Bukefalos 28 år!

broddar..hum?

M

MaLu

Blindbroddar, vad är det för något egentligen? Och vad är det bra för? Det är väl bara som en vanlig brodd fast utan "pigg".

Är det meningen att man ska ha i dem när man inte har i vanliga broddar för att det ska vara enklare att sätta i de riktiga broddarna sedan?

Det finns väl pluggar eller nått också? Som en liten skruv utan "brodd" som bara sitter i hålet för att det inte ska komma in smuts. Eller hur?

Användningsområden för dessa två?

/malu
 
Jag tror man ska använda en insexsnyckel till pluggarna... Ska försöka kolla upp det här mer.

Nån annan som vet?

malu
 
den finns plastpluttar att sätta in i hålen också, men de ramlar ganska lätt ur och är svårare att få loss. Det är väl en smaksak hur mycket man orkar pilla varje gång man ska brodda. Plastpluttarna finns att köpa på de flesta hästbutiker
 
Ja, det var ju inte så svårt att kolla upp. På hooks finns en "broddlåda" som innehåller både blindbroddar och broddhålsplugg. Frågan är ju varför man behöver både och? Har blindbroddens lilla "platå" nån funktion?

malu
 
plastpluttar :D okej! ;)

Men om de ramlar ur lätt så är de väl inget att ha?
 
Fast om man tittar i den där Broddlådan så verkar det ju inte finnas några blindbroddar, eller? Vad finns i den lilla burken?
 
Små svarta konformare plastpluttar :D
de håller för några dagar eller så, men om man inte broddar så ofta är nog blindbrodd ett bättre alternativ, de sitter i veckor och är fortfarande lätta att få ur, så länge de inte har blivit rundslitna då..
 
:idea: Det kanske är sånna små konformade plastpluttar i den lilla burken i "broddlådan". Det ser nästan ut så...
 
det ser inte ut att finnas blindbrodd i broddlådan du visar, men plastpluttarna jagpratade om ligger i den lilla blå lådan där. :smirk: Deras "broddpluggar" med insexnyckeln vet jag dock inget om.. hade det vart en hållbar konstruktion tycker man att man borde ha sett sådana pluggar på fler ställen än bara hööks? :angel:
 
Blindbrodden hjälper lite grann, men inte likadant som med vanliga broddar. Det lär ju fungera bättre än pluppar iallafall. Sen får man akta sig så de inte slits ner för mycket, då kan man inte skruva ur dom och får vänta tills hovslagaren byter skor. Så man får kolla hovarna varje dag, ibland så skruvar hästarna ju ur broddarna själva också.
 
Plupparna ser ju ut att vara dom svarta små grejerna som sticker upp framför lådan..
 
pluppar vet jag inte vad det är för något, här har vi bara pluggar och pluttar! :D ;)

pluggarna är nog de små grejerna längst fram, de skruvar man ur med insexnyckeln.

malu
 
Vad är lämpligast att använda då? Har vi fått ut något av det här?

Har sett en som använde hööks pluggar, men bara EN.Verkar ju ganska smart tycker jag men jag har ju inte tänkt köpa hela lådan bara för dem. Om man inte kan få tag i sånna någon annan stans....?

malu
 
Jag hade valt blindbrodd. De är mindre risk att de ramlar ur (om hästen nu inte skruvar upp dom). Sen har jag ju ingen erfarenhet av pluggarna men ändå..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: tessan.g
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
882
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Senast: Myrten
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp