"Bromsa" hästen i anridningen?

Asa_S

Trådstartare
Hur mycket får man göra det? Jag har problem med att min häst rycker mig ur sadeln i språnget och först efter nogsamt studium av filmad träning upptäckte jag att det beror på att hästen har sin högsta punkt i språngkurvan för tidigt och därför sträcker sig för att nå över och sedan dyker i landningen. Hon går av liite för tidigt och det var inte förrän jag själv påpekade det för tränaren som hon såg det - det handlar om kanske 30 cm, alltså långt ifrån ett helt språng.

Idag tömkörde jag på volt i galopp över upphöjd bom och det blev då uppenbart att det här är ett problem vi behöver ta itu med. Hon hävde sig iväg ett helt galoppsprång för tidigt och dök sedan genom halva volten. Det blev lite bättre sedan jag omväxlande gjort halt ur trav innanför bommen, omväxlande låtit henne gå över, men till slut satte jag mig upp och höll i så att hon inte kunde gå iväg över. Första gången fick hon ett ordentligt ryck i munnen men sedan gick det bättre.

Jag är väldigt skeptisk mot att vara och påverka för mycket just i anridningen, men jag tänkte att på så här låg höjd kanske man kan göra så här, bara för att lära henne att det inte är acceptabelt? Hon går ju egentligen bara iväg och slänger sig över, och jag har låtit henne göra det i hoppningen för att inte orsaka en massa problem. Fortfarande vill jag ju att hon ska kunna rädda sig själv om vi kommer helt fel och jag vill inte förvandlas till ett ekipage som rider på, rider på, rider på men hela tiden bryter för att anridningen blir fel. När vi hoppar hinder är det mycket mindre uppenbart för då gör språnget att hon ändå måste hoppa uppåt, men jag vet att jag upptäckte på träningarna i somras att när jag lyckades lägga henne närmare hindret var det inte längre några problem att följa, däremot får jag andra problem då, för det känns som att vi kommer att krocka med hindret för att vi är så nära.

Jag tycker alltså att hon går av på rätt avstånd annars men jag måste lägga henne närmare för att få en passande språngkurva. Det är obehagligt och jag är aldrig säker på om det ska bli rätt eller krasch, alltså framhärdar jag inte utan är jag osäker så låter jag henne gå iväg istället. Sedan har vi ett annat problem också och det är att hon lika gärna kan ta min önskan om ett galoppsprång till före hindret som en inbromsning för att jag ska kunna kliva av och öppna grinden :crazy:. Det har nog också hjälpt till att jag låter henne gå av istället.

Men på den här höjden (15-20 cm) spelar det ju ingen roll för över tar hon sig ju ändå. Förbättrar jag hoppningen eller förstör jag den genom att hindra hästen från att gå iväg för tidigt?
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Klurig fråga det där.. Jag tycker att du ska prata med din tränare om det. För visst kanske hon kan lära sig att hon ska hoppa av lite senare men å andra sidan kan hon bli så inkörd på det att hon intället bryter ut om hon kommer lite fel och därför egentligen skulle hoppa av för tidigt.. Men, somsagt, hör med din tränare vad h*n tycker. En film skulle vara trevligt att se.

Lycka till!
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Jag ska nog ringa och höra vad hon säger. Tyvärr har den regelrätta träningen fått ligga nere under hela hösten både pga skador hos de tränande hästarna (vi är så få så alla måsta vara fräscha hela tiden för att det ska funka med tränare) och underlag (vi är ute) och som det ser ut just nu blir det nog inga träningar på ett tag. När jag skrev frågan tänkte jag på det ur ett hopp-perspektiv men när jag tänker på det ur ett markarbetesperspektiv blir det ju ganska självklart att hon inte får gå iväg hur som helst?

Jag har inte arbetat så mycket med bommar öht eftersom hästen har släppt ryggen och försökt rycka benen över, har inte haft styrkan för det då tekniken inte finns naturligt (halvtravare), men nu är hon så pass stark att det känns helt annorlunda, det kan nog vara läge att hon får lära sig hålla koll på benen. Hon kan vara ganska nonchalant också men blir lätt nervös och är saker för svåra tappar hon självförtroendet, men idag kändes det mer som om det är för lätt och då sk*ter hon i att anstränga sig innan man "tvingar" henne. Tror dock inte att samma upplägg hade fungerat med hinder alls utan jag tänker mig mera att jag tar igenom det här på så låg höjd att det inte sabbar hennes självförtroende i själva hoppningen sedan.

Hon har inte haft någon bjudning i hoppningen förut heller (men det blir bättre ju mer vi hoppar med andra), de hästar jag hoppat tidigare har haft bjudning och så har man fått reglera den men den här måste man liksom reglera framåt istället och så går hon av för tidigt...
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Om jag vore du skulle jag rida mycket på små hinder och bommar för att lägga henne närmare hindret.
Små hinder på volt i lugn och fin galopp, där hästen bara får rulla över och där du utan problem kan hålla henne hela vägen fram till hindret.
Höjden gör ju att "inget händer" om du lägger henne nära.
Små hinder som detta kan du hoppa på ofta, det sliter inte mer än vanligt galopparbete.
När den sen accepterat en kortare språngkurva så kan du så småningom gå upp höjderna.

Sen är det nog så att om din häst har tendensen att dra för tidigt i avsprånget, så är det ett måste att vara konsekvent och inte släppa iväg den.
Jag menar inte att du ska tjuvhålla den, men för att befästa en förändring i hästens approach till hindret så får du inte låta den gå av för tidigt...
Det är jättelätt att göra det när man känner sig osäker på avsprångspunkten, men det gäller att vara benhård mot sig själv på att våga vänta.

Har du bara hästen mellan hand och skänkel, så ska du ha en bra kontakt med hästens mun hela vägen fram till hindret.

Sen kanske du måste öva lite på din balans över hindren också, för egentligen ska inte 30cm skillnad i avsprångspunkt göra att du skickas ur sadeln...
Men det är jättebra att du funderar på anledningar till det och att du gör något åt det!
Lycka till!
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Jag har aldrig tidigare haft problem att följa hästar i hoppning och har tidigare älskat att hoppa med hopknutna tyglar, men på denna hästen är det nästan omöjligt det också, fattar inte riktigt varför. Hon är långsam ner också och långsam i benen överlag (stor och kalvig).

Problemet med att inte släppa iväg är just det att hon lika gärna gör en fin halt framför hindret, inte vägran utan hon bara en fin balanserad halt. Hinder har länge varit bara något konstigt som är ivägen och om man har för hög fart för att stanna slänger man sig över på något sätt, om matte tar i munnen betyder det förstås att hon vill att jag ska stanna så att hon kan ta bort det där som är ivägen, så att vi kan fortsätta i den fina galoppen.

Och då ska sägas att jag inte alls rider på i något flängtempo samt bara undantagsvis hoppat högre än 60-70 cm (hon är 175 cm hög).

Får väl testa att jobba med markbom/mar/ i galoppen och hoppas att hon får en bättre förståelse för avsprångspunkten. Eftersom hon är halvtravare är ju bärigheten ett krux och det är därför vi skippat bomövningar tidigare, men det är flera år sedan jag testade det ordentligt och hon är mycket starkare nu så det borde förhoppningsvis ge ett annat resultat nu. Nu när jag tänker på det sa faktiskt tränaren i somras att jag skulle försöka få henne att trampa i mitten av travbommarna så hon ligger nog tidigt där också. Det har alltid varit svårt att hitta rätt avstånd för markbommar, hon har långa steg men når ändå inte riktigt över och kortar man avståndet blir det ändå helt fel. Även det har gjort att jag givit upp det här med markbommar.

Får ta en kompis till ögonhjälp och ge mig på det igen! En i taget borde väl till och med vi klara av...
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Jag tycker det låter som om hästen har jobbigt när den ska samla ihop kroppen och stampa ifrån. Och då är det enklare att hoppa av för tidigt.
Just det där med att det känns läskigt när hästen börjar lägga avstampet på korrekt ställe (där den ska alltså närmare hindret) känner jag också. Men det är en träningssak, man får som ryttare lära sig ha is i magen och VÄNTA! Been there, done that! ;)

Det där med att träna på låga bommar och cavaletti tycker jag låter som en bra idé! Och ha någon kompis som kollar hur det ser ut om du är osäker själv och inte har tränaren i närheten.

Mkt låga studsserier med relativt kort avstånd tycker jag också är bra träning. Dels inser ju hästen att den inte kan gå av tidigt (alternativt gör det EN gång och upptäcker att det var en dålig idé), och dels så är det ju en stärkande övning som gör att hästen orkar samla sig och stampa ifrån mkt lättare.
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Helt klart har hon ju jobbigt med kroppen, tror att både storleken och bakbensvinklarna ställer till det. Det där med låga studsar har jag också tänkt på men jag har bestämt mig för att vänta med det tills vi kan komma rätt på en. Kan bli nog så svårt eftersom vi kan ligga helt rätt men så lägger hon in ett kort språng före så att vi ändå är för långt ifrån, det är alltså inte helt lätt att trycka henne fram mot hindret.

Men om bommen är så låg att hon kan komma över den utan att egentligen hoppa, borde det funka, tycker jag. Då kanske jag kan lyckas räta upp mig och trycka på framåt. Åtminstone kan man ju alltid hoppas!
 
Senast ändrad:
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Markbom med det avstånd man vill ha "tvingar" ju också hästen att gå av där man vill. Och hästen blir stark och känner den klarar av det hela.

Lycka till i allafall, du kommer säkert tillrätta med problemet fortare än du tror!
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Jag har funderat ytterligare och kommit fram till att jag ska jobba med bomserier i trav och se om jag kan få till det. Har så smått kommit ihåg att jag har svårt redan där, hon sträcker sig uppåt/framåt för att nå över och "ramlar" liksom ned i landningen när hon inte når längre, vilket gör att jag redan där måste fälla ihop mig framåt i landningen för att inte komma efter. Jag har aldrig kopplat det med mina hopp-problem men naturligtvis är det exakt samma sak, hon hoppar liksom inte ett helt språng utan sträcker sig så långt hon kan för att nå över och ramlar ner när farten tar slut.

Mer drivning mot bommarna, tror jag minsann. Måste kolla om det finns någon möjlighet att få ihop ett annat hoppgäng och få upp tränaren dit istället.
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Hur funkar hästen i serier då? Typ travbommar in, studs, ett galoppsprång till oxer osv. 5½:an?
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

:p

Skojar du? Så många saker efter varandra går ju inte, detta är en dam som ska ta ett beslut i taget :D.

Ja nu tror jag iallafall att jag kommit en bit närmare lösningen, travade bommar en stund nu ikväll och hon är ju faktiskt så fokuserad på att lyfta upp hovarna att hon inte kommer ihåg att sätta ner dem igen och blir också då väldigt långsam i benen. Försökte öka stegtakten så gott jag kunde och då gick det bättre men det krävs nog några gånger innan hon hinner med på ett stabilt sätt - nu var det ganska mycket kråkgång från och till men rätt bra också från och till. Framför allt tappar vi inte alls så mycket fart genom serien, det har jag inte heller tänkt på, jag har nog varit mest fokuserad på att försöka följa utan att rycka i munnen/dunsa i ryggen samt försöka räkna ut vad i hela friden som är fel med avstånden...

Alltså, herregud nu när jag tänker på det vill hon ju inte springa fortare än att hon har koll på hela omgivningen när vi är ute heller... Enda gången hon egentligen inte springer och trycker är när vi är djupt koncentrerade ensamma inne i ridhuset och rider dressyr... det är alltså stegländ jag menar, inte fart.
 
Senast ändrad:
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Aha men då är det ju bara att börja där så kommer hon säkert att lära sig hur hon ska hoppa i förhållandet till hindret. Känns som att det mest handlar om orutin?

Galoppbommar av alla slag är ju super, lek med galoppsprången mellan bommarna, korta ner så hästen måste komma riktigt nära ibland och låt henne länga ut sprången ibland. Är det bara bommar så är det ju ingen fara att ni kraschar i ett hinder ;)

Serier är ju väldigt roligt att rida och kan varieras i oändlighet, superbra träning för både häst och ryttare.
Har du provat att lägga ut galoppbommar ända fram till hindret? Dvs typ 5 galoppbommar och sedan ett hinder. När det funkar bra kan man börja med att plocka bort bommen närmast hindret så att hästen får ta ett språng utan "hjälp" och sen fortsätter man bara att plocka bort bommar i takt med att det funkar bra.
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Sista övningen du nämnde med flera galoppbommar innan hindret är kanon tycker jag! Fler än ett ekipage har fått det att lossna helt när ryttaren (och hästen) kommer in i den rätta rytmen helt automatiskt. Man liksom kan behålla känslan när bommarna kommer bort så småningom.
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Har förut haft problem att jag bromsat för mkt (blev så pga hon hoppade av för tidigt på hindrena, jag själv visste inte att jag bromsade, eller jag tänkte iaf aldrig på det). fick råd av tränare, och numera hoppar jag med mkt eftergift och bromsar inte för mkt. Tränaren sa bl.a. att hon tycker det ser farligare ut när man rider för långsamt, så jag har också börjat rida med en mer ordentlig och "piggare" galopp. och jag släpper också hästen mera, drar inte i munnen 5 m innan ett hinder.
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Jo, en bättre galopp ger ju bättre språng men ytterligare en svårighet vi har att tackla är att vi håller till på 20*40 m och det är då svårt att få hästen att galoppera på bättre, när den bromsar för både hörn och hinder. Men så småningom, så!

Tipset med bommarna fram till hindret ska jag testa men inte förrän vi har fått flyt. Har för stor erfarenhet av att traggla sig fram över bommarna för att till slut framme vid hindret ha helt slut på fart på en häst som inte vet vilket ben som ska över först. Men för övrigt tror jag på övningen som sådan, gillar att "plocka bort" stödet fast det finns kvar.
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Om hästen har svårt att ens galoppera skulle jag utgå från trav med hjälpbom.

Trava bommar o löshoppa så hon får komma på själv hur hon ska göra- utan att hon blir ryckt i munnen.

sen är det upp till dig att följa med- oavsett kråksprång:bump:
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Nu har jag inte plöjt igenom hela tråden, utan bara ströläst lite men som axel säger så röstar jag oxså för att travhopp. Du kan faktiskt trav hoppa ganska så höga hinder, högre än du tror. Men flera hjälpbommar är oxså ett bra förslag.

Det där med att det känns som om att ni ska krocka med hindret är en vanesak från din sida, jag har samma problem eller ja det är inget problem för min del men min häst går oxså ofta av lite tidigt och de gågner han kommer perfekt tycker jag att han kommer förnärma hindret vilket han igentligen inte gör, men efter som att jag hade vant mig vid att gå av längre ifrån hindret så tyckte jag att det var aldels för närma.

Just de en sak till hål takten det är oxså väldigt viktigt om du har rätt takt är det svårare att komma fel i anridningen.
 
Sv: "Bromsa" hästen i anridningen?

Hästen har inte svårt att galoppera.

Detta är inte en nyligen inhoppad häst, hon är 13 år gammal och jag känner nog snarare att det tyvärr är ett inrotat beteende vid det här laget, hon har alltid hoppat så här och ska vi komma vidare måste hon lära om sig. Visst kan jag fortsätta följa med i hennes språng men det innebär ofta att jag måste släppa tyglarna när hon dyker nedåt, vilket jag alltid gör om det blir nödvändigt. Vi behöver få in ett galoppsprång till före hindret och det är det jag försöker åstadkomma, inte slippa lära mig följa med i ett språng.

Till alla: Nu var jag iväg till ridhus i fredags kväll och i galopp fick vi till det bra på bara markbom och över förväntan över kryss av bommar liggande på mittenhöjd sockerbitar. Dock var det några tillfällen när hon överrumplade mig och sköt iväg, och vid ett tillfälle så ordentligt att hon ryckte tyglarna ur händerna på mig. Jag har svårt att tänka mig att hon skulle behöva den eftergiften på ett så litet språng? Traven var svårare, där lyfter hon för högt (hade förstås bara markbommar) och kommer inte ner i tid men vi hade bara 2 bommar och det där löser sig nog med mer träning nu när jag fattat vad det är som är fel.

Eftersom hon har stått/tagit det lugnt under sept-okt sedan hon trampade igenom och fastnade med ena bakhoven i ett hål under en ridtur, är det egentligen först nu som vi jobbar med hopprelaterade övningar, och det är av den anledningen inte heller aktuellt med regelrätta hoppträningar i grupp ännu.

Tack för hjälpen! Det bästa sättet att komma ur sina gropar är att få någon annans förslag. Alla bidrag leder till lite nya tankebanor, det är ju det som är så kul!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 515
Senast: Smulu
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 463
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp