Bröllop - en sån där fundering..

Pathmaker

Trådstartare
Jag och mitt ex skulle förlovat oss runt den här tiden om det inte vore för att vi skiljdes åt rätt abrupt.
Vi pratade en hel del om att gifta oss inom ett år eller två efter förlovningen och vi bollade tankar och ideér fram och tillbaka.
En sak som jag verkligen ville var att få utföra själva löftena lite annorlunda. :p
Så som jag ville göra det föll inte honom i smaken tyvärr, så det är lite skönt att slippa gänga sig med honom såhär i efterhand.

Men är det ok att ändra löftena hur man än önskar? :)
Jag är smått förtjust i löftena dem har i "Corpse Bride" och eftersom just stop-motion är något jag värdesätter högt i mitt liv så hade det varit en rolig men vacker grej att göra.

Men hur är det när det gäller bröllop? Får man ändra och planera lite hur som helst? Och vad godtas om man vill hålla det i kyrkan t ex? :)
 
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

Vi har tänkt oss att köra vår egen grej iaf. En pyttecermoni, kanske bara med oss plus vittnen, sen fest fest fest! Vi vill ha festivalstämning, med spelningar med alla våra vänners band :). Folk får gärna tälta, öl serveras på fat och maten blir typ grillat.

Det är ju VÅR dag, så den ska ju helst avspegla oss som personer :). Om du vill ha in associationer till stop-motion så ska du absolut göra det så!
 
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

Jag jobbar som vik. vaktmästare under bland annat bröllop i kyrkan och jag kan säga att de flesta präster och musiker är väldigt flexibla och tillmötesgående (i alla fall dem jag arbetat med). Har jobbat på allt från "klassiska" bröllop, ett bröllop som var tecken-tolkat med 8 (!) tolkar samtidigt, ett bröllop där man växlade mellan svenska, tyska och engelska.. Jag har spelat in/utgångsmusiken på cd-skiva, musiker har spelat på orgel, kompisar eller inhyrda musiker har sjungit så det bör inte vara något problem att få som man vill.
Det enda som i alla fall prästerna hos oss brukar säga nej till är att bruden överlämnas av sin far i början av ceremonin. Den enda gången "vi" har godkänt det var under bröllopet som var teckentolkat då ja, egentligen allt var specialanpassat till deras behov :)
När det gäller löften har det varit allt ifrån egen-skrivna de läser själv, löften prästen läst upp osv osv, så där brukar det mesta funka. Nu vet jag inte hur löftena är just i Corps Bride, men ändå. :)

Ett tips är att man inte har en blomflicka som sprider ut blomblad i gången, speciellt om det är stengolv. Det ser fint ut ungefär i en minut innan det har blivit en enda sörja som man får halka runt i när följet har gått in och ut!

(Ett önskemål för en vaktmästare är bara att man tänker på vad man planerar att dela ut till gästerna att "kasta" utanför kyrkan. Rekommendationen är typ såpbubblor då detta inte kräver att man måste soppa och dammsuga utanför porten.)
 
Senast ändrad:
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

För att det är ett märkligt amerikanskt påfund som symboliserar att kvinnan, som fram tills nu varit sin fars ägodel, nu övergår till att vara sin makes. Det har aldrig varit en svensk sedvänja på något sätt, i Sverige har alltid brudparet gått tillsammans fram till vigselförrättaren, som ett tecken på att båda vill ingå äktenskapet som jämlikar.

Tillägg: En bra artikel som tar upp och reder ut frågan! http://www.dn.se/debatt/victoria-maste-tanka-om-nar-det-galler-brollopet/
 
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

Jaha ok!

Är själv inte kristen, har aldrig närvarat under en vigsel här och kommer nog själv inte gifta mig i kyrkan, men hade ingen aning om detta. Trodde faktiskt det var så det "gick till" här med.
 
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

Gifter du dig borgerligt får du ha vilka löften du vill (och du behöver inte ha några alls). Det enda som du måste ha med är att vigselförrättaren säger ungefär:

"Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?
(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?
(Svar: Ja.)
Jag förklarar er nu för äkta makar."
 
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

Många tror ju det (tack vare amerikanska filmer ;)) och blir därför rätt förvånade när de träffar en präst som säger nej.
Vi gifte oss borgerligt och gick fram tillsammans så vi berördes inte av problemet, men vi snubblade över frågeställningen ett par gånger under bröllopsplaneringen :)
 
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

När ni ändå diskutera egna bröllop... Var på ett helt fantastiskt bröllop i somras dör "barnen" till två musikaliska familjer giftersig så hela bröllopet med efterfest bestod av sång, sång och mer sång. Här är deras ingångs marsch (de är min rygg som är i vägen för kameran mest hela tiden men ni hör ju ändå :o ) http://m.youtube.com/watch?v=Dr7oi66UW5M&desktop_uri=/watch?v=Dr7oi66UW5M
 
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

För att få gifta sej i kyrkan måste man vara medlem i svenska kyrkan (tror de räcker att bara en är det)

Jag gifte mej borgerligt, känns sådär å lova gud saker när jag inte är kristen. Vi överraskade alla på en inflyttningsfest. Tog dit en vigselförrättare från kommunen som höll vigseln, inga löften.
 
Sv: Bröllop - en sån där fundering..

Kl.
Åh shit då kan man ju verkligen passa på att göra något häftigt :D
Bara min partner när det väl är dags är med på noterna så ;) Killen jag har nu verkar vara rätt mycket för samma saker som mig, så det kan nog bli jäkligt häftigt om vi skulle gänga oss ;)

Det där med att fadern inte får lämna över visste jag inte :o
Konstig grej egentligen att göra nu när man vet ursprunget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp