Bröstpumpar...

Snowwhite

Trådstartare
Funderar på det här med bröstpumpens vara eller icke vara...
Vad har ni för erfarenheter, oersättlig eller onödig?
Elektrisk eller manuell?
Vilket märke är bäst?
 
Jag har en manuell Medela och den va superbra t.ex när jag började rida igen efter första förlossningen. Räknar med att använda den även denna gång så pappan kan mata ibland när jag ska iväg :)
 
Jag har köpt en elektrisk Philips avent via tradera. Under halva priset mot i affär. Kändes värt att chansa då även om den inte skulle komma till användning. Min förhoppning är att kunna börja kombinera amning och flaska relativt omgående så sambon kan ta mer av bebishängandet än vad som är möjligt annars :)
 
Jag har en Tommie Tippee manuell som vi fick av en vän, oanvänd. Testade pumpa när lillan var någon dag för att ge mina bröstvårtor tid att läka och har fortsatt sen dess för att pappan ska kunna mata och så kan jag ta lite egentid eller gå o lägga mej tidigt. Det funkar super för oss och jag skulle inte vilja va utan.
 
Jah har använt philips avent manuell till första barnet och tyckte den fungerade bra.

Andra barnet köpte jag en elektrisk medela och fattade inte hur jag orkat hålla på med en manuell :p
Medelan fungerade toppenbra :)
 
Använde en manuell Philips avent i över en månad, pumpade ca 5ggr/dag och den funkade fin fint! Jag ångrar dock i efterhand att jag inte köpte en elektrisk fick nya valkar i händerna ;)
 
Den var direkt nödvändig för mig som har häst. Skulle inte ha velat vara utan annars heller eftersom jag inte skulle ha varit förtjust i att sitta fastlimmad med en bäbis alla timmar på dygnet. Philips avent hade jag, den manuella varianten. Funkade bara bra tyckte jag :)
 
Elektrisk Philips Avent. Funkar superbra. Jag hade avlidit utan!

Jag tycker inte om napparna på flaskorna dock så vi flaskade inte med flaskorna man fick till.

Man känner sig lite som en ko. Och pumpen låter lite som en mjölkmaskin men det är den ju förvisso :D

Mvh Miks
 
Följdfråga...
Hur lång tid tar det att mjölka sig per gång? Känns spontant som att en elektrisk är snabbare och smidigare?
 
Följdfråga...
Hur lång tid tar det att mjölka sig per gång? Känns spontant som att en elektrisk är snabbare och smidigare?
10 min ungefär per bröst. Då fick jag 240-280ml på båda brösten. Men jag är högproducerande och har haft för mycket mjölk med båda barnen så det går nog inte att ta mina siffror som facit. När jag hade som högst produktion med sonen kunde jag pumpa 240ml på ett bröst. Då gäller det att dricka mycket!

Mvh Miks
 
Vi fick en manuell Philips Avent när vi var på profylaxkurs. Har inte hunnit fundera på vad som är bra eller dåligt och vad jag vill ha, men nu när jag hux flux har en så får jag väl börja med den och se om jag blir nöjd :)
 
Jag har en elektrisk Philips Avent. Provade en elektrisk Medela på BB, men tycker om min Avent mer.

I början pumpade jag nästan enbart eftersom han inte ville/kunde amma, och sedan amningen kom igång har brösten blivit allt mer snåla mot pumpen eftersom jag pumpar allt mer sällan...
 
Följdfråga...
Hur lång tid tar det att mjölka sig per gång? Känns spontant som att en elektrisk är snabbare och smidigare?

Jag hade massa mjölk sist så jag pumpade (manuellt) och fyllde flaskan som tillhör pumpen (ca 150ml kanske? Minns ej) på bara några minuter så jag tyckte inte det var jobbigt trots manuell pump. Har mycket mjölk även denna gång så jag tror nog det kommer gå smidigt den dagen jag provar pumpen igen.
 
Jag hade en manuell medela med första barnet, vi var aldrig riktigt kompisar.

Med andra barnet var förutsättningarna annorlunda (jag skulle inte ta ut någon fl ledighet utan fortsätta studierna och pappan vara hemma från start) så där ville jag ge pumpningen en ny chans och köpte en elektrisk philps avent. Vi kom finfint överens!

Så för min del är elektrisk avgörande. Jag skulle dock, om jag gjort om det, köpt en sån pump som kan dubbelpumpa samtidigt, för att bli ännu effektivare men det är lätt att vara efterklok. Hade jag haft som tanke att pumpa för att kunna få någon timme här och där hade en elektrisk funkat alldeles utmärkt.
 
Har en manuell Philips Avent och vi funkade inte riktigt ihop första halvåret. Det gick helt enkelt inte att pumpa. Inte blev det bättre av att sambon tryckte på att jag skulle pumpa så han kunde flaskmata vår dotter, han slutade inte heller när jag sa att det inte gick utan tyckte jag skulle fortsätta försöka. När jag en dag bara bröt ihop för att det inte gick slutade han och förstod äntligen hur jobbigt jag tyckte det var. När jag sen kunde pumpa ut mjölk vägrade dottern flaskan... Så för mig blev det lite ångestladdat samtidigt som jag hade dåligt samvete över att jag inte kunde pumpa ut något så sambon också kunde få den där mysiga matstunden med henne. Kanske det blir bättre med nästa barn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ge mig bästa tipset på shampo och balsam som gör håret supermjukt. Så trött på det torra, elektriska, flygiga grå håret som är strävt...
Svar
19
· Visningar
1 249
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag kikar efter en joggingvagn med två sittplatser. Har ni någon erfarenhet? Thule verkar ju ha bra grejer vad jag förstår, men det...
Svar
12
· Visningar
299
Kropp & Själ Jag har varit väldigt stel i axlar och rygg på sista tiden och och har funderat på en elektrisk massagedyna som man kan ha i bilen och i...
Svar
7
· Visningar
646
Samhälle Jag funderar på att bli volontär på en kvinnojour. Är det någon som är/har varit det? Jag bor i Stockholm så det är väl där det gäller...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp