Brunster i år - segare än vanligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LucyShow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 222

LucyShow

Trådstartare
Stationen mitt sto står på säger sig uppleva att det är segare i år än "nånsin" för stona att komma igång ordentligt. Upplever ni detsamma?

Nu har vi inte inlett betäckningssäsongen än, men det var något vi upplevde förra året. Sega ston och svaga brunster under hela säsongen.

Jag kan ju bara tala för mina egna två ston, de är inne på andra omgången brunst nu (mycket tydliga) och den ena är på station för betäckning -as we speak-. Hon började visa brunst i lördags och på måndag hade hon ett 47mm ägg.

Tror också att "varje år" är ett dåligt år enligt stoägarna.:) Det är ju löjligt tidigt ännu. Mitt ena sto seminerades för en vecka sen men hade fler ägg och igår stod hon med en ny, bättre, brunst så hon seminerades om idag. Tycker de ston vi har fått in har brunstat som de "ska".

Tror också att "varje år" är ett dåligt år enligt stoägarna.:) Det är ju löjligt tidigt ännu. Mitt ena sto seminerades för en vecka sen men hade fler ägg och igår stod hon med en ny, bättre, brunst så hon seminerades om idag. Tycker de ston vi har fått in har brunstat som de "ska".
Nu känner jag mig löjligt okunnig men jag trodde inte de kunde vara så klart brunstiga att de kan semineras ena veckan för att sedan veckan efter släppa fler ägg?!

Nu känner jag mig löjligt okunnig men jag trodde inte de kunde vara så klart brunstiga att de kan semineras ena veckan för att sedan veckan efter släppa fler ägg?!
Delad brunst tror jag han kallade det. Veterinären muttrade redan innan första semineringen om att hon hade flera ägg. Jag var inte hemma vid första tillfället men hon har kollats sedan dess och igår hade hon ett nytt, finare. Troligtvis hade hon en falsk brunst förra gången, fick jag förklarat för mig. Men jag är ingen seminveterinär. :)

Jag log när jag såg rubriken, det är ett säkert vårtecken varje år på detta forum ;)
Tack för den ;)
Jag som är extrem novis på avel är hispig över mycket, bl a oroar jag mig redan över att hon ska bli brunstig på kristiflygare o så är den brunsten körd.

Det är precis så det blir när man börjar för tidigt... Inte bra att seminera på de där osäkra brunsterna. Risken är att man sabbar hela säsongen. De måste komma in i sina cykler ordentligt!

Det är fortfarande väldigt tidigt men våren är iaf här mycket blöt och kall, och jag tror det blir en seg start i år.

Vårt sto är inseminerades för en vecka sedan. Så nu håller vi tummarna till den 2 maj när vi ska tillbaka för koll!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
458
Senast: animalasia
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
967
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka