Brukar ni ha täcken på era hundar?

Dvärgschnauzrarna:
-Har regntäcke när det regnar
-Fleecetröja under höst/vår när det är kallt på morgonen när vi cyklar till jobbet (eftersom dom sitter still i bur blir dom kalla)
-Vintertäcke eller fleecetröja om det är minusgrader

Whippeten:
-Har softshelltröja eller täcke när det är under 15 grader (han är en riktig fryslort)
-Fodrad overall från typ 5 grader och nedåt
-vid minusgrader undertröja, overall, mössa och ibland även strumpor/skor
-Alltid regntäcke vid regn även sommartid
 
Wachtelhundar. När de jagar har de termotäcken när de ligger i bilen mellan såterna. Vid vanliga promenader använder vi inte täcke om det inte är extremväder och man märker att någon fryser och behöver det.
 
j
Absolut. Har vinthundar varav några är väldigt tunna i tävlingskondition. Har många olika täcken beroende på. Mot vintern försöker jag köra mer lager på lager.

Är det riktigt kallt skiter vi i promenad för ingen njuter.

Jag har fleecetröjor som funkar nu och sedan som undertröja, varma täcken på vintern eller i bil, fleeceoveraller, tunna vind/regbtäcken, tjockare ylletröjor, bot I olika former, softshell på tävling (pga kan öppnas vid bringan och under magen).

Har säkert bara nämnt hälften.

Här är tikarna med lager på lager under en tävlingsdag i oktober
Visa bifogad fil 103436
Vilka fina täcken. Var kommer dom ifrån? Har visserligen satt ett stopp för täcken men kanske kan det någon gång slinka med något. 🙈 Har ett Fleecetäcke för wippets som sitter jätte bra för mina är relativt långa när man sen ska få täcken att passa runt magen. Mina är så smala så jag har letat mycket efter mina.
 
När de regnar kan jag behöva de om de är kallt. Annars går hon inte ut.
Söker dock ett nytt för hon vill inte ha nått som sitter mellan frambenen, om nån har nått tips?
Visa bifogad fil 103434
Hon har liksom knappt nån päls 🙈
Börjes har några varianter som inte går mellan benen. Jag har deras blå fleecetäcke som vi alla tre tycker bäst om. Jag tror av vad jag kan se på bilderna att dom också har ett regntäcke som inte sitter mellan frambenen. Mina täcken har oväntat bra kvalitet för ett bra pris.
 
Våra har aldrig täcke under rörelse. Täckar wachteln och münstern efter jakt med ulltäcke, de har även täcke om det ligger i kall bil. Gråhunden har jag aldrig sett frysa men är hon riktigt blöt och ska vara stilla i bilen så har även hon fått täcke på sig. Mallen kommer nog få ha när det börjar bli kallare och hon ska ligga i bil mellan träning mm.
Wschteln är lite småfrusen av sig och har gärna någon form av täcke på sig inomhus också :D
 
Det är inte ”vanliga” skor utan som fodrade strumpor med antihalk tyg på undersidan.

Mormor och morfar har en Jack russel och han badar i gyttja och är helt ren när vi kommer till bilen som din. Mina drar åt sig allt och inget glider av. Måste torka tassarna varje gång vi varit ute i regn och är det slask och smutsigt ute får jag tvätta tassarna i duschen efter promenaderna.

Päls där allt glider av låter väldigt skönt och smidigt. Men om han kommer in från ösregn, torkar du honom så att det inte ska bli blött inne?
Torka tassar får jag också göra - vi bor längs med en grusväg och den blir ju kladdig om det regnar, liksom. Likaså gårdsplanen :D

Jag har ett uterum i anslutning till entrén på mitt hus och det funkar lite som en groventré - vi tar av oss skorna, torkar tassar och hänger upp regnkläder där. Givetvis skakar hunden av sig det blöta så fort vi kommer in där, och i och med det är han tillräckligt torr för att få gå in i "riktiga" huset. Pälsen är helt otrolig - uppbyggd med underull innerst och så långa lite blanka täckhår utanpå så det blöta verkligen "rinner av". Är han grusig under magen så torkar jag såklart där, men behöver aldrig torka hela hunden bara av regn.
 
Jag har ju eurasier och använder ytterst sällan täcke men äger ofodrade regntäcken av samma anledning som @mysboll :angel:
Sen vi flyttade till hus så används dock inte täcken längre däremot har jag alltid med dom i husvagnen för där känns det mindre roligt med blöta hundar om man är i väg på tur.
Hemma får de självtorka på golvvärmen i hallen!
 
Vinthundsblandisar (stor: Greyhound x Saluki x Border Collie och liten: Whippet x Greyhound x okänd, kanske ytterligare vinthundsras)

Stora killen har lite längre päls och en del fluff på sina ställen, men det växer ändå bara i ett lager som är väldigt tunt på t.ex. magen. Utifrån det tycker jag han är förvånansvärt vädertålig, han ligger gärna utomhus och jag får säga till honom att komma in när jag tycker det är orimligt kallt. Han kan även övertalas att strunta i regn inom rimliga ramar. Ett tag var han kemiskt kastrerad och utvecklade mer päls, tyckte han verkade ännu mindre brydd av kyla då.

Lillkillen är stereotypa hus-Whippeten, om det regnar går han utanför dörren endast under protest, han gillar inte att bli blöt om fötterna och springer helst på manikyrerat underlag. På honom ser jag emellanåt att han fryser och jag märker stor skillnad på hur kul/absolut inte kul han tycker det är att vara ute beroende på om jag klätt på honom ordentligt.

Vår garderob:
Tunn regnjacka när det regnar oavsett säsong
Tunn tröja om det är +10 för lillen och han verkar frusen
Fleecetröja mellan 0 och +10, ibland om det är riktigt blåsigt och ruggigt även vid några grader över +10
Vinterjackor under 0 och lägre (quiltat fleecefoder med vatten-& vindtätt ytterskikt)
Blir det riktigt kallt får lillen sin tunna tröja på sig under vinterjackan
Pyjamas för lillen i förhoppning om att han ska tycka det är för varmt att sova under människotäcket pga. stör min sömn, hittills utan effekt utöver att numera pyjamasklädd Whippish under täcket
 
j

Vilka fina täcken. Var kommer dom ifrån? Har visserligen satt ett stopp för täcken men kanske kan det någon gång slinka med något. 🙈 Har ett Fleecetäcke för wippets som sitter jätte bra för mina är relativt långa när man sen ska få täcken att passa runt magen. Mina är så smala så jag har letat mycket efter mina.
Fleecen från dg doggear och Soft shell från sofa dog
 
Dalmatinerna:
Fleecetäcke/tröja vid torrt väder mellan typ +10 till -5
Vintertäcke från -5
Regnar det så är det regntäcke istället för fleecetäcke.
Regnar det kraftigt så får de regntäcke även vid varmare väder, inte för de fryser ute utan för de fryser när de kommer in och är blöta och inte i rörelse längre.
Ibland slipper de täcken om det är väldigt soligt eller om vi bara ska gå så kort så det tar längre tid att klä alla hundar än gå promenaden.
Skor på vid typ -20 till den lilla tiken, de andra får skor först vid -30. Den lilla tiken får också ”mössa” vid behov, för hon förfryser öronsnibbarna så de blöder hela tiden.
Ska vi vara väldigt stilla så får de fleecetäcke från +15 och vintertäcke redan från typ +5.

Ibland undrar jag om min dalmatiner hade glömt att läsa rasstandarden eller ngt :p Vi hade honom i 12 år, han hade aldrig täcke en dag i sitt liv O_o🤷‍♀️
 
Har bara täcke vid riktigt rejält regn och när vi ska vara stilla mycket i princip. Har även regntäcke vid mindre regn om vi ska till jobbet för att inte komma med en blöt och skitig hund dit.
 
Ibland undrar jag om min dalmatiner hade glömt att läsa rasstandarden eller ngt :p Vi hade honom i 12 år, han hade aldrig täcke en dag i sitt liv O_o🤷‍♀️
Vissa fryser mer, andra mindre. Min lilla tik är extremt frusen. Mina hanar har sällan frusit så mycket och därför har jag inte täckat dem lika mycket som min lilla tik. Däremot så känns det som att ”gamla rävar” i rasen kampanjar ”våga vägra täcke” och typ tävlar om vems hund som går ut utan täcke i kallast väder, jag fattar inte varför. Det skadar inte hunden att ha täcke. Även om den inte fryser så blir såklart muskler o ligament kalla i kallt väder. Det är ju en ganska explosiv ras så jag tänker att det är bra att förebygga eventuellt skador så gott det går :)
 
Iom att jag har små hundar, Papillon på ca 3-3,5 kg, så blir de ju lättare kalla än större hundar med päls. De är med mig och kan behöva vara med heldagar i stall och kalla ridhus. Då har de kläder om det är kallt och det behövs.
Jag har då främst overall på dem för att även värma benen. Har även små skor om det är extremt kallt/lång tid man ska vara i kylan.
Jag har mest vinterkläder till dem; overaller, tjocka täcken etc.

Min nuvarande hund är dock rätt varm av sig pga den tätaste päls jag sett på en pappi. Hon fryser extremt sällan trots regn etc.
Sambos hund är mindre och mer tunnpälsad/normal. Så hon fryser lättare och kan frysa av att bli blöt när min hund mer bara tycker det är skönt. När hon var sjuk och väldigt tunn i hullet så frös hon så klart ännu lättare och fick ha täcke vid regn etc. Hon är så liten att alla mina befintliga kläder är lite för stora. Så vi ska beställa hem overall och skor till henne med.
 
Våra pumi har täcke om det regnar, inte så mycket för att de fryser som att det är behändigare än att få in fyra blöta hundar. Väldigt sällan täcke för kyla, men det händer att de har på vid träning (agility), mellan passen, så de inte ligger och väntar och blir kalla.
 
Om jag har täcken till mina? Oh yes :rofl:
Jag försöker ha täcken så sällan som möjligt, men tvekar inte att sätta på täcken om det behövs.

Det här blir första vintern på 10 år utan en extremt frusen Aysu, men vi får se hur lätt Lily fryser... Just nu fryser hon på morgonrastningen, trots tröja, men den tröjan är för stor så det kanske bidrar till att den inte värmer som den borde.

Jag har varma tröjor, regntäcken, vintertäcken, regnoveraller, varma overaller, skor... Regntäcken åker på oavsett temperatur om det regnar, tröjor när det blir ca 5 grader varmt eller kallare. Sedan varierar det lite. Det beror också på aktivitet, om det är soligt eller inte. 5 grader på morgonen innan solen har gått upp känns inte lika varmt som 5 grader mitt på dagen när solen värmer lite.

Eftersom det är svårt att hitta perfekta kläder så har jag (idag faktiskt) gjort en skiss på en ny modell som jag ska testsy. Om det blir som jag vill, så blir det ett riktigt varmt täcke som även är vattentätt. Mitt största problem annars är att täcken ofta är antingen vattentäta eller varma. Ungefär som att snö aldrig är blöt...

Här är Lily med en av de tröjorna jag gillar mycket. Ebrah har en likadan i annan färg. Det är den som åker på när det blir 5 grader eller kallare. De var lite dyra, men extremt bra kvalitet och hyfsat tjocka. Hoppas att Lily växer i sin så småningom. Här hålls den "lagom" med hjälp av selen :p
308277166_485676590272134_514151437545264151_n.jpg
 
Min dvärgschnauzer har täcke på sig när det behövs. Hon hatar regn och blir mindre ledsen om hon tvingas ut i regnet om hon har kläder på sig. I stallet har hon ett reflextäcke för att synas. Grå liten hund är ibland svårt att se även dagtid...
Nu när hon är nytrimmad är hon lite extra frysen. När vi var i stallet igår, tyckte hon att det var för kallt med bara (fleecefodrat) reflextäcke. Då fick hon på sig en tröja under täcket och var mycket nöjdare! Men så var det rätt rått och äckligt också... Hon verkar inte frysa lika mycket när det är torrare luft och minusgrader, som vi haft några morgnar senaste veckan. Hon talar tydligt om när hon fryser. En varm och glad hund röjer järnet i stallet. Fryser hon, är hon gnällig och vill upp i famnen och värma sig, förutom att hon skakar och ser ut som sju svåra år. 😅
 
Har ett BoT-nät som vi köpte på inrådan av fysio när Skrället var riktigt dålig i ryggen första gången, och ett BoT-regn som jag dumt nog okynnesköpte för att det var billigt :o Används när vi går av efter agilityträning på vintern eller i paus om vi är ute med längdskidor på fjället, men Skrället verkligen avskydde täcken och som synes så väljer Terrorn själv att hellre ligga i en snödriva än på renskinnet nedanför såatteh...

DSC_1719.JPG
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Har border collies. Den korthåriga har täcke på sig om hon ska ligga ute i kyla eller längre stunder i bil på vintern, åker också på ett på den långhåriga vid riktig kyla om hon ska vara stilla. Den långhåriga har jag dock aldrig sett frysa. På promenader eller överhuvudtaget om de har möjlighet att röra sig har ingen av dem täcke.

Är det helt brutalt ösregn på kvällen sätter jag på dem ofodrade regntäcken eftersom de sover i sängen. :p Det gäller jämthunden också, som nog aldrig haft täcke på sig förutom vid sådana tillfällen.
 
Pärla börjar ha tröja på sig när jag behöver jacka. När det blir kallare så får hon varmare tröja och reflexregntäcke med ullfoder. Regnar det så får hon ibland overall om jag orkar sätta på den, men eftersom hon oftast vägrar gå efter att hon har kissat och bajsat så brukar jag bara ta täcket eftersom hon ändå sitter i famnen. Samma med skor. Tar på dem om jag orkar. När det är kallt inne så har hon tröja dygnet runt.
Pudel/chihuahua med jättetunn, klippt pudelpäls.

Bella får tröja eller reflexregntäcke på sig när det kryper nedåt 5 grader eller regnar. Även hon har tröja på sig dygnet runt när det är kallt inne. Hon hade behövt skor men jag behåller hellre mina fingrar än tar på henne några skor 😅
Pudel/chihuahua med korthårigt, ganska glest pudelkrull.

Poppy tvingar jag på täcke när det regnar eller kryper nedåt nollan. Hon tycker inte om det men hon har höftledsartros och bör inte bli kall över höfterna. Tröja totalvägrar hon så det har jag gett upp. Hon behöver skor om det är blött och vi går mycket på asfalt för annars får hon skav på trampdynorna.
Pudel/chihuahua med vanlig långhårspäls.
9EA6A9C1-440F-4695-AF84-79E12DAB2DB1.jpeg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 323
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 748
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp