Broddar i hage & transport?

Sv: Broddar i hage & transport?

Självklart har jag brodd i hagen!!! Annars skulle ju hästarna bryta benen, så som det ser ut på den här årstiden... Är halt även med fyra brodd på alla ben. :crazy: Har alltid haft brodd, skulle inte drömma om att släppa ut hästarna obroddade. Hästar som sparkar andra får väl gå själv, eller med någon dom kommer bra överens med. Har aldrig haft en broddskada orsakat av annan häst.

Att sanda en vettig hage är ju hopplöst, funkar endast om man har en pytteliten frimärkshage.

Jag broddar inte ur vid transport, använder boots. Det kan vara halt där man ska lasta in och ut, jag tar hellre broddhål i min gummimatta än brutna ben på mina hästar....

haha ja, och som dessutom sandar hela hagen en gång till, varje gång det töat lite och (gruset alltså sjunkit ner lite i isen/snön) och frusit fast nere i isen :angel: för att inte tala om alla gånger det snöat, eller som det kommer regna...

*kl*

Angående slitage på mattan..
Jag är just nu på jakt efter en gummibit som jag tänkt lägga som förstärkning mot min gummimassa.

Något som gjort detta?

Fast om man har tillräckligt med spån i så borde väl det också ge ett visst mått av skydd..

haha ja, och som dessutom sandar hela hagen en gång till, varje gång det töat lite och (gruset alltså sjunkit ner lite i isen/snön) och frusit fast nere i isen :angel: för att inte tala om alla gånger det snöat, eller som det kommer regna...

Jaa... Hahaha..
Jag brukar säga till mina vänner att det är tur att man har häst så man vet vad man ska hitta på på fritiden!
Men vissa gränser får det ju finnas. :D
Hade jag inte haft något arbeta så kanske det hade varit ett alternativ för att få tiden att gå.. :idea:

Om du har strö i transporten ca 10-15cm behöver du inte oroa dig för att broddarna ska slita på gummimattan :)

Har 4 broddar i varje sko, dygnet runt hela vintern. Han går med 3 andra valacker som också är broddade. Det är isgata från stallet till hagen så det hade varit helt omöjligt för dem att gå där obroddade, nu ska det töa så det lär bli en del is i hagen också. Skulle aldrig låta honom gå obroddad!

Vi har ingen transport och brukar inte åka nånstans. Dock med andra hästar så har jag lastat med brodd, men då har vi inte åkt så ofta. Men det måste ju vara hemskt att lasta ur på en isig gårdsplan, hästen kanske har bråttom ut och halkar det första den gör... :crazy: Nej tack. Har boots på hästen och någon form av benskydd/transportskydd.

Är man orolig för mattan så går det ju bra att lägga en extra matta över. Jag har stöpad gummigolv i min samt en vanlig gummimatta över, fick med den vid köpet (prutade med den). :)

Japp alla hästar i vårt stall är broddade runt om dygnet runt.

Dom går i samma hage allihopa och det är inga problem.

I transporten har dom också alltid brodd på, annars skulle vi halka omkull innan vi tog oss in ens :laugh:

Har broddar i hagen. Går med 1 annan häst. Ingen av de som sparkas. Praktiska skäl och för att inte halka.

Åker transport med broddar oxå. Är ju halt där man lastar på/av antagligen, och så är det jobbigt att brodda på/av. Åker inte så ofta, har en sjyst gummimatta och en häst som står någorlunda still.

Ja alla hästarna är broddade utom en. Hans ägare vägrar :/.
Dock gick ändå en häst omkull idag precis när jag släppt in honom i hagen :(
Han skadade sig inte tack och lov.
Broddarna får sitta kvar så länge vintern håller i sig.

Mina hagar brukar vara ganska oisiga, men den senaste veckan har det blivit en isskorpa även här.

3 av 5 hästar har skor, och de har alltid broddar fram. En av dem har alltid broddar bak, jag har aldrig sett honom sparka. I alla fall inte sedan han var ung.
De andra har jag inte haft broddar bak på, när hagen inte har varit hal, eftersom jag inte är lika säker på att de inte sparkar. Dvs jag har sett dem hota varandra, typ en gång, men aldrig sparka så de träffat.
Men just nu har alla 3 traktbroddar runt om.

Transport har aldrig varit aktuellt för mig, då jag kör mina så sällan. Men antingen skulle jag förhöra mig om underlaget på platsen eller så kör jag med brodd, men då också med boots och skydd.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Brod 24/7 under broddsäsong.

I hagen för att inte halka. Har bara hästar ihop som fungerar ihop (eget stall så lätt styra).

Åker transport broddade, det är halt när jag lastar på och oftast halt när jag lastar på, dvs brodden behövs. Har ordentliga transportskydd i släpet och brukar komb med boots när det är broddat om det är en 'trampig' häst.

Absolut!
Uttryckte mig dock lite klumpigt.
Menade precis som du skriver att det inte tvunget måste vara just broddar som förhindrar att hästen halkar.

Skulle dock vilja se den som sandar/grusar hela sin vinterhage, om nu hästen går lagstadgad hage. :)

hehe, eller sandar/grusar lite runt hagen om det skulle oturas att hästen smiter...

KL

Jag önskar verkligen att stallägaren kunde acceptera broddar men våra hästar går i gemensam hage med fri tillgång till hösilage = inga broddar då de sparkas lite ibland.

Dock får vi ha broddar (2 st per sko) fram nu under den värsta perioden...

Kanske ska vara fräck och hänvisa att något måste göras så hästarna inte riskerar att halka.

Jag förstår dock resonemanget att inte tillåta broddar, min häst hade gärna fått gå själv isf men då ingår ju inte fodring och det blir problem. Hästarna i hagen tar dock det lugnt nu när det är halt så kanske det inte är så stor risk att de halkar och fläker sig.

Liknande trådar

Utrustning Min lilla welsh mountain ska gå Sugar Cup i fälttävlan i helgen. Hade ni broddat? Och hur skyddar jag bäst mot brodd-tramp? Boots fram...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Freazer
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 106
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
558
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka