Bryta fodervärdskontrakt, vad gäller?

F

Fuxsto

Scenariot är följande: Hästen har blivit skadad under tiden den varit hos fodervärden. Fodervärdstiden är ytterligare 1 år men fodervärden vill nu bryta kontraktet pga skadan. I kontraktet står klart och tydligt att hästen ska återlämnas i samma skick som den hämtades, dvs tävlingsskick. Skadan är en vanlig typ av skada, en ledinflammation, som bedöms av vet. att den inte borde orsaka några framtida bekymmer om konvalescensen följs.
I kontraktet står att om hästen drabbas av långvarig skada och tiden går ut för återlämnade så är det ju inte möjligt att lämna tillbaka den i samma skick som när den hämtades. Men denna skada är inte långvarig och det är lång tid, drygt 1 år, kvar på kontraktet.

Kontraktet kan hävas med 3 månaders uppsägning. Men vad gäller då? Det villkor som hävdar att hästen ska återlämnas i tävlingsskick eller kan man ändå lämna tillbaka bara 3 månader gått?

Ägaren vill inte ha tillbaka hästen innan den är helt frisk o i tävlingsskick förstås.

Sv: Bryta fodervärdskontrakt, vad gäller?

Det var det jag trodde. Hur säker är du på det?

Nu beror det lite på hur kontraktet är exakt formulerat, men varför inte ringa en hästjurist och be att få faxa upp avtalet för bedömning?

Jag har ungefär samma andemening i mina foderkontrakt, och jag hade varit beredd att gå till rätten med den formuleringen jag använder.

Som det ser ut nu, så har ni en uppsägningtid på tre månader. Säga upp avtalet kan alltid göras, men hästen får ju ändå inte återlämnas i annat skick än den lämnades ut.

Det gör ju att fodervärden kan hållas ansvarig för ALLA kostnader (om de nu återlämnar den utan att "återställa" hästen) under tiden fram till att hästen är friskförklarad.

Frågan är väl snarast om fodervärden vill chansa, säga upp avtalet och hoppas att hästen är friskförklarad inom tre månader och alltså kan återlämnas i urspruntligt skick.

Bra idé, det ska jag göra.

Jag har samma formulering som du så det borde ju hålla.

Visst kan de chansa men om 3 månader är ju hästen inte i full tävlingskondition som det står i kontraktet så då kan de ändå inte lämna tillbaka...

Sen finns det naturligtvis en annan sida av det hela...dvs vill hästägaren ha kvar sin häst hos människor som inte vill ha den? Men därifrån till att ta på sig kostnader för rehab är ju en annan femma...

Jag tycker nog att det finns gott underlag att jämka ihop en lösning, t ex att de har hästen under uppsägningstiden, att man veterinärbesiktigar hästen och därifrån för diskussionen.

Det är ju som du påpekar inte högattraktivt för en hästägare att ha kvar en tävlingshäst hos folk som uppenbarligen inte vill ha kvar hästen. Det finns ju en stor risk att igångsättningen sköts med vänsterhanden.

Hade hästen efter tre månader varit friskförklarad så hade jag som hästägare varit villig att ta på mig igångsättningen, under förutsättning att fodervärden står den ekonomiska risken till dess hästen är fullt igång. Kanske kan man jämka att fv tar veterinärkostnader som står i relation till den aktuella skadan, medan hästägaren står för resterande (uppstallning etc).

Om jag hade varit hästägaren hade jag inte velat ha kvar hästen hos folk som inte vill ha den, precis som du själv är inne på. Vem vet att de verkligen tar hand om den då? Samtidigt som de egentligen "ska" ha kvar hästen enligt kontraktet. Men det går kanske att lösa på något sätt, så att hästägaren har hästen hemma hos sig, men fodervärden betalar alla kostnaderna? Vill de verkligen bli av med hästen så borde de väl kunna kompromissa, tycker man.

På min häst har vi skrivit in i kontraktet att om hon får några allvarligare problem med sin gamla skada i bakbenet (vilken hon har haft sen hon var föl), så tar ägaren tillbaka henne, men vi kan behöva ha kvar henne tills ägaren ordnat stallplats åt henne i sitt stall. Detta för att de här problemen inte ska uppkomma.

en ledinflammation går ju oftast över på typ 14 dgr tre veckor...vad är det för folk som rider hästen halt och sen inte vill ha den !!??
Se till att hästen blir behandlad o haltfri och se till att fodervärden blir betalningsanvarig för det och ta hem hästen. Skulle imte vilja ha häst hos såna människor.

en ledinflammation går ju oftast över på typ 14 dgr tre veckor...vad är det för folk som rider hästen halt och sen inte vill ha den !!??
r.

Ja, det är väl ganska typiskt fodervärdar (inte alla såklart). Man vill bara ha det roliga med hästägandet så att säga. Det är ju så enkelt att skaffa foderhäst, man behöver inte betala för den när man får den och blir den sjuk eller obrukbar så lämnar man tillbaka den och problemet till ägaren... :grin:

Det är lite mer komplicerat än så martha, hästen är tävlingshäst på högre nivå och i kontraktet står att han ska återlämnas i tävlingsmässigt skick. Om 3 månader är han inte i tävlingsmässigt skick eftersom veterinär rekommenderade en konvalescens på sammanlagt 6 månader. Så hästen är inte i tävlingsmässigt skick förrän i april-maj nästa år.

Men naturligtvis är det bättre om hästen får komma hem men innan dess måste allt ekonomiskt klaras av o det är nog inte det lättaste.

zoya: ang fodervärdar så finns det säkert en hel hög som sköter sig hur bra som helst men dom läser man inte om här!;) Tyvärr verkar det ju vara rätt många på alla nivåer som anser att man kan lämna tillbaka en häst innan den är frisk.

Fast det låter verkligen inte som en "vanlig ledskada" om veterinären rekommnderar 6 månaders vila?

Efter en vanlig kotledsinflammation tex är en normal häst lätt i full tävlingskondition efter 3 månader.

Vad är det för skada och hur har den uppkommit?

Verkligen överraskande, i normala fall brukar den allmänna uppfattningen vara att veterinärer tar till för LITE konvalcenttid vid ledinflammationer. Dessutom står det inte att veterinären rekommenderar 6 månaders vila, det står att hästen inte är tillbaka på den nivån av tävlande förrän om 6 månader - STOR skillnad.

Personligen tycker jag det är en god uppskattning av den totala tidsåtgången om hästen tävlar på hög nivå. Generellt är vi för dåliga på att låta hästen ta de lugnt med upptrappningen efter behandling av ledskada, vilket försenar det totala förloppet rätt rejält i de flesta fall. D v s man snabbar på, och efter tre månader så blir hästen tvingad till ombehandling. Då är man ändå uppe i 6 månader, och om man då tar med att man skyndar på också den behandlingskonvalcensen så är man inne i återfallscirkusen snabbt.

Bättre att skynda långsamt, och komma tillbaka i en rättuppgående kurva, hellre än berg och dalbana i det oändliga, med kostsamma återbehandlingar och tråkiga igångsättningar som inte leder till att hästen helt kommer tillbaka.

Fast jag vidhåller att 6 månader innan en häst kommer igång efter en "vanlig" ledinflammation är osedvanligt lång tid.

Jag har under lite över 20 års tid haft flera olika hästar och i 90 % av fallen har det vid ledinflammationer räckt med 1-2 (oftast 1 faktiskt) behandlingar med 14 dagars mellanrum och sedan har hästen varit ohalt. Därefter har man kunnat börja sätta igång och trava lite lätt och efter max 1-2 månader har hästen varit igång. Så mycket (läs: i princip INGET) hinner en bra tränad häst inte heller tappa i kondition av att vila/ skritta i några veckor.

De hästar jag haft som råkat ur för lediflammationer på detta vis och som sedan satts igång som jag beskrivit ovan har INTE blivit halta igen- inte på grund av för tidig igångsättning i alla fall men om de sedan råkat vricka sig eller något annat 1 år senare....det är en annan grej...

Dessutom skriver trådskaparen att hästen inte beräknas vara igång i tävlande förrän i april- maj nästa år.

Om hästen blev halt för några dagar sedan, dvs 1 augusti är det fram till 1 maj 9 (NIO!!!) månader.

Vidhåller att detta är otroligt lång tid oavsett tävlingsnivå (åter igen om det är en "vanlig" ledinflammation vilket jag mycket starkt betvivlar att det är).

Det är inte min uppfattning, och på sistone har det ju talats mycket om just detta - för lite vila vid ledbehandlingar (Tidningen Ridsport bl a).

I just detta fallet är det bara TS som kan redogöra för vad som är beslutat angående konvalcens.

Personligen hade jag inte velat ha tillbaka hästen förrän den är igång på aktuell nivå, startat och varit frisk ett par månader, för att säker på att hästen verkligen är återställd.

Och själv skulle jag inte varken vilja eller knappt våga ha kvar min häst under så lång tid hos någon som egentligen inte vill ha kvar den.
Att jag kanske skulle kunna KRÄVA det, ja, men frågan är om man ändå inte hade förlorat på det i slutändan, på ett eller annat vis.

Jag hade inte heller tyckt det var en optimal lösning, men det finns ju en ekonomisk aspekt på det. Och jag hade absolut krävt fodervärden på dennes del av det ekonomiska åtagandet. Och kanske gett lite rabatt just för att få hem hästen. Men konvalcensen är ju fodervärdens ekonomiska ansvar enligt avtalet.

Min häst sträckte sig i hagen i höstas, veterinären sa att skadan var minimal och hästen var inte ens halt, bara lite svullen. Ändå fick hon stå två månader i boxvila, och är idag, nio månader senare, inte helt fulltränad än. Så, skador, hur små den än kan verka vara från början, kan ta väldigt lång tid. Speciellt om man, som i TS fall, vill ha hästen i det skick den var i innan skadan inträffade.

Min häst sträckte sig i hagen i höstas, veterinären sa att skadan var minimal och hästen var inte ens halt, bara lite svullen. Ändå fick hon stå två månader i boxvila, och är idag, nio månader senare, inte helt fulltränad än. Så, skador, hur små den än kan verka vara från början, kan ta väldigt lång tid. Speciellt om man, som i TS fall, vill ha hästen i det skick den var i innan skadan inträffade.

Varför ställer man en häst som sträckt sig på boxvila för?
Då kan den ju inte röra sig och få någon blodcirkulation som gör att muskelfibrerna läker...

Klart det tar lång tid då...

Fast det låter verkligen inte som en "vanlig ledskada" om veterinären rekommnderar 6 månaders vila?

Efter en vanlig kotledsinflammation tex är en normal häst lätt i full tävlingskondition efter 3 månader.

Vad är det för skada och hur har den uppkommit?

Det är en dubbelsidig hovledsinflammation och 6 månader är alltså som Lovisaleonora var inne på, tills hästen är i samma skick som den var innan skadan. En vanlig häst som tävlar på lägre nivå kommer säkert tillbaka snabbare då ansträngningen den utsätts för inte är lika hård som en som tävlar på högre nivå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 856
Senast: Vicks
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka