Brösta eller förbygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare askungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 877
A

askungen

Ska man använda förbygel eller brösta på hästen när sadeln glider bakåt. Har fått höra olika saker från olika håll :confused: men jag gissar på förbygel....:smirk:

Sv: Brösta eller förbygel?

kan inte tänka mig att det har nån större betydelse vilken av dem man använder men personligen tycker jag att en förbygel är 100 gånger snyggare

Om sadeln glider bak så kanske du ska kolla upp sadeln att den verkligen passar. En förbygel eller brösta ska du inte behöva ha om sadeln är väl anpassad. Och har du förbygel på en sån sadel så förvärrar det snarare problemet.

Bägge funkar vad jag vet, det är bara en frågan om vad man tycker är snyggast, själv föredrar jag förbygel.

Brösta= hindrar sadeln från att åka bakåt...
Förbygel= hindrar sadeln från att åka framåt...

Tänk dig hur de ser ut och hur man "sätter fast dem " så blir det en logisk slutsats..

Alternativ till förbygel är svanskappa som har samma funktion..

Nä, nu är du ute och snurrar lite väl? En förgjord hindrar sadeln från att åka fram genom att dra ner framvalvet på sadeln. Finns väl lösa förgjoerdar med byglar för sadeln dessutom har jag för mig... En förbygel sitter i sadeln och ner mellan frambenen, den har samma effekt som en brösta men annan utformning!

ja.. en förbygel hindrar sadeln att åka fram .. En brösta hindrar den från att åka bakåt..;) :D ;) .. ja så måste de va.. jo.. de tror jag bestämt..

Hur hindrar en brösta sadeln att åka fram?

Jag har alltid använt förbygel då det ibland påstås att en brösta kan hämma andningen ngt., men å andra sidan kan en förbygel hämma bogrörelserna. Det beror ju förstås på hur högt man har tänkt sig hoppa - om det är frågan om hoppning i det här fallet, alltså? Annars föreslår jag, som någon tidigare skrev, en kontroll av sadelns passform på hästen.

Om man nu vill ha något av dom (förstår inte varför) så är en förbygel bättre för den hindrar inte hästens rörelser lika mycket som brösta. En brösta ger väldigt dålig bogfrihet.

333 skrev:
Hur hindrar en brösta sadeln att åka fram?
Det gör den inte? Både bröstan och förbygeln hindrar sadeln från att åka BAKÅT. Nu har du snurrat ihop allt helt!

Brösta:
elasticbreastgirth.jpg

Förbygel:
breastplate2.jpg

En svanskappa hindrar sadeln från att åka FRAMÅT, liksom en förgjord.

Till trådskaparen:
Jag skulle kunna tänka mig att en brösta hindrar bogarna mer än vad en förbygel gör. Så glider sadeln mycket skulle jag föredra en förbygel. Dock gillar jag bröstan mer rent estetiskt.

Senast ändrad:

333 skrev:
Brösta= hindrar sadeln från att åka bakåt...
Förbygel= hindrar sadeln från att åka framåt...

Nej, både förbygel och brösta hindrar sadeln från att åka bakåt.
Svanskappa och Förgjord, som jag antar att du menar, hindrar sadeln från att åka frammåt.

;) :crazy: ;) oups japp ni har så rätt, skyller på att jag nog var lite trött då jag skrev mitt inlägg:smirk: & ja jag snurrade ihop det hi hi hi

Mitrolle skrev:
Men vad är då egentligen skillnaden mellan dessa två som beskrivs som brösta v.s. förbygel http://www.henrikssonsridsport.se/page31b.html

Jag tycker det är 2 olika förbyglar, en i läder och en i resår. Brösta är ju mer bara en rem runt bogen anser jag.

Det ena är väl en vanlig förbygel med löstagbar martingal och den andra skulle jag säga är en brösta med löstagbar martingal (martingalen funkar ju inte om man inte har den där remmen mellan benen på hästen, men i övrigt ser det ut som en brösta).

Fast remmen mellan frambenen sitter ju fast på båda, så de är ju exakt likadana utom att den ena har resår.

Nej, på den med resår finns ingen rem som går över manken. Vissa kallar det då för en brösta och inte en förbygel.
Jag tycker att så länge den ligger "ovanför" bogarna och har en rem mellan frambenen så är det en förbygel, annars är det en brösta, men jag har märkt att långt i från alla tänker så.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
392
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 413
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka