Olympus

Trådstartare
Varje vinter när det är dax för broddar (i hagen) får jag beslutsångest.
Att ha brodd är självklart, vad jag har förståt är fläkskador oftast värst men vilken typ av brodd är bäst och vad ger minst skaderisk? Min häst går själv så det är inte så att hon sparkar andra hästar utan jag är mer orolig att hon ska göra sig illa själv.
Boots har jag alltid på men sen får jag alltid beslutsångest om jag ska ha stallbandage i boxen eller ej.
Är jag sjåpig? och hur gör ni?

Sen undrar jag om det kanske räcker med blindbrodd om det är snö och minusgrader (inte så mycket is) eller om man ska köra på små vinterbrodd.
Jag har bara 2 broddhål/hov så därför vill jag ha så låga brodd som möjligt och det behövs sällan några jättebroddar här.
Så, snälla bukare, nu får ni hjälpa mig i min beslutsångest:bow:

Sv: Broddax

Min häst har 2 brodd i varje sko hela tiden. Min häst har tryckt in en brodd ovanför knät en gång i boxen.

Jag har heldre brodd än att de fläker sig. En häst i vårat stall som inte har skor på bak kom in i söndags och hade fläkt sig :( han ville inte äns stå på benet, förmodligen fått streckning i jumsken!

Tänk på att om man har 2 st broddar i baktill på skorna ändrar du hela hästens benställning, det sliter alltså på leder.
Rekommenderar att man har 4 st små broddar på varje sko ist.
Är du rädd för att hästen skall gå sönder sätt på boots i hagen och nattbandage eller liknande i boxen alt låt hästen vara utan skor och broddar helt. Mina går helt barfota året runt och har då bättre fäste än hästar med bara skor på vinterna :)

Har 2 brodd nu eftersom hovis inte hade med sig med 4 sist. Har alltid 4 brodd annars, special gjorde hål på fram skorna där dem 2 främre broddarna sitter längre bak på skon för att de ska kunna rulla över lättare (skonsamare för lederna).

Min går med 4 brodd/hov från oktober-april, har aldrig varken boots eller skydd/lindor.

I princip alla hästar i norrbotten är broddade under så lång tid, i vårat stall (ca 50 hästar) har väldigt få skydd och vi har väldigt få broddskador på våra hästar trots att de går minst 2 i varje hage.

Tänk på att om man har 2 st broddar i baktill på skorna ändrar du hela hästens benställning, det sliter alltså på leder.

Det beror på underlaget, i boxen, i hagen och på ridbanan står de jämt eftersom broddarna sjunker ner i underlaget. De brukar även gå ner i isen om det är blankis.

Alltså ändrar man bara vinkeln på hoven på väldigt hårt underlag som broddarna inte kan sjunka ner i, exempelvis betong, asfalt och stenhårda grusvägar mm.

Mina har 4 broddar per sko hela vintern och de går tillsammans i hagen och har varken skydd ute eller inne. Bara när jag rider och boots har jag bara på de som verkar behöva det vid ridning.

Det brukar bli några broddtramp per år men de läker rätt fort. Hellre det än att få skador som tar lång tid att läka om de ens går att återställa.

Tack för alla svar :)

Som sagt, brodd är självklart och har alltid varit för mig. Har ju bara två broddhål i skorna just nu så kan inte göra så mkt åt det för tillfället. Använder de lägsta broddarna jag kan hitta och hon står på mjukt underlag större delen av tiden. Vi har rätt mycket snö nu och en rejäl bädd i boxen.

Nu står iafa pollen med blindbrodd och hon fick boots runt om.

4 brodd/sko. Använder elitbrodden, tycker den är bäst. Skulle gärna sett den i en lågare variant med, men i brist på det så använder jag hellre den än lägre 'vanliga' broddar.

Boots i hagen på den ena men det har han när det inte är broddsäsong med. Inte skydd i hagen i normalfallet om det inte är en hemskt klumpig häst. Inget skydd i boxen oavsett. Broddskadorna kan räknas på ena handens fingrar genom alla år, och har uteslutande bestått av endera balltramp på framben, eller kronrandshål efter brodd mitt fram på bakhovar. Dvs hade helt kunnat förhindrats med boots.

Jag har två brodd/sko på hästarna och broddar alltid själv så jag kan skruva i/ur dem vid behov. Eftersom de går på såpass mjukt underlag i hagen/boxen och vid ridning så broddarna går ner i backen så behövs inte fler brodd för att de ska stå jämt. Är i princip bara på asfalt och i stallgången som de står aningens ojämt.

En av mina hästar har skydd i hagen den delen av året som han står på box nattetid, oavsett broddar eller inte. En annan har boots på under broddsäsongen eftersom han väldigt lätt trampar sig själv fram.

Fast det där stämmer ju enbart om hästen stå på HELT plant och stenhårt underlag hela tiden. Annars påverkar små vinterbrodd inte nämnvärt. Snarare så att tåbrodd INTE är lämpligt om det inte krävs pga halka eftersom den minskar "glidet" när hoven säts ned under rörelse. Just därför broddar man ju bara tå på gräs om det är absolut nödvändigt för halkan, inte "bara för att".

Jag försöker lämna min nojigthet om broddarna i huset :angel: Det som jag ser som mest obehagligt i boxen är när hästarna viker in frambenen under framdelen och ligger ned med huvudet upp (ni fattar va?). Då ligger de ju ofta på det understa benets hov. Men än så länge har min pålle nte haft märken av broddarna pga det.

Jag trodde blindbrodd var till för när man inte behövde broddar, inte som broddalternativ?
Inte så insatt, intressant.

Jag har aldrig brodd bak i hagen. Våra hästar leker i hagarna och sparkrisken bedöms som ganska stor. De sparkar inte varandra hårt men en illa riktad spark och broddade skor kan ge konsekvenser ändå. Fram brukar broddarna få sitta kvar däremot. Risken att de fläker sig bedömer jag som liten, man har väl ingen isbana under snön i hagen heller? Vi har jord/sand/gräs under i alla fall och risken att de halkar känns inte särskilt överhängande. En del av travarna har ibland varit skodda med broddskor däremot men där gick det lite lugnare till i hagarna och hästarna gick 2 och 2. Under hela min livstid har vi aldrig haft en häst som fläkt sig och inte före min tid heller vad jag vet. Vi har haft en hel del hästar i stallet genom åren. Självklart finns det en risk och man ska vara försiktig. Sanda och salta stallplanen och vägen mellan stall, hagar och ridhus/ridbana samt brodda vid ridning. Men i hagen räcker brodd fram gott och väl. Jag skulle nog säga att det inte ens är nödvändigt det heller, jag låter mina sitta kvar av lathet.

Mvh JV

Ponnyn har två isbrodd/sko och har dem dygnet runt. Han står i och för sig själv i hagen och är vääldigt lugn av sig där så man inte slösar på någon onödig energi :angel: Går utan skydd och boots hagen, vid både ridning går han ofta med lindor runt om.

De flesta i stallet gör lika dant och ingen har (hittills) skadat sig. *peppar, peppar*

Här i Skåne har jag sett ett par riktigt djäkliga fläkskador, bak som har gett sig åt var sitt håll. Den ena hästen fick avlivas på plats, den andra går nu som promenadhäst.

Många mindre fläkolyckor blir ju inte mer än en stel och ovillig häst, men vill det sig illa så är det faktiskt inte så ovanligt att fläkskadorna ger permanenta men. Inte alltid man sätter problemen i samband med just vinterns fläkning, när man står där i sommarvarma paddocken.

Sanda och salta stallplanen och vägen mellan stall, hagar och ridhus/ridbana samt brodda vid ridning. Men i hagen räcker brodd fram gott och väl. Jag skulle nog säga att det inte ens är nödvändigt det hellerMvh JV

Varför ens bemöda sig om att sanda och salta stallplanen och brodda vid ridning om man ska släppa ut hästarna obroddade i hagen? Eller pratade du enbart om din/a hage/hagar att det DÄR var onödigt?

För iaf här, så lika halt som det är på vägar och stallplanen eller halare är det i hagen. Brodden behövs ju minst lika mkt om inte mer i hagen som på väg till/från hagen och vid ridningen.

Min häst fläkte sig som oskodd 2-åring då bakbenen sträcktes rakt bakåt i hagen. Det tog ett tag innan knäna var ok efter det kan jag säga. Ren tur att det inte blev någon värre skada än 'patellaliknande känningar' under något år.

Vi har lite is under eftersom det envisas med att töa och frysa om vartannat. Hästarna halkar ju i snö också dessutom...

Skulle aldrig drömma om att släppa ut en obroddad häst på vintern.

Nej, jag menade inte att det måste vara fel att brodda i hagen. Det jag menade var att vi inte har halt i våra hagar och att jag därför ser det som en betydligt större risk att någon av hästarna får en sparkskada från broddskor än att de fläker sig. Jag har också sett fläkskador men aldrig på vår gård/våra hästar.

Mitt inlägg var mest allmänt menat och riktat till alla som läser; man släpper inte ut broddade hästar i hagen "bara för att" eftersom det i sig är en skaderisk. Måste man välja mellan pest eller kolera så väljer man såklart det man anser är minst riskfyllt/det man anser är bäst.

Min mening var inte att trycka till någon utan bara som en upplysning ;) Jag tror säkert att många förstår detta (risken med broddar) men säkert inte alla.

Mvh JV

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 464
Senast: Kristall10
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
4 050
Senast: Pallen
·
Utrustning Broddar är en del av hästen utrustning så här vintertid speciellt om de har skor. Jag är mest nyfiken på hur ni gör och varför ni gör... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 301
Senast: Andorra
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka