Bruksprovet - inside rapportering

Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Jättespännande! Kul att det har fått betydelse för nuvarande forskning. Och härligt att ha fakta för en gångs skull att utgå ifrån!
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Treåringarna måste komma tillbaka som fyraåringar, japp. Jag tycker att det är bra, men jag tycker nog att en begränsning i antal ston också vore bra, inte bara för de unga utan faktiskt öht. Tills de BEVISAT sin nedärvningsförmåga. Sen är det ju många hingstar som blir oerhört populära och får massor med ston fast de inte bevisat nånting (än). Det handlar ju mycket om marknadsföring och kanske i viss mån om att ha "ett namn".

Som vi efterlyst förut, det vore ju bra med en opartisk avelsrådgivning...
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Jag tycker att det är bra, men jag tycker nog att en begränsning i antal ston också vore bra, inte bara för de unga utan faktiskt öht. Tills de BEVISAT sin nedärvningsförmåga.

Ologiskt. De MÅSTE få avkommor - många sådana - för att kunna bevisa sin nedärvning. Ju större antal, desto bättre och säkrare statistik. Ju tidigare de sätts in i aveln, desto bättre.

Visst, vissa hingstar får många ston, men det betyder inte att de får avkommor som för blodslinjen vidare. Det blir en självsanering, hästar avlivas för att de går sönder, har dåligt temperament, osv. Andra hingstar får få ston men bra avkommor ändå som för aveln vidare. Romanour II tror jag var ett bra sådant exempel.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Fast hur skall de unga hingstarna kunna bevis vad de nedärver utan att få många ston. Ju fler avkommor tidigt ju tidigare vet vi vad hingsten går för......
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Antingen kvantitet eller kvalitet.

Ett annat alternativ vore väl att se till att de tillfördes BRA märrar istället för MÅNGA. Även om det inte blir statistiskt säkerställt så kan det ju iallafall bevisa om de är dåliga förvärvare medan säkerheten blir lägre när det gäller om de är bra.

Medan de som redan bevisat att de är bra kan ta emot obegränsat antal.

Ähh, jag vet inte det känns bara tveksamt att helt gröna hingstar skall vara de som får flest ston.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

mimus skrev:
För mig är en kvadratisk häst en med ganska långa ben och något kortare rygg.

Alltså, om man tänker 4 punkter, framhovar, manke, kors och bakhovar, bildar en kvadrat.

Eller har ni redan sagt det?

Det stämmer inte heller om man för över det i verkliga mått, passade på nu när jag var ute och fodrade att ta mått på Joy och hade sedan tänkt leta fram en bra bild rakt från sidan (och hittar naturligtvis ingen som är tagen helt rakt från sidan utan alla är tagna snett skall fortsätta leta).
I alla fall så har han följande mått:
Mankhöjd 169cm
Från manke till svansrot 122cm
Från bogbladsspets till skinka (alltså full längd) 155cm
Från marken till armbågsspets 110cm

Så min pålle är helt enkelt en rektangel stående hmmm :crazy: :rofl:
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Ja, det med blotta ögat blir det ju svårt att bedömma hur kvadratisk en häst är.

Om vi mätte alla de som bedöms som kvadratiska så skulle det säkert i praktiken inte stämma.

Är kvadratiskt positivt eller negativt?
Jag får känslan att det sägs med något neg framtoning.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Her er din hest. Ganske så kvadratisk, enda du mener bilden ikke er bra. Her ser du hans tredeling også.

tredeling.jpg
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Ideelt kan man dele hestens kropp i tre like store deler. Framparten til det punktet der manken slutter, midtpartiet til rett foran hoftespissen og bakparten til hestens sittebein (eller hva nå det benet egentlig heter). Spesielt tyskerne er veldig opptatt av denne tredelingen.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Propositionerna stämmer inte alls på den bilden går inte att få den korrekt heller med redigering.
Man kan se det väldigt enkelt bara genom att mäta längd kontra höjd. 169 hög och 155 i full längd (alltså från bogspets till bakersta skinka) på bilden är han längre än vad han är hög. Likadant så är förhållandet ca 65% av höjden upp till armbågsspetsen på frambenet stämmer definitivt inte på bilden. Måste vara att bilden är tagen ur fel vinkel uppifrån som diskuterades tidigare i tråden. För skulle den bara vara komprimerad fel så skulle ju även djupet vara för litet när benen blivit för korta. Tyvärr har inte Krister Lindh lagt ut de ext bilder han tog inne i ridhuset ännu, såg att han tog rakt från sidan. Men hittar bara hopp och gång bilderna på hans hemsida.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Kan då även inflika att Krister Lindhs bilder ligger ute på hans hemsida nu (hopp och gång 4 och 5 åringar, exteriör har inte kommit ännu av någon anledning)

Var bara tvungen att inflika denna bild till disskutionen. Den här traven får man 4,a på på bruksprovet.
_J9G0864.JPG


Liten rolig parantes i det hela, ibland är det bra med fotografer så att man kan se vad hästen hittat på, var lite förbryllad över en bula Joy hade på utsidan på vänster fram, här fick jag nog förklaringen, han skall nog fortsätta och ha senskydd fram när man rider.
_J9G0772.JPG


Sedan kan jag berätta att jag idag fått besked om vad som orsakat hans sadeltryck, det var inte tillpassningen, han hade knäckt bommen i sadeln, jag blev lite misstänksam på att så var fallet när jag såg att när spänningarna började lägga sig så kvarstod en knytnävsstor svullnad på höger sida nära manken, idag öppnades sadeln och mkt riktigt så var bommen knäckt precis innanför det området. Den intressanta frågan är bara när fasiken det hänt med tanke på att han för första gången någonsin hoppade med dålig ryggverksamhet redan på hoppningen så kan man ju undra om det hänt redan då, usch stackars sate om han har gått hela hoppningen med sadeln så. Jag lider när jag ser bilderna på honom från gångarterna syns lång väg att han har ont nu när man vet om det, han går och spänner ut magen på något konstigt sätt om det kanske är ett försök att få bort trycket från sadeln.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Tror du att du kopte den redan sprackt?:eek:
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

gylle skrev:
Kan då även inflika att Krister Lindhs bilder ligger ute på hans hemsida nu (hopp och gång 4 och 5 åringar, exteriör har inte kommit ännu av någon anledning)

Var bara tvungen att inflika denna bild till disskutionen. Den här traven får man 4,a på på bruksprovet.
_J9G0864.JPG


Liten rolig parantes i det hela, ibland är det bra med fotografer så att man kan se vad hästen hittat på, var lite förbryllad över en bula Joy hade på utsidan på vänster fram, här fick jag nog förklaringen, han skall nog fortsätta och ha senskydd fram när man rider.
_J9G0772.JPG


Sedan kan jag berätta att jag idag fått besked om vad som orsakat hans sadeltryck, det var inte tillpassningen, han hade knäckt bommen i sadeln, jag blev lite misstänksam på att så var fallet när jag såg att när spänningarna började lägga sig så kvarstod en knytnävsstor svullnad på höger sida nära manken, idag öppnades sadeln och mkt riktigt så var bommen knäckt precis innanför det området. Den intressanta frågan är bara när fasiken det hänt med tanke på att han för första gången någonsin hoppade med dålig ryggverksamhet redan på hoppningen så kan man ju undra om det hänt redan då, usch stackars sate om han har gått hela hoppningen med sadeln så. Jag lider när jag ser bilderna på honom från gångarterna syns lång väg att han har ont nu när man vet om det, han går och spänner ut magen på något konstigt sätt om det kanske är ett försök att få bort trycket från sadeln.


vad är det för adress dit???:)
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Lånar knapp och undrar vad ni som var där tyckte om avelsshowen?

Själv tyckte jag att den var blek, även om den började bra med Rambo, Hermes och Gicea. Tycker att man kunde ha gjort så mycket mera som att visa upp hingstar med avkommor, hingstar i olika åldrar och visa på skillnad i utveckling och vad man kräver av hästar vid olika åldrar. Den kändes tyvärr inte så genomtänkt.

Men allra rarast var förstås Arnold Assarsson på Radiator som bara fnissade lyckligt hela tiden av att få sitta på en så fantastisk häst!
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Ja, Arnold var bäst, även om inte Viveca förstod hans skånska. Gillade kommentarerna: "Hur många av er har suttit på en häst som varit rankad etta på världsrankingen, det har jag!" samt "hi hi hi, han är otrolig, mkt mjukare än många mkt yngre hästar jag ridit" ;)

Det är synd att de nygodkända bara kommer in i flygande fläng vid hand. Jag kan förstå det i och för sig, de har haft en tuff vecka, men kommer man som stoägare till showen för att se nya hingstar så ger det mer att få se dem under ryttare. Alla har inte som jag varit nere ett par dagar för att kolla under bruksprovet.
Tex Radiator och Chicago Z visades både vid hand och under ryttare, det tackar vi för. :bow:
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

Och så Arnolds "jag vill aldrig sluta!";)

Jag vill se en hingst både vid hand och under ryttare, men kan förstås förstå om det är praktiskt ogenomförbart.
 
Sv: Bruksprovet - inside rapportering

eller när WS sa att: Inne på banan nu ser vi två äldre meriterade herrar ( Radiator och Chess ) och Arnold svarade: - Menar du mig eller hästen ? :rofl:

Jag tycker att vad det gäller showen så var Arnold och Radiator, Jazz Time, TH´s hästar det som var roligast att se...

Helen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp