Bukefalos 28 år!

Bröllopsfotograf

terwa

Trådstartare
Har fått frågan att vara bröllopsfotograf åt syrrans kompis i slutet av augusti. En stor ära att de gillar mina bilder och att de litar på mig.
Har ingen utbildning eller kurs i foto utan fotar bara för skoj.
Har en Canon EOS M10 med Canon zoom lens EF-M 155-45 mm 1:3.5-6.3
och ett Tamron AF 70-300 1:4-5.6
Ska vara med under hela dagen och fota och ta bröllopskorten. Hur nervöst som helst men jäkligt kul.
Någon som har tips på vad jag ska tänka på eller vad som helst? Har noll erfarenhet av detta
 
Bröllopsfoto är ett jäkelskap :D Jag tar mig också an några sådana ibland, med skräckblandad förtjusning.
De saker jag brukar försöka tänka på är att få med hela människorna. Jag har en förmåga att råka kapa fötter i bilder.
Våga instruera och beordra. Många blir lite handfallna framför kameran och då är det bra om du är bestämd och vet vad du vill att de ska göra.
De objektiv du har räcker nog inte ljusmässigt inne i en kyrka (eller inomhus överhuvdtaget). Kolla upp möjligheterna att komplettera med en liten glugg typ 50mm 1.8. Väldigt användbart och inte så dyrt!
Googla gärna andras bröllopsfoton för att få lite idéer.

Lycka till! :bump:
 
Har fått frågan att vara bröllopsfotograf åt syrrans kompis i slutet av augusti. En stor ära att de gillar mina bilder och att de litar på mig.
Har ingen utbildning eller kurs i foto utan fotar bara för skoj.
Har en Canon EOS M10 med Canon zoom lens EF-M 155-45 mm 1:3.5-6.3
och ett Tamron AF 70-300 1:4-5.6
Ska vara med under hela dagen och fota och ta bröllopskorten. Hur nervöst som helst men jäkligt kul.
Någon som har tips på vad jag ska tänka på eller vad som helst? Har noll erfarenhet av detta

Jag hade nog försökt hitta ett mer ljuskänsligt objektiv till kyrkan - där är ofta dåligt/svårt ljus. Typ ett 50mm 1.8 som Zews tipsar om :)
Stativ är en finurlig uppfinning också, det gör att du kan ha lite längre slutartider och få in bättre ljus på det sättet. Funkar ju inte om brudparet är allt för rörligt dock.
Kanske kan du låna en blixt till kvällen?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Fick en kamera, Canon Eos M10 i julklapp av sambon. Det medföljde ett objktiv EF-M15-45 IS STM. Det känns som ett rätt alldagligt objekt...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Snubbelfot
·
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 156
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp