på ängarna runt omkring så då borde jag ju kunna rida fram på gräs utan brodd.
I värsta fall om det regnat mkt så sätter jag på vanliga broddar som man har på vintern.

Är det torrt och hårt i marken använder jag också isbroddar. Om det regnar/är halt använder jag små gräsbroddar (dom är ca 1.5-2 cm höga) och om det skulle spöregna och vara extremdåligt underlag så skulle jag helt enkelt inte tävla. Då är det bara en onödig risk att hästen går omkull eller skadar sig.

I ditt fall så skulle jag strunta i broddarna och bara rida i trav och lugn galopp på gräset och sen rida fram mer ordentligt på framhoppningen :)

Jag hade inte broddat. Men ta med dig om så du kan avgöra på plats.
Framridning behöver ju inte betyda gångarter snabbare än trav..:grin:

jag hade tagit med mig broddarna och bedömt situationen på plats. Det har jag gjort tidigare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Grazing
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Grazing
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka