Bukefalos 28 år!

Brutna ben?

Heulwen

Trådstartare
Det är en sak jag har undrat över ett tag nu:
Om en häst bryter ett ben så har jag fått intrycket av att den avlivas direkt. Går det alltså inte att operera ett brutet hästben? Varför isådana fall?
Hundar och katter går ju att operera om de brutit benen, visserligen är ju hästarna mycket större men ändå...
Någon som kan upplysa mig lite mer om varför hästar avlivas när de bryter benen?
 
Hästar är så stora och man kan inte hindra de på ett bra sätt från att röra sig medan benet läker. Det finns hästar som överlevt men jag tror att det kostar mer än det smakar, både för häst och människa, om det är ett allvarligt benbrott så att hästen hotas av avlivning.
 
Okej, då förstår jag lite mer. :)
Men hur gör man med de hästar som inte avlivas då?
Hur lyckas man att få hästen att hålla sig stilla en tid efteråt?
 
Läkning beror ju på hur bråttet ser ut! Jag vet en häst som bröt benet som blev helt återställd, och en som inte blev det och fick avlivas efter lång tid! :(


Man kan ha dom i en "hängmatta" men det garanterar inte att hästen blir frisk!
 
Men då är det i a f inte som jag har trott: Att alla hästar avlivas efter de brutit benen.
 
Är hästen försäkrad så tas hästen oftast in för undersökning huruvida det är nån mening att försöka laga benet. Vissa brott ser ju veterinären direkt att det inte är nån mening att göra något med.

En bekants häst bröt benet rejält, blev opererad och hade skruvar och grejer, var konvalecent JÄTTELÄNGE. Tyvärr hade inte benet klarat det hela ändå, och hästen togs bort i samband med att spikar och annat skulle ut ur benet.

Frågan är ju hur stor chans hästen har att komma tillbaka efter operation.
 
"Mindre" benbrott, t ex griffelbensbrott brukar ofta gå att laga, likaså sprickor (men då är det ju inte heller ett BROTT).
 
"Mindre" benbrott, t ex griffelbensbrott brukar ofta gå att laga, likaså sprickor (men då är det ju inte heller ett BROTT).

Sedan finns det ju exempel på hästar som kommit tillbaka till ull brukbarhet efter benbrott. Läste någonstans om en fälttävlanshäst som brutit (olika?) ben 3 ggr(!) o levde i största välmåga.

Men precis aom alla andra här sagt, det är en osäker prognos o en lång o jobbig konvalecens.
 
Vilka benbrott osm går att "laga" beror mycket på var de sitter. Den som brutit benet tre ggr var fö en fälttävlanshäst på höög nivå.

Jag har bara träffat EN häst som brutit benet och 'kommit tillbaka till livet' efter det. En GAMMAL ponny (fråga inte varför de inte lät den somna, det anser jag hade varit det rätta) som stod i 6 månader i hängmatta och sen hade sex månaders boxvila innan den kunde börja skritta. Den var dock alltid stel och höll inte fullt ut. Gick att rida "som vanligt" men inte varje dag utan på halvtid sas.
 
Jag tycker du har fått bra svar, tänkte bara berätta om en häst jag vet som klarade benbrott :)
Det var en irländsk ponnykorsning vi hade på stallet. Hon var född 1976 och när hon kom som kanske...12-åring hade hon brutit ett framben ett par år tidigare. Hon gick som ridskolehäst tills hon var 23 år, inte en enda hälta! Gick fullt som de andra, hoppade, tävlade, allting :) Så visst kan det fungera! Det beror väl mycket på hur pass komplicerat benbrottet är också...Är benet tex. brutet i hasen eller i ett framknä så är väl risken stor att det är för komplicerat för att skruva ihop.
 
Mycket beror på hur brottet ser ut, och med lite tur och skicklighet hos veterinärerna, kan hästen bli som ny igen. Vi har en här som bevisar det. Ett halvår efter benbrottet blev hon friskförklarad och har inga som helst men efter olyckan.

LIA
 
brott på ben i höften brukar opereras och hästen får hänga i hängmatta 3 månader ungefär.. brott på benen nedanför knäet och hasen(beroende på vilket ben) kan skruvas coh hästen får en gåbygel och hela benet gipsas.. vid brott på överarmsben och lårben brukar hästen oftast tas bort..

sedan tillkommer det även att om brottet sitter på skenan men är komplicerat tas hästen bort om hästen inte kan bli frisk igen..

föl och unghästar med benbrott har större chans till att bli 100% friska eftersom att de fortfarande växer och bygger på skelettet..

*babblig idag*
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 185
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 224
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 787
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp