Broms-attack!!

N

Ninne77

Jag måste bara dela med mig av den värsta broms-attacken jag någonsin upplevt.:eek:

Gick ut till hästarna för att kolla vatten osv. då möts jag av min shettis som springer i panik, kastar sig ner och rullar sig, upp igen och skenar iväg. Runt henne ser jag ett MOLN av bromsar. Dom biter henne hela tiden och hon är helt panikslagen.

Den stora hästen är lika täckt fast han har flugtäcke så han klarar ju sig från de flesta. Skyndar mig in i hagen och får långt om länge tag ishettisen och får in henne i stallet, hela tiden sätter sig massor av bromsar på MIG och försöker bitas.
Sen in med den stora hästen oxå och de är helt skärrade av sin attack från bromsarna.

Hästarna har flugmedel på sig men det hjälpte inte ett skvatt i detta läget :(

Jag försöker mig på att klippa gräset men får ge upp detta eftersom jag blir helt bombaderad av dessa äckliga bromsar! Jag har ALDRIG varit med om något liknande, det var precis som de svärmade eller något. Fast det gör dom säkert inte...

Dert har regnat här i flera dagar och nu i em. sprack det upp och solen kom fram. Kan det vara därför de blev "helt galna" tro?

Usch...
 
Sv: Broms-attack!!

Ja jag säger likadant.Igår tog vi upp våra hästar till ett nytt bete och bromsarna var helt tokiga.Hästarna blev nästan hysteriska :eek:
 
Sv: Broms-attack!!

Det var samma för mig igår, helt galna bromsar och hästar..
 
Sv: Broms-attack!!

vi har tack och lov inte blivit utsatta än..:angel: men vi brukar ha så varje sommar och då är det dags för oss att låta hästarna vara inne på dan och ute på natten.
Vi har inte hittat något som funkar mot dom, förra året var de enormt stora :mad: och hästarna sprang i panik!!
De är så äckliga!!
Någon som har ett förslag p¨å vad som kan hjälpa mot dom (har flugtäcke på min häst också..)
 
Sv: Broms-attack!!

Hej.. jag e på semester i danmark å hälsar på några vänner, å här e också många bromsar. :mad: det gör det ju inte bättre att man är allergisk mot insektsbett å svullnar upp å liknar ett monster.:eek:

det jag ville säga egentligen är att det som funkat bäst hittills mot bromsarna är ren ättika. funkar absolut inte 100% men d miskar bromsar å flugor något.

kram Juvel
 
Sv: Broms-attack!!

ojdå /: Det lät ju itne sepciellt bra. Här har vi mygg i svärmar. Fasst dom far ju bort av myggmedlet iaf. Men det är hysteriskt, Man kan itne rida i skogen eller någonstans. Dom bara stör hela tidne ;o
 
Sv: Broms-attack!!

Sådär är hela bromssäsongen här, varje sommar, vareviga dag =/ Finns bara en enda sak som hjälper (jag har ägnat många år och stora summor åt att försöka hitta något mer/annat som hjälper) - stalla in stackarna dagtid.

Hit har bromsen inte hittat än i år, men de brukar komma ganska tidigt i juli, och kompisen 5 mil härifrån, dit kom bromsen igår, så är antagligen bara en tidsfråga nu =/
 
Sv: Broms-attack!!

Usch ja, jag har aldrig varit med om att det är så mkt bromsar och annat flugfä ;)

Kan det vara den milda vintern tro som gör att det är mer av dessa äckliga djur i år... :confused:

Ja nu får ivarjefall hästarna stå inne tills ikväll så får jag prova släppa ut dom igen. Hoppas detta inte är en trend bara då min stora häst har allergisk bronkit och MÅSTE vara ute så mkt som möjligt. Och jag har ingen möjligehet att ha honom ute på natten då han skulle tvingas att stå ute själv eftersom kompisen har haft fång tidigare... *suck*
 
Sv: Broms-attack!!

Usch så hemskt att ni alltid har så mkt bromsar sommartid! Såhär har jag aldrig sett förr hos oss..

Några enstaka har vi haft tidigare sommrar, usch ja det är säkert som du säger -bara att stalla in.
 
Sv: Broms-attack!!

För 5 - 6 år sen hade vi det inte heller, men sen för ca 5 år sen så pang poff kom de, i massor, rena invasionen. Och tyvärr har de stannat kvar sen dess.

Ett otal bönder/hästägare inom en tiomilsradie iaf vittnar om exakt samma sak, förr var det inga problem med broms, sen för ca 5 år sen så pang poff.

Klimathotet kanske..

Hursom är det rent vidrigt, det går inte att ha hästarna ute dagtid, det går inte att rida mellan klockan 06 och 22, och tja, låt oss säga att det förstör större delen av sommaren..
 
Sv: Broms-attack!!

ja det är ngt hemskt vad brommsar och sånt det är ute nu. Härrom dan fick vi ta in hästarna. De var helt galna bara sprang fram åh tillbka innnan vi tog in de.:(.Så det är la bara att at ta in dem i stallet när de är som värst...
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag har en vän som hamnat i en svår situation som jag vill försöka hjälpa, dels är hen allvarligt sjuk, (kan till och med vara dödligt)...
Svar
6
· Visningar
1 805
Senast: astilbe
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 903
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp