Brukar ni ha täcken på era hundar?

Mina har nästan aldrig täcken, annat än efter arbete.
Borde kanske täcka dem vid dåligt väder, det spar ju lite tid mot att behöva torka fyra hundar torra och rena :p

Efter arbete får de vad som behövs - torktäcke, ulltäcke eller tjockt vintertäcke.

När vi jagar i kalla vatten, typ andjakter vid den här tiden på året, brukar de ha neoprenvästar som hjälper dem att hålla värmen och som skyddar mot allmän bråte i vattnet.

Ibland, om vi är ute och grillar vintertid t ex, och de ligger mycket stilla, kan jag också täcka dem. Framförallt min tik, hon har lite dålig underull och kan bli frusen om hon är stilla.
 
Jag har två pudelkorsningar. Ena hunden har superbra dubbelpäls som värmer något enormt, hon har sällan täcke. Den andra vet jag inte vad det är. Jag brukar kalla det som en disktrasa för att hon alltid blir tvärblöt intill huden om det kommer två droppar regn. Pälsen verkar inte isolera något vidare heller. Hon har täcke vid nederbörd eller kall väderlek.
 
Använder regntäcke av ren lathet från min sida, har ett vintertäcke som används vintertid i typ bilen efter/mellan träningar.
Efter alla år med Whippet med två miljoner täcken för alla typer av väder, grader och gud vet vad så känns det skönt att ha en hund ala schäfer som egentligen inte behöver täckas.
 
Om jag har täcken till mina? Oh yes :rofl:
Jag försöker ha täcken så sällan som möjligt, men tvekar inte att sätta på täcken om det behövs.

Det här blir första vintern på 10 år utan en extremt frusen Aysu, men vi får se hur lätt Lily fryser... Just nu fryser hon på morgonrastningen, trots tröja, men den tröjan är för stor så det kanske bidrar till att den inte värmer som den borde.

Jag har varma tröjor, regntäcken, vintertäcken, regnoveraller, varma overaller, skor... Regntäcken åker på oavsett temperatur om det regnar, tröjor när det blir ca 5 grader varmt eller kallare. Sedan varierar det lite. Det beror också på aktivitet, om det är soligt eller inte. 5 grader på morgonen innan solen har gått upp känns inte lika varmt som 5 grader mitt på dagen när solen värmer lite.

Eftersom det är svårt att hitta perfekta kläder så har jag (idag faktiskt) gjort en skiss på en ny modell som jag ska testsy. Om det blir som jag vill, så blir det ett riktigt varmt täcke som även är vattentätt. Mitt största problem annars är att täcken ofta är antingen vattentäta eller varma. Ungefär som att snö aldrig är blöt...

Här är Lily med en av de tröjorna jag gillar mycket. Ebrah har en likadan i annan färg. Det är den som åker på när det blir 5 grader eller kallare. De var lite dyra, men extremt bra kvalitet och hyfsat tjocka. Hoppas att Lily växer i sin så småningom. Här hålls den "lagom" med hjälp av selen :p
308277166_485676590272134_514151437545264151_n.jpg
kan du PMa vart tröjan är från?
 
Dvärgschnauzer
Inga täcken på sommaren.
Sen är det olika täcken efter väder, eller om hon ska ligga i bilen. Hon har artros i ryggen, så den vill jag hålla varm.
 
Här hemma är det stor variation på det här med täcke:

Dunit, whippet - ganska frusen. Utomhus har han tunnare fleecetäcke när det är si så där mellan 5 och 15 grader, dock lite beroende på om det är blåsigt och mulet eller soligt och vindstilla (så mycket det nu är vindstilla i Skåne...), hösten hittills har varit väldigt mild och han har mest haft täcket på morgon- och kvällspromenaderna, dagtid har han kunnat gå utan. Vintertäcke när det går under 5 grader. Är det riktigt kallt och blåsigt har vi en Hurttaoverall. Inomhus har han ett fleecetäcke och en pyjamas - han fryser lätt om det går under 20 grader inomhus och eftersom vi bor i ett gammalt hus som kan vara lite dragigt så blir han ofta kall vintertid när det blåser och temperaturen sjunker. Fördel också att han inte ständigt behöver sova under täcket när han har täcke eller pyjamas - det är visserligen rätt mysigt men han kan byta plats några gånger per natt och då vaknar husse lätt eftersom Dunit ibland drar iväg med täcket när han försöker böka sig under det. ;) Dunit visar tydligt om han vill ha sitt täcke inomhus - man håller fram det och vill han ha det på sig så kliver han fram och stoppar huvudet i det.
Intressant nog är det Dunit som först lägger sig i skuggan sommartid, så snart det blir varmare än 21-22 grader vill han ligga i skuggan medan båda beauceronerna gärna steker sig i solen hur länge som helst. Den där tunna whippetpälsen, svart dessutom, gör väl att han snabbt blir väldigt varm. Inomhus vintertid ligger han gärna i varenda solstrimma han hittar om han inte har sitt fleecetäcke. Med täcket eller pyjamasen ligger han till och med på golvet utan något under, vilket aldrig händer annars. :D

Beauceronerna:
Indigo, 9,5 år har haft en del problem med diskbråck tidigare och har nu en kroniskt inflammerad biceps så han får fleecetäcke på när det börjar bli svalt på hösten, typ när det går under 10 grader. Inte för att han fryser, för det gör han definitivt inte men för att hålla musklerna varma och minska risken för ytterligare problem. Ska köpa en fleecetröja med korta "ärmar" så att han får lite bättre värme runt biceps, de flesta fleecetröjorna har rejäla öppningar runt bogarna och det är ju iofs bra på ett sätt men eftersom det är hans problemområde behövs något annat nu. Annars är Pomppa Jumppa ett helt suveränt täcke. När det sen blir kallare/blåsigare har han ett Pomppa vintertäcke, vet dock inte riktigt hur vi ska göra där för det skyddar inte fronten speciellt mycket. Vid ösregn har han regntäcke (med fleecetäcke under om det behövs) för att vi ska slippa dyngsura hundar inomhus samt att jag inte vill att han ska ligga och vara blöt/kall om ryggen nån längre stund. Kanske överdrivet, han har inte haft problem av sitt diskbråck på flera år nu men jag tycker att det är onödigt att chansa. Han är helt bekväm med alla sorters täcken på sig, tack och lov.

Griseo, 15 månader - inte det minsta frusen, snarare tvärtom, han lägger sig gärna på stengolvet sommartid och vill även ha full kyla på ACn i bilen. Det enda täcket han får ha är ett regntäcke när det ösregnar och det är mer för vår skull än för hans.

Vid längre väntetider i bilen vintertid så kommer även han att få ha ett täcke på sig men jag tror inte jag behöver välja det tjockaste täcket för då får han nog värmeslag. ;)
 
Våra har regntäcke om det häller ner, de är tydligen inte vattentäta om man frågar dem själva. 🤨 Utan täcke vägrar de att gå ut genom dörren, så vida man inte har packat jaktläder.

Om det är minusgrader så kan jag sätta på dem en tröja eller täcke, beroende på aktivitet. Efter jakt får de värmetäcke på sig när de ska ligga still i hundkåpan.
 
Jag kan lägga på täcke om de ska vara i bilen i vinterkyla, eller på de äldre när de ska vara stilla mellan jobb. Gammelgubben väljer själv att ha täcke ibland när det är rått ute.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har groenendael. Äger ett regntäcke i reflexmaterial. Används vid regn pga lat, med tygsoffa, och just nu i mörker då hans reflexväst gått sönder 😅 Alltså enbart för min skull. Återstår att se hur det blir i vinter då det blir vår första vinter ihop, men tvivlar på att han behöver det om han är i rörelse.
 
Aska som är en dvärgschnauzer hatar täcke. Jag skulle prova ett en gång och hon kröp in under hyllan i affären. Om jag ska sätta på henne reflexväst måste jag lura henne så att hon inte ser vad som är på gång. Annars kryper hon in nånstans där jag inte får tag i henne. Hon har aldrig frusit så vitt jag märkt men hon hatar regn och vill inte gå ut när det regnar. Det är inget problem att låta henne ha sina egenheter. Om det regnar får hon vara med mig i stallet som vi har hemma på gården.
Hon har aldrig blivit klämd av något spänne eller fastnat eller något annat obehagligt. Har verkligen ingen aning om varför hon känner så här.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 748
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp