Brukar ni ha täcken på era hundar?

Just nu har Cliff alltid täcke på sig när vi går ut. Han har nyligen varit svårt sjuk och är lite för tunn. Jag vill inte att han ska använda energi till att hålla sig varm, utan använda den för att bli helt återställd.

I övrigt har jag täcke på honom om det är mycket väntan/stillastående utomhus, eller om det är riktigt kallt på vintern och vi ska på promenad. Det är inte så skönt att gå ut i 25 minus helt enkelt..
 
Vissa fryser mer, andra mindre. Min lilla tik är extremt frusen. Mina hanar har sällan frusit så mycket och därför har jag inte täckat dem lika mycket som min lilla tik. Däremot så känns det som att ”gamla rävar” i rasen kampanjar ”våga vägra täcke” och typ tävlar om vems hund som går ut utan täcke i kallast väder, jag fattar inte varför. Det skadar inte hunden att ha täcke. Även om den inte fryser så blir såklart muskler o ligament kalla i kallt väder. Det är ju en ganska explosiv ras så jag tänker att det är bra att förebygga eventuellt skador så gott det går :)
Sen kan jag ju tillägga att det finns en del som jag tycker övertäckar sina hundar också. Jag tycker inte det är rimligt att ha Hurtta Extreme Warmer på en ung, frisk dalmatiner när det är +10 och soligt och hunden är i konstant rörelse som vissa har :p Men det fina är ju att folk som göra som de vill, så länge inte hunden lider :) Finns inget som säger att mitt sätt är det rätta.
 
Jag har haft en dvärgpinscher och en fransk bulldog.
Pinnen hade täcken när det var kallt, från ca 5 grader och neråt. Han ägde regntäcken och reflexväst och på vintern hemma i Dalarna hade han fleeceoverall med termotäcke och skor på sig, annars gick han inte utanför dörren.
Frallan hade regntäcke när det började bli mindre än tio grader och så hade han en fleeceoverall och termotäcke och även skor på vintern, då det kan bli -25 hemma. Men i regel var han naken på kortare promenader även vid kyla, men med kläder om vi skulle till stallet för att slippa frysa där.
 
Vissa fryser mer, andra mindre. Min lilla tik är extremt frusen. Mina hanar har sällan frusit så mycket och därför har jag inte täckat dem lika mycket som min lilla tik. Däremot så känns det som att ”gamla rävar” i rasen kampanjar ”våga vägra täcke” och typ tävlar om vems hund som går ut utan täcke i kallast väder, jag fattar inte varför. Det skadar inte hunden att ha täcke. Även om den inte fryser så blir såklart muskler o ligament kalla i kallt väder. Det är ju en ganska explosiv ras så jag tänker att det är bra att förebygga eventuellt skador så gott det går :)

Ja alltså jag menade inte att man inte ska ha täcke, såklart. Typ alla dalmatiner jag träffar förutom vår har haft det vid kallt väder. Så antagit att de är mer frusna! :)
 
Shiban behövde aldrig täcke hemma i Sverige, hon har också sådan dr helt magisk päls - men här i skottland när det verkligen vräker ned eller snön är alltför tung och blöt (det slaskar liksom ned, det snöar inte.) har jag ett par tunna, regntäta täcken om jag kan ta på. Brukade också täcka ibland när hundarna var med mig i stallet för där satt de ju stilla när jag jobbade.
Korthåriga terriertanten hade inte heller täcken ofta i Svea, men här i den fuktiga kylan blev det oftare och oftare med åldern. Hon fick också känsliga tasar så fick ha skor bak när det var blött eller saltat på vägarna. :heart

Kissekatt ska få en vinterjacka eller två i år. Regntäcke behövs inte, för om det är blött går han inte ut. :D
 
Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och jag vet att min ras och liknande är rätt extrema jämfört med många andra men börjat fundera extra nu när jag börjat kika mer på Tollare som är så annorlunda mot mina kineser.

Har era kläder och när har dom det?

Mina har regntäcke oavsett årstid om det regnar. Även om det är på sommaren så får dom ha tunna regntäcken för om dom blir väldigt blöta så kommer dom börja frysa. Sen övergår vi till lätt fodrade täcken, sen till dom varmaste täcken jag lyckats hitta och när det är väldigt,väldigt kallt kan dom få ha en rejäl overall. Dom har också skor på sig på vintern. Det började jag med förra året och det visade sig vara väldigt bra. Knappt dom ville gå utan när dom vant sig och när jag tyckte att dom inte behövdes längre.

Jag måste ha minst 2 täcken till var och en av av dom av alla modeller dvs 4 av varje så att dom kan torka mellan gångerna så jag äger nog ett fyrtiotal täcken.
Virrpannan min welsh springer spaniel har inga kläder. Jag har aldrig sett henne frysa. Men vi rör ju på oss vi står inte stilla ute. Hon bryr sig inte om regnet öser ner. Hon har inte jättemycket päls men den är extremt praktisk. Torkar av tassarna när vi kommer in sen får hon ligga i sin bädd och torka om hon är lerig. Sen vips ramlar allt skräp och grus av och när hunden har torkat är hon ren igen.
Men jag ska köpa regntäcke det har bara inte blivit av men det är mest för att det är opraktiskt med blöt hund inomhus.
Hade dalmatiner för mycket länge sen. Kommer aldrig ihåg att han frös och hade inga kläder till honom heller.
Men bichonerna hade regnkappor och tröjor.
 
Doris har blivit frusen med åldern och eftersom hon är en storpudel och klipps regelbundet varierat det hur mycket täcken hon behöver.

När hon var yngre var det inga problem att vara ”naken” i -30 grader men numera vill hon gärna ha täcke om det blir mot 0 grader och vi är stillastående. Hon vill även ha tossor om det är minusgrader.

På sommaren har hon ett softshell eller tunt regntäcke vid väldigt dåligt väder. Förra vintern köpte jag ett ordentligt vintertäcke och en väldigt varm overall för de kallaste dagarna som hon kommer få ha i vinter. Hon får även ha lite mer päls under vintern för att skydda mot kylan.

Så här kan hon se ut en solig dag med -10 grader - tunt ulltäcke och softshelltäcket med fleecetossor på fötterna.
 

Bifogade filer

  • D5B35961-79A8-4517-9F1C-E69CF2F69A11.jpeg
    D5B35961-79A8-4517-9F1C-E69CF2F69A11.jpeg
    551,4 KB · Visningar: 41
Den vita har regntäcke vid behov året om. När det är kallare så har hon ett tjockt hurttatäcke, när det är väldigt kallt (enligt henne) eller hon är nyklippt så har hon ett stickat täcke under först.

BCn kommer nog få ett regntäcke att ha de dagar det regnar på tvären och något att ha på sig om hon kommer behöva ligga i bilen .
 
Min är en liten pudelblandis, klipps ner ganska ordentligt regelbundet. När hon är helt nyklippt behövs täcke på promenader om det är under 10 grader (om det inte är strålande sol), annars skakar hon ganska rejält. Då brukar hon ha ett regntäcke bara. Är det minusgrader får hon ett fodrat täcke. Är vi ute och springer eller om hon är lös behövs inte täcke i samma utsträckning, hon ville dock ha tunt täcke även på löpturer när det var -20 i vintras. Behovet av täcke minskar med mer päls men hon brukar alltid vilja ha täcke när det regnar har jag märkt. På kortare rastningsrundor brukar vi skippa täcke oavsett om det är kallt/regnar.

Är hon med i stallet och sitter still en längre stund behöver hon verkligen täcke! Hon har varit nöjd med sitt fodrade täcke nu när det varit kring 5 grader. I vintras minns jag att hon frös nåt fruktansvärt trots täcket, så i år tror jag att jag ska köpa en Hurtta-overall som täcker magen och låren lite bättre just när hon är i stallet och sitter på stallgången/läktaren.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Den långhåriga har regntät overall på sista svängen på kvällen om det är skitigt ute, han tar en evighet på sig att torka annars, och BoT om han behöver ligga i kall bil och innan/efter dragträning för att hålla musklerna varma
Gammelgubben har BoT på samma premisser som den långhåriga och ev. får vi börja med varmare täcke på i vinter om han inte jobbar, han har blivit mer frusen med åldern har jag märkt.
Unghunden har BoT likadant som de andra, annars inget.
Bordercollies, 3, 7 och 10 år gamla.
 
Jag har wachtel, i rörelse aldrig täcke. Men jag har ett back on track vinterfodrat som jag lägger på mellan såter i jakten eller om han måste vänta i bilen. Jag har även ett ulltäcke för väntan i bilen och torka upp efter jakt och dusch. Samt ett nättäcke från BoT som också används för att torka fortare.
Det vinterfodrade har också hängt med ut på fjället blöta dagar för att användas vid rast.
 
hekla_210501.jpg

Vår mopstik avskydde kyla och med åldern så blev hon mer och mer frusen. När det var snö och kallt ute så hade hon ett Hurtta-täcke, men annars så fick hon ha stickade tröjor på sig när det var kyligt, oavsett om det var en kylig sommarkväll eller en kall vårdag (som på bilden).
Vår mopshane har en helt annan päls (mycket underull), så han fryser inte alls och behöver således heller inte ha någon form av kläder på sig.
 
Mina hoffar har regntäcke på sig ibland när det regnar för att jag ska slippa blöta hundar. Och vintertid får de backontrack på sig i bilen om vi är iväg och tränar eller om de ligger där länge. Kan inte minnas att jag nån gång sett mina hundar frysa men så är de ju utomhus i rastgård med tillgång till boxar när jag jobbar. Min förra hoffe fick ha backontrack nättäcke på sig inomhus när han blev äldre och fick problem med ryggen.
 
Gissa har både täcken o overaller, men går naken på vintern om det är fint väder o hon rör på sig.
Dom pälsade har bara täcke vid regn för min skull.
 
Iom att jag har små hundar, Papillon på ca 3-3,5 kg, så blir de ju lättare kalla än större hundar med päls. De är med mig och kan behöva vara med heldagar i stall och kalla ridhus. Då har de kläder om det är kallt och det behövs.
Jag har då främst overall på dem för att även värma benen. Har även små skor om det är extremt kallt/lång tid man ska vara i kylan.
Jag har mest vinterkläder till dem; overaller, tjocka täcken etc.

Min nuvarande hund är dock rätt varm av sig pga den tätaste päls jag sett på en pappi. Hon fryser extremt sällan trots regn etc.
Sambos hund är mindre och mer tunnpälsad/normal. Så hon fryser lättare och kan frysa av att bli blöt när min hund mer bara tycker det är skönt. När hon var sjuk och väldigt tunn i hullet så frös hon så klart ännu lättare och fick ha täcke vid regn etc. Hon är så liten att alla mina befintliga kläder är lite för stora. Så vi ska beställa hem overall och skor till henne med.
Jag har jju en aning större papp - ca 5,5 kg. Han har aldrig täcke. Han tycker oftadels att det är för varmt överallt. Spec inomhus. Ingen bra kombo med frusen matte.
Har aldrig sett honom frysa, ens när det varit rejält kallt. Är det blötsnö får han massor av bollar i pälsen som jag får försöka pilla bort. Såpass att han får svårt att röra sig.

Han har ett reflextäcke när vi går på vägen under mörka årstiden. Men det är bara för synlighet. Inte värme.

Regnar det rejält så går vi inte ut på promenad helt enkelt. Vi väntar tills vädret lugnar sig. Den enda fördelen med att vara sjukskriven....
 
Kan ha täcke när det regnar om de är nytrimmade och då utan täckhår. Kan också ha täcke när det är som kallast.
Mina hatar dock ha kläder så det är bara när det är absolut nödvändigt.
 
Aldrig i rörelse, men om dom ska vara stilla ute eller i bilen om det är lite kyligare får framför allt vorstehn ha täcke, ibland även labben, aldrig gråhunden.
 
Alba, golden retriever, har aldrig täcke. Fryser aldrig.

Rötta/Essa, kleiner münsterländer, har ett fleecetäcke och vintertäcke. Inte direkt frusen av sig men har inte jätte tjock päls. Har ett fleecetäcke och vintertäcke. Måste nog använda täcke mer än vad vi gjort hittills då hon fick vattensvans efter jakt idag. Ska köpa ett regntäcke. Inne på att köpa ett till Alba också pga lathet och det är lite sådär att vi in en dyngsur pälsboll i tid och otid.
 
Jag har två dvärgschnauzrar. De har:

- Regntäcke vid kraftigt regn
- Stickad vintertröja när det är flera minusgrader ute
- Vanliga reflexvästar för att synas bra i mörker
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 328
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 750
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp