Broddar i hage & transport?

Horse_power

Trådstartare
Hur gör ni? Är nyfiken:)

Har ni hästarna broddade i hagen? Även när de går med andra? Varför/varför inte?

Och har ni dem broddade i transporten? Varför/varför inte?

Sv: Broddar i hage & transport?

Har det behövts har vi haft permanentbroddar som är fastsvetsade i skon. Det blir fyra på varje sida, alltså 8 st/hov. De är mycket mindre än vanliga brodd, och sitter alltså hela skoperioden.

Under den tiden har vi haft hästarna skilda åt i hagen, just för skaderisken med sparkar (hade en kuse som blåslog).

De fick alltså åka broddade också, vilket inte hade varit så kul med gummimatta, men vi har gummimassa istället. Lättare att laga, och jag upplever slitaget som mindre. Nu har vi inte så många månader i Skåne där brodd behövs, så det blir ju inte jättelånga tider broddskorna sitter.

Mina har brodd i även i tagen vintertid, vill inte att de ska gå o spänna sig eller halka i hagen..
De får även åka transport med brodden och då är det mycket spån i transporten och jag har inget slitage på min gummimatta efter de 4 åren jag haft denna transport.

Jo mina är uppdelade 2+3 i hagarna.

Mina har brodd i hagen, tycker det är säkrast så. De sparkar inte efter varandra och jag är mer rädd för att de ska halka annars. Den ena har dock lätt för att trampa sig men med boots fungerar det bra.

Kör inte så ofta på vintern när brodd behövs. Föredrar att åka utan brodd, men vill heller inte behöva lasta utan brodd om det är halt så är det isigt får de sitta i ändå.

Självklart brodd i hagen!
Vägen till hagen är ofta isig och det är en backe, i hagen är det bitvis ofta knögligt och rätt mycket is. Och eftersom vi inte vill att hästen ska fläka sig eller gå och spänna sig hela dagarna så är det brodd(4 per sko) på från det att det är så kallt att det blir is på backen ungefär till det att isen har smält.

Hästen går med 4-5 andra hästar och det fungerar bra, ingen av dem är lätta i baken (4 av dem är dock oskodda). Hade det inte fungerat så hade hästen fått gå själv MED brodd under vintern. Såg senast iförrgår en häst som gick omkull vid utsläpp utan brodd :crazy:

Vi har även brodd i transporten eftersom man aldrig vet hurvida det är blankis dit man kommer. Nu står hästen väldigt stadigt och har inte trampat sig i transporten på snart 5 år(åker ca 1 gång i veckan). Spån i transporten skyddar gummimattan, det är dock värre med lämmen, den blir rätt sliten.

Brodd i hagen för att undvika fläkskador och brodd i transport för att det ofta är isigt vid i och urlastning.

Jag skulle aldrig acceptera något annat.

Har ni hästarna broddade i hagen?

Japp 4 broddar i varje fot

Även när de går med andra?

Japp

Varför/varför inte?

För att generellt blir det värre skador om hästarna "fläker" sig pga halka och får muskelskador mm som tar "100 år" att läka, en broddspark läker normalt ganska fort om det inte är maximal otur.
Hästarna som har brodd i hagen sparkar sällan men visst risken finns.

Japp det har jag för det är halt när man ska lasta och det är halt när man kommer fram. Får ofta värma upp utomhus eftersom ridhuset allt som oftast är bokat med lektioner innan jag kommer och tränaren vill ha oss uppvärmda och klara när hon kommer.

Mina gummimattor har inte tagit skada av detta, men jag har 10-15 cm med strö i transporten så de kommer ju inte ned till gummimattan heller.

Svarar alla:

De flesta verka göra som jag gör, alltid broddar i.
Min går med en shettis i hagen så han är inte själv men han får ha broddar så han inte halkar och fläker sig. Visst finns det risk för sparkar men det är sällan de sparkar och träffar och sen så tkr jag inte man ska ha två hästar ihop om de direkt sparkar efter varann och träffar över huvud taget ;)

Och brodd i transporten har jag me för i och urlastning om det är halt :)

Det är nämligen skilda åsikter i stallet om detta. ;)

4 brodd runt om på i hagen. min märr går med 3 andra märrar och en valack. alla har brodd runt om utom valacken som är barfota.

det är ganska lugnt i hagen, dom brukar inte busa med varandra nämnvärt och dom kommer bra överens. Risken för broddsparkar är ganska liten.

Jag vill absolut inte ha en häst som fläker sig men inte heller en häst som spänner sig och inte vågar röra sig för att det är halt, det är illa nog tycker jag.

Med omväxlande väder som vi har så blir det lätt halt, även om hagen håller sig relativt isfri så finns det dagar som idag när der har regnat hela morgonen och nu har det fryst på så det är verkligen snorhalt, så brodd är en självklarthet.

De har även brodd på i transporten just eftersom det kan vara halt vid i och ur lastning. man får se till att ha bra skydd på benen istället.

Senast ändrad:

Mina går alltid broddade på vintern!
Om man får välja mellan onda ting så hellre en sparkskada/trampskada av brodd än en fläkskada.

Det går inte ens att komma ut till hagen utan broddar, och fy tusan vilket drygt jobb att skruva i 16 broddar per häst varje morgon!

Är stallet fullt är det 128 broddar som ska skruvas i, och det skulle aldrig komma på fråga i min värld! :cool:

Samma med transporten, inte sjutton ställer jag mig i det trånga, svajiga utrymmet och skruvar i och ur broddar efter ilastning och före urlastning. Aldrig i livet!

Nä, broddarna får sitta, och sparkar hästarna på varandra så får de inte gå tillsammans i vilket fall, broddade eller ej.
Vet att många är rädda för att få ben avsparkade osv, men nog sjutton går benen av även om hästen som sparkar är obroddad?

Hej!

Fröken häst är broddad hela tiden, dygnet runt både i hage och transport.

Jag testade några gånger med att plcoka ut broddarna (på förra hästen) när vi skulle åka transport, men det blev helt livsfarligt att lasta 600 kg halkande häst- inte för att tala om hur det var att lasta ur igen! Hon åkte som en vante överallt!

Nya hästen är inte alltid snäll att lasta, jag vill inte att hon ska halka och fläka sej så det är broddar på! Samma orsak i hagen, det är ju inte som om dom står still och glor hela dagen i hagen!

/Lavinia, som än så länge klarat sej utan allvarliga broddskador (sett en hel bunt skador av broddar, men alla har läkt ut!).

Min häst har broddar även i hagen. Det är lika isigt i hagen som utanför. Han går tillsammans med en annan häst som har broddar fram och är oskodd bak.

Har aldrig behövt transportera min häst vintertid, men hade nog haft broddar på honom då också. Det kan ju vara lika isigt där man ska lasta av.

Känner igen det där om delade åsikter. I förra stallet som min häst stod i så frågade jag de andra vad de tyckte om broddar i hagen och de såg ut som att jag just föreslagit att mörda någon. I stallet innan dess hade vi sällan is i hagen och därför behövde hästarna inga broddar där.

Har ni hästarna broddade i hagen? Även när de går med andra? Varför/varför inte?

Ja jag har hästarna broddade i hagen. Vi har en naturlig avrinning från skogen tvärs genom hagen där det rinner ut vatten som blir rena rama isgatan och därför är det inte ett alternativ att ens fundera på att de skulle gå obroddade.
Iof hade dom gått med brodd även utan det av flera olika anledningar. Broddskador i samband med bråk, som ser vääääldigt sällan hos oss, tar jag heldre än att riskera att de ska dra på sig fläkskador.
För det andra så skulle jag aldrig orka med att stå och brodda vareviga dag!
Min ridhäst, sliter dessutom så förbannat på sina skor och skos var 5e vecka för att skorna blir lövtunna, broddtiden är en skonsam period för plånboken, för det är enklare att brodda om än att sko om.

Ja jag har alltid brodd i transporten. Jag vill inte riskera att det händer något i samband med i och urlastning. Det brukar gå rätt fort ur transporten och jag vill verkligen inte att hästarna står på arslet på väg ur transporten och får en obehaglig upplevelse av det.
Sätter dock alltid på boots i transporten om de har brodd. Den ena (klantarslet;)) skulle jag nog även linda med stallbandage också, annars åker de aldrig med skydd/lindor.

ed: de går alltså tillsammans i hagen, ridhästen går med 4 i varje tass och sällskapet går med traktbrodd, men det var mest för att hovis slog på skor med broddhål bara i trakterna, annars hade han nog fått 4.

Senast ändrad:

Haha, jag fick höra att de snackas om hur korkade vi (halva stallet) som har broddade hästar är ;) Men jag har lindor + boots + transportskydd i transporten och han har inte ett märke nånstans, och inga kotledsinflammationer som de utan brottar har fått :grin:

Alla hästar med skor är broddade runt om, med 4 broddar i varje sko.
Detta för att undvika fläkskador, sträckningar o dyl pga halka ( hästarna är 20 + och lite stela). Men hästarna på gården är ett väl sammansvetsat gäng som inte bråkar med varandra. skulle inte släppa in en ny häst i hagen när de har broddar.

Pålle har fyra brodd i varje sko.
Dessa får sitta i hela tiden.

På Jordbruksverkets hemsida står följande mening att läsa.

•Vid halka ska du vidta sådana åtgärder att din häst kan förflytta sig säkert.

Dock lite luddigt kanske..

Nja, jag tycker faktiskt formuleringen är klockren. Om du skottar, sandar eller broddar spelar ingen roll. Men NÅGOT måste du göra för att hästen inte ska RISKERA att halka.

Min häst har 4 brodd runt om hela tiden när det är vinterväglag. Han har en skada i SI-leden så att halka omkring är inget alternativ. Just nu går han i egen hage men hade brodd i hagen även innan hagkompisen flyttade.

Transporterar gör jag sällan eftersom ridhus och träningsmöjligheter finns ett par hundra meter från stallet.

Nja, jag tycker faktiskt formuleringen är klockren. Om du skottar, sandar eller broddar spelar ingen roll. Men NÅGOT måste du göra för att hästen inte ska RISKERA att halka.

Absolut!
Uttryckte mig dock lite klumpigt.
Menade precis som du skriver att det inte tvunget måste vara just broddar som förhindrar att hästen halkar.

Skulle dock vilja se den som sandar/grusar hela sin vinterhage, om nu hästen går lagstadgad hage. :)

Liknande trådar

Utrustning Min lilla welsh mountain ska gå Sugar Cup i fälttävlan i helgen. Hade ni broddat? Och hur skyddar jag bäst mot brodd-tramp? Boots fram...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Freazer
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 106
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
558
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka