Buck

Trådstartare
nu i fällnings perioder så glider min sadel gärna bak i galoppen, är mellan 2 bomvidder just nu också så har en fårskinnspadd vilket inte hjälper så mycket med att få sadeln att sluta kasa heller, snarare tvärt om misstänker jag.

har både en galopp tävlings träning och terräng träning inplanerat nu och funderar om man ska ha en brösta eller förbygel så sadeln ligger lite mer stilla, har en martingal men avtagbar martingal del nu som jag älskar :D, fegisrem+ att kunna ha martingal delen på tränset hela tiden!

jag har inte hittat en förbygel i rätt prisklass som inte är för kort i sadelfästena och för lång i sadelgjords remmen ännu.. (ja jag kan sy om och har gjort det nu på ett tiotal åt andra, men det är ju så jobbigt :rofl:) och har jag en lös fegisrem till så går det ju(är bara så irriterande att köpa ngt som man måste sy om direkt ändå).

hjälper en enkel ressår brösta ngt? de kan man ju kombinera med martingalen utan att det blir för mycket remmar osv.
vanliga breda raka bröstor sägs ju hämma bog rörelserna för mycket.. (men de är snyggast i mitt tycke :p).

vad tycker ni är bäst för att motverka att sadeln kasar bakåt?
 
En bättre sadel ;)

Jag har jättemånga olika bröstor och förbyglar. Inte för att sadeln kasar bak egentligen utan enbart för säkerheten.

Är du säker på att sadeln ligger där den ska från början?
 
Jag funderade över detta häromdagen, huruvida en brösta/förbygel egentligen hjälper mot att sadeln åker bakåt.

Testade ett tag med Tigers första sadel men även om man spände så den satt tajt med sadeln i rätt läge eller lite framför normalläge så verkligen hängde sadeln i förbygeln efteråt och sadeln kom lik förbaskat typ lika långt bak. Gav upp idén ganska fort och bytte sadel.

Har haft lite samma problem med nuvarande sadel i typ ett år. Och för mig är det bara att inse att modellen inte längre passar min häst, fick hjälp
Av en sadelutprovargranne häromdagen.
 
En bättre sadel ;)

Jag har jättemånga olika bröstor och förbyglar. Inte för att sadeln kasar bak egentligen utan enbart för säkerheten.

Är du säker på att sadeln ligger där den ska från början?
Ja när hon inte fäller så ligger den där den ska utan att röra sig en m, m. Men var samma sak i höstas när hon fällde. Är bara max en 5cm som den kastar bakåt när hon sätter full sprätt i galoppen, men Så har jag aldrig gjorden tok spänd heller på hemmaplan (pga sadelgjordstvång)...
Sadlar lite för långt fram också dock nu när jag vet att den kasar bak lite.

Vill inte leta sadel i år igen :cry:!!!
 
Låter ändå som sadeln inte passar riktigt för den ska ju inte kasa bakåt bara för att hon fäller. Är det så att den blir för vid när hon fällt av all vinterpäls? Oavsett så lär inte en brösta hjälpa. Även om hon har sadelgjordstvång så brukar det ju inte vara bekymmer att spänna gjorden normalt när hästen är uppvärmd. Börja med att prova det, du kanske helt enkelt rider med för lös gjord och det kan inte din häst tycka om heller.
 
Sadeln låg bra när jag hoppade igår, gjorden kastade bak som vanligt dock. Tog bort fårskinnspadden och sadeln låg bra ändå, misstänker att det var den som fick sadeln att kasa bak.

Fick dock ett trevligt ryggskott mitt i ett språng så blir inget galopperande i helgen :banghead:, vem kunde veta att travhoppning över ett 50cm hinder var så stor påfrestning på kroppen O_o
 
har fortfarande lite funderingar på brösta men ni kan ignorera första inlägget ;). orkade inte göra en ny tråd bara :p.

om man nu ska ha en brösta (inte förbygel) vilka är bäst då? tittade lite på ps nya brösta som ser väldigt trevlig ut (är dock för dyr för mig).
men vad för modeller av raka gamla hederliga bröstor är bäst för hästens bog rörelser?

vill ha en säkerhetsrem för sadeln i terrängen, men vill inte att den ska hindra bog rörelserna. behöver inte martingal egentligen utan har den bara som fegisrem, har man en vanlig brösta så räcker det som fegisrem också. förbyglar har sällan en passform som passar min häst utan att de behöver modifieras och måste i så fall ändå ha en fegisrem till.

mycket funderingar dvs.
 
+
finns det några bröstor som precis som ps och dyons cross brösta har en platta fram och sen bara går till sadel ringarna och sadelstropparna? tycker att de ser ut att vara lika bra som de traditionella bröstorna mot sadlar som glider bakåt men som ändå låter hästen röra sig fritt... (varför är alla fina saker så dyra?)
 

Liknande trådar

V
Utrustning Behöver nu lite hjälp från allmänt kunniga. Jag har en väldigt mager häst vilket gör att sadeln drar iväg bakåt när man ridit ett tag...
Svar
13
· Visningar
1 634
Senast: Mount Never Rest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp