Bruten bom?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tvistjarna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 363
T

Tvistjarna

Idag ska jag åka och hämta en sadel som jag ska prova. Men hur vet jag så att bommen t.ex. inte är av?
Är det något mer jag skall tänka på innan jag köper den?, mer än att den så klart ska passa hästen.

Sv: Bruten bom?

Ur
sadlar
Av kicki Näslund

Kontrollera att bomen är hel genom att sätta sadelns bakvaälv mot magen och trycka framvaälvet emot dig. Sitsen ska inte rynk sig för mycket och bommen ska kännas stadig. Ta tag å var sida om framvalvet och dra isär och ihop ortspeetarna - det ska vara stumt.

:bump: Sedan var jag har lärt mig ska saden inte gnisla när man rider i den.

:bump: Håll saden uppoch ner och kolla att bossarna är lika stora och inte har olika form, då är antagligen bomen sne.
:bump: Har även läst någon stans att det ska vara lika lätt/svårt att sätta i stigläderna för anars kan det ge täcken på att bomen är sne.
:bump: Kontrollera även att dom inte glappar.
:bump: Även gjordstropparna kolla att sömmen är hel.

Hoppas att detta hjälper dig lite
MVH Karin

Tack så JÄTTE mycket ska kolla upp allt det här:) :bow: :bow: :bow:

Skulle vilja tillägga, att det kan nog bero mkt på stoppningen också. Min sadel har varit sned när jag köpte den, i bossornas strl. alltså, men det var bara för att den var mer stoppad på ena sidan.

Kolla så att den ser shysst ut öht. Känns lädret bra? Kolla sadelgjordsstropparna... Sen ska du kunna få tre fingar i bomkanalen, annars är kanalen för smal.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
329
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
532
Senast: Elo
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka