Brutet ben!

Salasolen

Trådstartare
Någon mer som har hund som haft brutet ben?
Vad har ni för erfarenheter, hur länge fick dom ha gipsade? Tips på lugna aktiviteter?
Min stackars lilla valp på 10v bröt benet i fredags när han och min andra hund lekte. Åkte in till Ulltuna och fick hämta honom i går morse gipsad MEN de vet inte vad de ska göra och om det måste åtgärdas på annat sätt! :confused: Usch känns inge kul alls att inte riktigt veta någonting! Vet skulle ringa på måndag när hon rådgjort med andra vet, kirurg antar jag. :cry: lilleplutt.....

stdexter.jpg

dmedbandage.jpg

Sv: Brutet ben!

Stackars liten söt :cry:

Min ena tik bröt ett framben när hon var 4 veckor gammal. Hennes mamma sprang omkull henne. Veterinären tyckte det var bättre att ta bort henne, hon sa att benet aldrig skulle bli bra och eftersom det var en större hund (shäferkorsning) så skulle hon få ont i vuxen ålder, men jag vägrade.
Eftersom de växer väldigt mycket så gipades benet inte utan det lindades hårt med bommul och flexilinda. Den lindan bytte jag en gång i veckan och hon var lindad 5-6 veckor.
Under tiden hon var lindad fick hon inte vara med de andra valparna, hon blev ganska bortskämd kan jag säga ;) Jag bar omkring henne överallt och hon fick vara med på jobbet.

Benet var var litet och tunt efter 6 veckor med linda men det var rakt och benet hade läkt fin fint. Veterinären var till och med förvånad över att det gick så bra.

Nu är tiken snart 9 år och har aldrig haft probelm med benet :banana:

Stackars liten. Jag har ingen erfarenhet från fraktur på hund, men min katt bröt benet förra sommaren. Hon opererades och fick två stift insatta. Jag tror det var 8 v med bandage och stillhet. Det var INTE kul för nån av oss men nu är hon helt återställd och piggare än någonsin.

Du kanske kan lägga godis i tex toarullar, petflaskor och dyl och ha honom under uppsikt så han inte börjar hoppa omkring när han försöker få fram dem. Jag skulle spendera mkt tid ute, även om han blir buren så får han iaf intryck samt får vara med. Annars är det nog mest bara att stå ut och se tiden an, han har ju hela livet framför sig så två månader är överkomligt. Lycka till!

Kom på att grannes shäfervalp bröt ett framben förra sommaren, också i lek med deras andra hund. Tror hon var ca 12 veckor och hon opererades och fick gå med gips som byttes varannan vecka. Hon fick bara gå ut i koppel och sitta i bur inne :(

Nu är hon ok i benet men jag tycker inte hon fick rätt stimulans under sjukdomstiden. Hon är väldigt stimmig nu, lite orolig och nervös liksom. Även om de inte får röra på sig kan man ju "leka" med dom ändå.

För övrigt har jag själv brytit benet förra veckan och ska gå gipsad i 6 veckor :crazy:

Vår afghan bröt benet 8½ vecka gammal, 2 dagar efter han hämtats. Enligt opererande vet på Ultuna inte ovanligt på vinthundar, de kan i princip vrida av sina ben.

Var ett bakben, och han blev helgipsad från knäleden och ner. Han var inte nämnvärt brydd över sitt gips, utan spökade omkring som en vanlig valp med det (det var koppelpromenader i början, sen fick han röra sig fritt t ex på gården med gipset, i vettig omfattning), så var väl eg mestproblem att dämpa honom när det blev för mycket. Läkte som det skulle, 'svåraste' delen var EFTER gipset var av, när muskler etc sakta men säkert skulle tränas upp. Förklara det för en 16 veckors vinthundsvalp med benen fulla av spring.

Det ENDA 'men' han fick av det var att han blev fruktansvärt ouppfostrad och bortskämd. Både av familjen och andra. Det är HÖG 'tycka synd om'-faktor på en gipsad valp med brutet ben, och man drar sig för att 'ta i' med dem, är ju 'syyynd om'. Där kan jag om jag skulle sitta i samma sits idag verkligen STÅLSÄTTA mig mot att behandla den på MINSTA annat vis än om det vore en fullt frisk, gipsfri valp. För det blev ett litet helsike sen..

Så FÖRSÖK att dämpa 'stackars lilla gullepluttvalpen'-tankarna. Det ÄR skitsvårt, men man har igen det med råge senare. De lär sig extremt mycket mellan 8 - 16 v ålder, inklusive att 'jag är en gullepluttvalp det är tynn om och kommer undan med det mesta för jag är så söt och sa jag SYYYYND om' ;)

Vi hade 'tur i oturen' att vår bröt benet mitt i sommaren, så torrt och fint ute. Annars hade de blivit betydligt mer restriktioner, nu kunde han ju vara med ute på gården och så, gjorde inget om han la sig ner t ex. Hade det varit blött ute hade det varit värre. Fick lägga om gipset en gång, när han la sig i barnpoolen med det.. :crazy:

Och försök se det positivt, om de nu nödvändigtvis ska bryta ett ben, så hellre när de är unga och iaf 'bara' ska upptäcka världen i mindre doser i trädgården och korta koppelpromenader, och inte när de är vuxna, högaktiva och vana med 2 h skogspromenader lös/dag..

Tillägg: Vår fick alltså opereras, hade spikar i benet resten av livet. Han bröt det när han skulle tas in. Han var övertrött men ville INTE gå in, alls. Småbarn.. Så mammas sambo lyfte upp honom, som så många gånger förr. Dock ålade han sig och hoppade ner ur famnen, och tog emot sig olyckligt när han landade så han bröt ena bakbenet.

Han fick ligga hemma en hel natt, det var en söndagskväll och vi ringde Ultuna direkt, som kallt tyckte att om så benet är av så opererar de inte förrän nästa morgon, och gör inget annat heller tills dess, så han kunde vara kvar hemma och komma in nästa morgon. Låg nere med honom på hans bädd, och såfort han rörde sig minsta lilla så VRÅLADE han av smärta. Det var en mycket lång natt och jag hann tänka många elaka tankar om Ultuna. Även om jag idag kan se hur de resonerade, men..

Han kom in first thing månd morgon, röntgades och opererades samma dag. Fick stanna på Ultuna 4 dagar efter op, och kom hem på fredagen igen. Men som sagt, de fick operera och sätta spikar i benet osv, så inte helt okomplicerad op.

Senast ändrad:

Din stackare, det är inte kul att sitta med gips. Man får inte mycket gjort direkt!

Skönt att höra en "solskens" historia. usch jag är verkligen SÅ nervös inför måndag när vet ringer med "dommen" över vad som ska göras. Sen ser han inte vidare pigg ut min lille heller. Vet inte om det är det smärtstillande som gör honom dämpad eller faktumet att han har ont. Han skakar till och från samma där, vet inte om han fryser eller har ont. Lilleplutt.

Nä, jag känner mig helt strandsatt! Kan inte göra någonting känns det som :(

Tror att din lille söte blir bra igen, dom läker så bra när dom är små.
Det är säkert mycker värre för 30 åriga ryttarinnor :p

Eller hur! Jag kan säga att jag har spenderat många timmar med att bara titta på honom och gråta. Stackarn.

Nu har jag iaf pratat med vet och det verkar inte som att operation behövs, han riskerar dock att bli låghalt som vuxen men det får han gärna vara plutten.

Min erfarenhet av brutna ben på hund (framförallt valpar) är att prognosen är väldigt god just eftersom de växer och det går ihop snabbare.

Hej!

Jag sitter här med en york tik på 5 månader som har brutet framben. Det hände när jag skulle ta henne från dotterns säng och släppa ner henne på golvet, hon måste ha hamnat fel på något vis :-(. Hon har fått skena och på måndag ska hon in igen för att bedöma om op behövs eller det blir "bara" skena.

Jag undrar hur det har gått för din hund sen?

Hej!
Min JRT 3år bröt en framtassen i dec, 8veckor i gips fick hon (och 112 gipsbyten då gipset bara åkte runt en massa)
Enligt sjukgymnasten skulle det ta till i höst innan hon var helt bra. Idag kan man bara om man vet om det se skadan. Vi tar fortfarande det ganska lungt men 1timmes promenad är inga problem.

Lycka till!

Sätt på vappen en sele o sätt fast den i en barnvagn så kan den följa med på prommenader utan att anstränga benet.

Tack för svar.

Som jag förstått det så får min hund ha skena efter operationen (om det blir op). Skena har hon ju nu med och den sitter bra och har inte kasat något hittills..fast nu har hon ju varit ganska stilla.

Min collie tik bröt vänster bakben som valp, länge sen nu men tror hon var ca 3 månader..

Hon fastnade i ett stenröse i hundgården och slet av en tillväxtled i brosk, var till Ulltuna och blev gipsad i ca 6-8 veckor. Inge bus inga trappor osv. utan bara lungna koppelpromenader för att kissa av sig..

Att bo i en turiststad under sommartid med en gipsad collie valp var en upplevelse, finns nog på kort över hela världen:D... Hamnade tilloch med i ett repotage från Ulltuna i Uppsala nya tidning...

Tiken blev 13 år gammal och när hon blev lite äldre och framför allt trött så syntes det lite "gungande" i gången på henne men det var bara vi häst tjejer som kunde se det, antagligen för att man är van att spana efter hältor...

Lycka till med din valp och hoppas att allt går bra:)

Tack! :) Ja det är en utmaning att hålla henne stilla nu så det kommer att bli en tuff tid på det viset. Jag har en hund till som bara är 1 år så de brukar ju busa tillsammans. De vill så gärna men får inte nu ju

Min 4 månaders collievalp blev trampad av en komois till på baktassen för snart 3 veckor sedan. Hon fick en skada på tillväxtzonen med op som följd och gips.Jag är mest orolig för att hon ska få framtida men av skadan.
Vi ska börja simträna så fort såret efter stiftet har läkt ihop (ska ta bort det på måndag)
Helena

Min 4 månaders collievalp blev trampad av en kompis till mig på baktassen för snart 3 veckor sedan.:mad: Hon fick en skada på tillväxtzonen med op som följd och gips.Jag är mest orolig för att hon ska få framtida men av skadan.
Vi ska börja simträna så fort såret efter stiftet har läkt ihop (ska ta bort det på måndag)
Helena

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 207
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 445
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
2 064
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 738
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka