Bukefalos 28 år!

Bucas Smartex Extra vid vilken temperatur?

Dragontail

Trådstartare
Jag har precis fått raka hela min häst pga regnskållor. Köpte i samband med detta ett bucas smartex extra täcke á 300g. Dels för att det leder bort fukt bra och att det var något tjockare. Han har tidigare gått med ett bucas freedome á 200g när han var orakad.
Det nya bucas täcket känns så himla tjock, men enligt anvisningarna ska det funka bra mellan +10 till -20 grader. I Göteborg har vi nu klassiskt blaskväder, ca 5 grader, lite blåsigt och regn om vartannat. Men det känns lite overkill med 300g när det är 5 grader ute? Jag känner mig kluven då han annars är en fryslort och precis blivit rakad från sin isbjörnspäls. Hagen han går i är stor och ingen möjlighet till skydd. Inte ens ett träd.

http://www.bucas.com/products/smartex/

Ni som har liknande täcken eller likadant, vid vilka temperaturer använder ni ert? Hur tänker ni kring användning av täcke på rakad häst?
 
Det beror helt och hållet på din häst.

Jag tycker att 300g är för mkt för +5 grader. Min fryslort (rakad + mitt i fällperiod just nu) har 200g vid +5 och lättare regn. På henne gör hals mer skillnad vid regn än tjockare täcke. Även att ge mer grovfoder funkar till viss del.

Till gamla hästen Tant var det 50g vid samma temperatur, trots helrakning. Bara som jämnförelse. Det är ganska individuellt, men 300g låter väldigt mkt.
 
Ni som har liknande täcken eller likadant, vid vilka temperaturer använder ni ert? Hur tänker ni kring användning av täcke på rakad häst?

Jag har nog inte använt mina 300g och uppåt-täcken på flera år. Inte ens när vi hade ihållande -35 i flera dagar (före och efter det några dagar med omkring -25). Har två med vinterpäls som aldrig har täcke och en med klen päls som nästan alltid har täcke. Det brukar räcka med 50g större delen av täckesperioden. Det räcker definitivt när vi har +5 med regn och blåst. Om jag skulle klippa någon så skulle jag prova mig fram till vilket täcke som passade bäst men börjat med 100g förmodligen.
 
Min helrakade fryslort går med 400 gram just nu när vi pendlar mellan -3 och +5 varje dag.

Hon går ute mellan 08-17 i en platt hage med några träd.
Hon har 500gr vid -5 eller kallare och 2-300gr vid 5+ eller varmare.

Hon skakar när hon fryser och svettas när hon är varm. Så jag tycker det känns bra så länge jag håller mig där imellan.
 
Senast ändrad:
Min är halvklippt med massa päls och han har sitt bucas extra när det är runt nollan och neråt.
Fryslort med känslig rygg.
 
La på täcket för första gången igår när vi hade runt 0 grader. tog in honom vid lunch för att känna hur varm han var under täcket. Lite förvånad över att det inte var varmare. Bra täcke helt enkelt som andas! :bow: Men sen när snöstormen drog in stod han och darrade som ett asplöv. Får köpa en halsdel till täcket också.
 
Är så individuellt från häst till häst. Har en halvklippt som är riktigt frusen av sig och går med 400-600g. En annan helklippt som är väldigt varm av sig, går med 200-300g.

Viktigast tycker jag är att ha täcken som sitter bra, andas och är lätta för hästen att bära!
 
Min häst skulle typ dö om han blev helklippt. Han kan ha 300 g m hals om det är skitväder o +5. Spår/täckesklippt ponny med massor m päls. Jag var sjukt anti mkt täcken förr sen flyttade vi till Skåne o hästen frös o frös o frös o nu bryr jag mig inte längre. Kompisen klarar sig med väldigt mkt mindre täcke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp