Sv: Broddar i hage & transport?
Har ni hästarna broddade i hagen? Även när de går med andra? Varför/varför inte?
Ja jag har hästarna broddade i hagen. Vi har en naturlig avrinning från skogen tvärs genom hagen där det rinner ut vatten som blir rena rama isgatan och därför är det inte ett alternativ att ens fundera på att de skulle gå obroddade.
Iof hade dom gått med brodd även utan det av flera olika anledningar. Broddskador i samband med bråk, som ser vääääldigt sällan hos oss, tar jag heldre än att riskera att de ska dra på sig fläkskador.
För det andra så skulle jag aldrig orka med att stå och brodda vareviga dag!
Min ridhäst, sliter dessutom så förbannat på sina skor och skos var 5e vecka för att skorna blir lövtunna, broddtiden är en skonsam period för plånboken, för det är enklare att brodda om än att sko om.
Och har ni dem broddade i transporten? Varför/varför inte?
Ja jag har alltid brodd i transporten. Jag vill inte riskera att det händer något i samband med i och urlastning. Det brukar gå rätt fort ur transporten och jag vill verkligen inte att hästarna står på arslet på väg ur transporten och får en obehaglig upplevelse av det.
Sätter dock alltid på boots i transporten om de har brodd. Den ena (klantarslet

) skulle jag nog även linda med stallbandage också, annars åker de aldrig med skydd/lindor.
ed: de går alltså tillsammans i hagen, ridhästen går med 4 i varje tass och sällskapet går med traktbrodd, men det var mest för att hovis slog på skor med broddhål bara i trakterna, annars hade han nog fått 4.