Bryta ny hagmark

swe

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att bryta ny hagmark? Vilka tillstånd behöver man och var söker man dem? Har stora partier skog i närheten av stallet, funderar över om det överhuvudtaget är möjligt att få avverka för att göra hagar. tacksam för alla råd i samband med detta!
 
Sv: Bryta ny hagmark

En f.d. granne till mig gjorde bete av skog. Det var en :devil: massa jobb :eek: Att bara ta ner en hel del träd och göra hage är ju ganska lätt, men att få det till vall är en låång och dyr procedur.
 
Sv: Bryta ny hagmark

Om det ska vara hagar för förvaring och inte i första hand för att de ska äta gräs (vinterhagar snarare än sommarhagar) så behöver man inte ta ner särskilt mycket. Det är väl bara en fördel om det är skog. Om man har ponnyer är det ju perfekt som sommarhagar!
 
Sv: Bryta ny hagmark

Det beror på vad du menar med stora partier.
Stora partier skog är för mig är minst 10 ha och mer.Och är det så mycket ni har tänkt avverka så ingår planteringsplikt. Alltså inte bara att ta ner.

Är osäker på arealen, men tror gränsen på planteringsplikten ligger på 1 ha???

Är det däremot gammal hagmark i grund och botten blir saken en annan, men det bästa för markens och florans skull är att gallra pö om pö.
 
Sv: Bryta ny hagmark

Hej,

Ska du ta ner mer än 0,5ha skog måste du skicka in en anmälan till skogsstyrelsen. Blankett för det finns på nätet. Ska du göra betesmark av skogsmarken kryssar du bara i det på den blanketten och då blir du inte heller återbeskogningsskyldig.

//Kopia, som jobbar med skog hela dagerna!
 
Sv: Bryta ny hagmark

Hej,

Ska du ta ner mer än 0,5ha skog måste du skicka in en anmälan till skogsstyrelsen. Blankett för det finns på nätet. Ska du göra betesmark av skogsmarken kryssar du bara i det på den blanketten och då blir du inte heller återbeskogningsskyldig.

//Kopia, som jobbar med skog hela dagerna!

Återbeskogningsskyldig = att man måste plantera ny skog om man inte anmälen annan användning av marken
 
Sv: Bryta ny hagmark

Precis det jag menade! Anmälan om annan markanvändning görs på blanketten för avverkningsanmälan.
//Kopia
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 806
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp