brun sadel till svart häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mysis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 8 940
M

mysis

Var och provade sadel.. En ljusbrun dominus satt bra på både mig och hästen.. Bra pris. Skulle Ni köpa en ljusbrun sadel till en mörkbrun häst? Jag vill hellre ha en svart men om man hittar ett klipp i "fel" färg hur skulle Ni göra?

Sv: brun sadel till svart häst?

mysis skrev:
Var och provade sadel.. En ljusbrun dominus satt bra på både mig och hästen.. Bra pris. Skulle Ni köpa en ljusbrun sadel till en mörkbrun häst? Jag vill hellre ha en svart men om man hittar ett klipp i "fel" färg hur skulle Ni göra?

Jag skulle det om det var en hoppsadel. En ljusbrun sadel kräver ju träns i samma färg tycker jag. I hoppning kan det kanske vara okej, med ljusare träns på mörkbrun häst, men inte i dressyr.
Jag har haft två mörkbruna senaste åren och tycker det blev "ardennervarning" med för ljusa träns, om du förstår vad jag menar. Det ser inte riktigt elegant ut på en dressyrhäst.

Däremot hade jag tabaccofärgat till hoppsadeln i ljusare brunt, det var mer ok. på fuxen d'remot är det skitsnyggt.
Men mörkt rödbrunt oak elelr vad det heter, samt svart är snyggast på mörkbrun, eller mörkt brunt. Tycker jag.
Men det är bara vad jag tycker.

Jag tycker det är supersnyggt med bruna grejer till en mörkbrun/svart häst! :) Jag tycker däremot att det inte är speciellt snyggt på en fux eller brun häst. Där ska det vara svart! :p

Du har ju helt missuppfattat... :p

Utrustningen ska matcha hästen, dvs mörkbrunt läder till en mörkbrun häst, mellanbrun till fux osv. Annars blir det skrikigt och för stora kontraster. Svart häst med ljus sadel= KOLLA PÅ MIN SADEL!!!!!!
:p

Nää, tycker du att det är så illa??

Vad tycker Ni andra??

Det beror helt på vilken sorts brunfäg det är tycker jag. Såhär såg min mörkbruna häst ut med en ny tabaccofärgad sadel... Då tyckte jag det var fräckt, men nu tycker jag det är katastrof! Får försvara mig med att det var 4 år sen... :angel: Blev ju verkligen så att man tittade på sadeln och inte hästen...
2251797.jpg

Är det den lite rödaktiga dominusen?
Jag har en sådan (hoppsadel) och den har mörknat ganska mkt. Den är mycket snyggare nu :)

Alltså, det där får ju ändå vara upp till var och en. Vill du ha sadeln så köper du den. Jag hittade också ett sadel jag blev kär i och visst, det var i en färg jag inte tänkt (letade eg svart sadel), men jag tycker den är supersnygg så alla andra får säga PRECIS vad de vill. Jag kunde inte bry mig mindre om någon tycker att det är "illa matchat med hästen". TRAMS! Är det en bra sadel som passar dig och hästen så strunta i färgen, säger jag.

DSC04741.jpg

Varför visste jag att du skulle dyka upp i den här tråden? ;)

Till frågan.
Mörkbrunt skulle klart vara snyggast, men eftersom du har hittat en sadel som passar, spelar inte färgen så stor roll. Men brunt är alltid snyggast! Så jag tycker att du ska göra som du känner, färgen kanske inte blir så fel ändå.

Jag har en svart häst och tycker det är snyggt med endera svart utrustning eller typ rödbrun, absolut inte LJUS utan mer tobacco/cognac vad det nu kallas...
IMG_46103.jpg

Självklart skulle jag köpa en ljusbrun sadel till en mörk häst, det är JÄTTESNYGGT! Och med tiden kommer den att mörkna och bli mörkbrun.

Hittar jag en sadel som passar så skulle jag def inte fundera på att det var "fel färg"...

Men det är ju jag det..

*I-landsproblem*;)

Den där färgen är snygg tycker jag. Dominus finns vad jag vet i två brun färger, helt ljus nästan london och en mörkare rödbrun färg. Den mörkare skulle bli jättesnygg.

Precis sån färg är det. Jag vet, det viktigaste är att sadeln passar mig oh hästen. Men den går och få i svart, men då måste den beställas och det tar några månader... Jag provar ut hos sadelinporvare för att jag vill ha en riktigt bra sadel som verkligen passar hästen. Men i dressyr är det ju viktigt att man ser lite snygg ut också...Fast sån sadel och vitt schabrak är nog rätt snyggt på dressyrtävling. Ska se om jag kan låna en likadan idag och fota hästen med den på...

Det var helt ok, men jag tycker nog att ljusbrun är finare i så fall..

Men har Ni sett nån på dressyrtävling med mörk häst och ljus sadel??

Det är ju faktiskt fint! Och man måste ju inte slå på stort och ha samma färg på tränset..

Jag har tobacco-färgad dressyrsadel från Prestige! Tycker det är jättefint, men den är i kalvläder så den har ju mörknat en hel del, har samma färg som den bruna Jaguaren ungefär. Sen har jag en fux så sadeln är ju fortfarande mörkare än hästen. :p

Peter Markne har samma färg på sin sadel som jag har på en mörk häst har jag sett.

Det viktigaste är väl om du själv tycker det är snyggt. Jag hade svart på min fux först och jag gillade det inte alls, trots att det är mest "accepterat" med svart inom dressyren. Men kommer du gå och gräma dig över att sadeln har fel färg (som jag gjorde då jag hade min svarta :p ) så köp den inte...

mysis skrev:
Precis sån färg är det. Jag vet, det viktigaste är att sadeln passar mig oh hästen. Men den går och få i svart, men då måste den beställas och det tar några månader... Jag provar ut hos sadelinporvare för att jag vill ha en riktigt bra sadel som verkligen passar hästen. Men i dressyr är det ju viktigt att man ser lite snygg ut också...Fast sån sadel och vitt schabrak är nog rätt snyggt på dressyrtävling. Ska se om jag kan låna en likadan idag och fota hästen med den på...

Förstod aldrig att det var dressyr det gällde. Ja, där är det väl lite "kinkigare" förstås ;) :p TUR att man är hoppryttare! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Retrievertråden