Bukefalos 28 år!

Köpa ny Nikon + objektiv

Bebben

Trådstartare
Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja..

Huset behöver vara hyfsat snabbt, det jag har nu ligger på 3 bps om jag minns rätt, och jag vill gärna hamna på det dubbla helst.
Filmar inte så mycket, men vill kunna göra det nu och då.

Objektiven är ju självfallet enormt viktiga och jag har för tillfället;
50 mm 1.8
70-300 mm 4-5.6
18-55 mm 3.5-5.6 (används aldrig)

Zoomen börjar tyvärr ge upp, och har lite problem med fokuseringen på längre avstånd, samt att den tar mkt längre tid på sig för att hitta på autofokus. Tycker också att ljuset blir skumt ofta nu, trots att jag använt det i flera år och verkligen är medveten om ljus, inställningar osv.

Fotar till 90% hundar och hästar, både utomhus och inomhus, och mycket i rörelse. Resten består av människor, främst mina barn. Så både porträtt och rörelse där.
Har varit väldigt nöjd med telezoomen på det stora hela, hade önskat lite ljusstarkare ibland men det har gett mig många enormt fina bilder. Mitt 50 mm älskar jag också! Hade gärna kompletterat med ett 80 mm också dock, specifikt till porträtt det med.

Vad hade NI valt? Står som sagt och velar mellan flera olika modeller och behöver lite input.. Vilka egenskaper i huset prioriterar ni? Och vilken telezoom har ni bäst erfarenhet av?
 
Jag har en D600 som jag tycker sådär om, massvis med knappar och inställningsmöjligheter, allting bakvänt mot Canon, LCD-skärmen har dragning åt grönt, lite plastigare än Canon. Men jag börjar vänja mig. Nikkor 85/1.8 fungerar perfekt, riktigt skarp långt ut mot kanterna redan med största bländare. Har även ett 80-200/2.8 som jag är nöjd med, lite gammalmodigt men ger bra bilder och är robust byggt.

Har funderat på att sälja den igen, men fullformatet och bildkvaliteten lockar så jag kommer nog att behålla och jag gav inte särskilt mycket för den.
 
Ja, det är verkligen totalt bakvänt mot Canon. Jag fotade lite med en sådan för något år sedan, och det var sjukt jobbigt att vänja om sig. Har alltid haft Nikon liksom, och det är ju en vanesak - båda märkena är lika bra i slutändan trots allt.

Har hittat ett flertal olika porträttobjektiv som är intressanta, dom känns nästan enklast faktiskt.
En ny telezoom är dock jobbigare.. Och huset ska vi inte ens tala om! HUR kan det finnas så mycket att välja på, och ändå är många extremt lika varandra. Blir mest förvirrad av detta just nu känner jag.

Tur att jag har några månader på mig att fundera.. Har bland annat övervägt om jag borde investera i upp till 400 mm, eller om ett nytt med "bara" upp till 300 mm räcker..
 
Precis, tom objektiven skruvas på åt olika håll!

Har du tänkt att köpa fullformat eller "crop"? Först tyckte jag fullformat inte var något speciellt och att skillnaden i skärpedjup och iso-egenskaper var klart överreklamerat men man vänjer sig även vid detta och nu tycker jag konstigt nog att skillnaden är större när jag jämför med min Canon "crop"-kamera. En större sökare är också ett klart plus.

Håller med om att det inte är lätt att välja. Jag har genomgående köpt begagnat och på så sätt inte förlorat särskilt mycket fastän jag provat flera olika.
 
Jag är öppen för båda alternativen, kör utan fullformat för tillfället..

Kikar lite på D5300, D7100 och några fler i liknande kapacitet. Jag behöver tyvärr ha en så liten kamera som möjligt, då fibromyalgi och problem med karpaltunnel gör att jag inte kan hålla i en för stor kamera, för länge.
Så dom största husen går bort, enbart pga hur greppet är i storleken och formen. Men alla deras normalstora hus funkar bra, med någon paus då och då kan jag fota i runt 1 timme, vilket räcker för det mesta :)

Man skulle ju gärna vilja provfota med alla, det är först då man verkligen vet liksom!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 137
Senast: linnsan
·
IT & mobiler Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en kamera åt mig själv i julklapp. Jag har för närvarande en Nikon D90, men skulle vilja...
2
Svar
24
· Visningar
5 499
Senast: Tousse
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: cewe
·
IT & mobiler Jag känner att jag har kört fast lite i mitt sökande efter ett bra telezoom till min Canon EOS 450D och skulle gärna bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp