broskpåläggning på ringkotan?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Naggur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 079
N

Naggur

Hur kan det påverka hästen?
Någon som har erfarenheter av hästar som har det?
Går det att göra nått åt det?

Sv: broskpåläggning på ringkotan?

Ingen som har nått att säga?

Ringkota är ju i sig ett sjukdomstillstånd. Har hästen liksom fått en pålagring på pålagringen eller vad menar du?

okej. jag läste det i en hästannons. En kompis letar häst och jag tyckte denna lät perfekt för henne. därför undrade jag hur det kunde påverka hästen. Men vad är ringkota för något då? och hur påverkar det hästen?

Ringkota innebär att hästen har benpålagringar (artros) i kronleden. Hur det påverkar hästen varierar från fall till fall, men även hos symptomfria hästar finns det en risk att artrosen ger upphov till inflammation och smärta förr eller senare, t ex efter (över)ansträngning eller en lätt vrickning.

Jag skulle personligen inte köpa en häst med ringkota.

En bekants dressyrhäst blev utdömd för sin ringkota för ett antal år sedan.

Jag skulle aldrig köpa en häst med en sådan defekt.

Tack för svar båda!
Då blir de inte den!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
598
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 380
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka