broddad häst...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare DiorGirly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 216
D

DiorGirly

vad tycker ni om hästar som bara får 2 broddar på varje hov.. Förstår ni vad jag menar? Måste inte det bli konstigt för hästen?

Själv broddar jag med 4 broddar per hov, men en tjej i stallet har 2 per hov, hon säger att det är bättre och billigare...

Vad tycker ni?

Sv: broddad häst...

Beror helt på vad ma själv tycker. Vissa har bara traktbrodd i t.ex hagen, för att tydligen om tåbrodden fastnar i marken på något sätt kan hästen vrida sig illa.(?) Jag själv har fyra i varje, men ja, alla säger olika..

har två per hov, hela tiden nu, (vågar inte släppa ut henne i hagen tuan brodd). vet inte riktigt vad som är bäst, visst det blir kanske "jämnare" om man har fyra.... men isbrodden rom används i hagen är ju så låga så jag tror inte att det slpelar någon större roll, en del av dem åker ju ner i marken med....

Valacken har skor med 4 brodd i vardera fram. Går barfota bak.
Hingsten grå barfota runt om.

Det blir inte så mycket glidmoment med 4 broddar.

Jag har 4 broddar i framhovarna, inget bak för där går han barfota.
Fast idag skodde jag av honom så nu är han barfota runt om.

du har inte tänkt på att du förändrar hästen hovställning med bara två brodd?
hästen blir högre i trakterna vilket leder till felbelasting som kan om man har otur leda till hälta. Det är många hästar som blir halta vid denna tiden på året just pga av att de går med bara två brodd, men då har de två brodd jämt.
Brodden sjunker inte ner om marken är frusen.

precis så tänkte jag också.. men då skulle väl inte hovslagaren slå på sånna skor, om det försämmrar hästens benställning...

Hur menar du?? Dom flesta skor har ju bara 2 broddhål, hovslagarna brukar själv borra dom övriga hålen.

Min hovslagare borrar extra hål i tån på vintrarna men på sommaren har dom enbart 2 broddhål.

Min har två broddar fram och 4 bak.
Har han tåbrodd fram blir han snubblig, och har han inte tåbrodd bak så halkar han.
Han har dessutom låga trakter, så jag tro inte att det är så farligt att han bara har traktbrodd på framhovarna. Det är bara när han står på gången som broddarna inte sjunker ner i underlaget.

va?? borrar egna hål? varför köper ni inte vinterskor? de med två hål brukar vara sommarskor om man tävlar på gräs.

och nä, hovslagare vet inte alltid bäst.. jag kan mycket mer om hoven än min hovis, men sko kan han, slå alltså.

/jenny

Det är väl skitsamma vem som borrar hålen i skorna :confused:
Huvudsaken är väl att där finns broddhål.

Om din hovslagare vill stå o borra hål i stallet så visst... men det finns färdiga, varför spara 2 spänn per sko med risk för att broddhålen inte blir bra kanske, ev ojämna. Man måste oxå ha en specialborr för att göra gängorna.
JAG tycker det verkar helt onödigt, men din hovslagare får ju göra som han vill, men tar han extra betalt kanske du ska fundera på annat.

/jenny

Man behöver inget specialborr men en gängtapp....Inget märkvärdigare än så :D

Jag har sex broddar i varje hov för bästa fäste och balans ;) men de beror ju på vad man använder hästen till...har man bara promenad häst som skrittar behövs kanske inte så mycket, men mina som tränas ordentligt, endast utomhus, måste ha bra fäste på isen! ;)

men varför slita själv när man kan köpa.. är det jag som är lat eller?

min hovis skulle aldrig stå o gänga skor till mig,

varför göra pannkakssmet när man kan köpa godare färdig :) min alltså, mormor får gärna göra smeten!

/jenny

snigelfarmor skrev:
Om din hovslagare vill stå o borra hål i stallet så visst... men det finns färdiga, varför spara 2 spänn per sko med risk för att broddhålen inte blir bra kanske, ev ojämna. Man måste oxå ha en specialborr för att göra gängorna.
JAG tycker det verkar helt onödigt, men din hovslagare får ju göra som han vill, men tar han extra betalt kanske du ska fundera på annat.

/jenny

Nä men snälla människa , hovslagarna har borrarna hemma , skorna är redan färdigborrade när dom kommer till stallet. Dom flesta hovslagarna häromkring köper inte färdigborrade skor utan dom borrar hemma MED specialborr, jag är nästan säker på att din hovslagare oxå gör så faktiskt. Hovslagarna tar samma pris oavsett hur många hål du har i skorna men hovslagarna själva tjänar väl lite på att köpa oborrade skor.

Det är ju alltid NÅGON som ser till att där borras broddhål i skorna även i dina färdigköpta. Det är ju inte så att dom helt plötsligt bara dyker upp där ur tomma intet ;)

Senast ändrad av en moderator:

snigelfarmor skrev:
men varför slita själv när man kan köpa.. är det jag som är lat eller?

min hovis skulle aldrig stå o gänga skor till mig,

varför göra pannkakssmet när man kan köpa godare färdig :) min alltså, mormor får gärna göra smeten!

/jenny

Men när skorna är borrade så behöver du inte gänga,det är ju bara att sätta i brodden direkt.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 901
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
465
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med vintern i antågande byter vissa däcken på bilen, andra byter skorna på hästen. Att hästen är utrustad med vinterskor och broddar är...
Svar
0
· Visningar
73
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka