Bucht: Inget krisstöd till hästar just nu

Hästarna får vänta. Regeringens krispaket riktar sig till djurproducenter, eftersom de bedöms ha störst behov av akut stöd. Det meddelar landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S).
Å andra sidan, är inte uppfödare och hingsthållare producenter? O_o
Då menar jag inte hobbyuppfödare utan stuterier.

Jag tycker att ridskolor borde få lite stöd iom att det är idrottsföreningar. Men kanske inte från samma pott som jordbruket utan från en idrottspott.

Potten kommer nog att behöva vara ganska stor, med tanke på alla de golf och tennisbanor som förstörts i torkan, för att inte tala om fotbollsplanerna som också lidit svårt. Frågan är, ska regeringen sätta av x antal miljoner för att vattna golf-tennis-fotbollsplaner och subventionera foder till ridskolor? Brinner en ishall ner pga blixtnedslag (force majeur) i torkan, ska den också beviljas stöd?

De pengar som beviljas måste gå till producenter av livsmedel. Och dit hör inte stuterier eller kennlar. Eller hobbyuppfödare. Har du några kaniner, en gris eller två och några får för husbehov ska du, enligt mig då, inte beviljas stöd.

Potten kommer nog att behöva vara ganska stor, med tanke på alla de golf och tennisbanor som förstörts i torkan, för att inte tala om fotbollsplanerna som också lidit svårt. Frågan är, ska regeringen sätta av x antal miljoner för att vattna golf-tennis-fotbollsplaner och subventionera foder till ridskolor? Brinner en ishall ner pga blixtnedslag (force majeur) i torkan, ska den också beviljas stöd?

De pengar som beviljas måste gå till producenter av livsmedel. Och dit hör inte stuterier eller kennlar. Eller hobbyuppfödare. Har du några kaniner, en gris eller två och några får för husbehov ska du, enligt mig då, inte beviljas stöd.
Här har gräset återhämtat sig efter torkan och växer så det knakar. 🤔

Bra, så då behövs inget stöd, liksom de ridskolor som inte har brist på foder.
Svaret var mer riktat mot att det inte behövs vattna några gräsmattor nu. Åkrarna däremot hinner nog inte återhämta sig för en andra skörd. Häromkring verkar ridskolorna bunkrat upp, hur det ser ut i övriga landet vet jag ej.

Fast nu skrev jag att stödet inte skulle komma från samma pott som jordbrukets stöd utan från en idrottspott. Ja, självklart ska idrottsföreningar som drabbas av sånt som är utanför deras kontroll få stöd av samhället. Det är jätteviktigt att vi har bra idrottsföreningar. Men, jag säger det igen, det stödet ska komma från idrottens pengar, inte från jordbrukets.

Ishallen ägs ju redan av samhället.

Tror att grejen är att vi inte äter dem vanligen så de är inte relevanta i Sveriges totalförsvar och livsmedelsförsörjning.
Nej, men de hör ändå till jordbruksnäringen och har stödrätter som alla andra jordbrukare om det är stuterier med egen mark som jag pratar om. Många bönder har ju även sadlat om iaf i Sthlmsområdet och slutat med djur pga dålig lönsamhet, byggt om de gamla stallarna till häststall och tar eget foder som de säljer till sina inackorderingar.

Ska de bönderna gå under med motiveringen att vi inte äter häst efter reglerna ändrades iom inträdet i EU? Tidigare var det inga problem att sälja en häst till slakt, inte ens att ett nödslaktat djur ute på gårdarna som senare besiktigades av slakteriernas veterinärer kasserades utan ingick i livsmedelsproduktionen och Gävleborg har av tradition alltid varit "hästätare". Jag minns köttdiskar fulla med paketerat hästkött på 80-talet i Gävle.

Nej, men de hör ändå till jordbruksnäringen och har stödrätter som alla andra jordbrukare om det är stuterier med egen mark som jag pratar om. Många bönder har ju även sadlat om iaf i Sthlmsområdet och slutat med djur pga dålig lönsamhet, byggt om de gamla stallarna till häststall och tar eget foder som de säljer till sina inackorderingar.

Ska de bönderna gå under med motiveringen att vi inte äter häst efter reglerna ändrades iom inträdet i EU? Tidigare var det inga problem att sälja en häst till slakt, inte ens att ett nödslaktat djur ute på gårdarna som senare besiktigades av slakteriernas veterinärer kasserades utan ingick i livsmedelsproduktionen och Gävleborg har av tradition alltid varit "hästätare". Jag minns köttdiskar fulla med paketerat hästkött på 80-talet i Gävle.
Ja jag vet ju inte hur de satt reglerna för stöd. Men svaret var att hästnäringen inte skulle få pengar i den här artikeln och jag tror då att det beror på att man vill skydda svensk livsmedelsförsörjning, att enskilda producenters personliga ekonomi ev räddas är sekundärt.

Dvs stödet kommer antagligen för att man vill att det ska produceras någonting att äta i Sverige för befolkningens skull, inte stödja jordbruket för producenternas skull.

Jag personligen har ingenting emot att hindra att enskilda personer går under ekonomiskt och du har säkert helt rätt i att om det blir tillräckligt illa så äter vi nog upp alla hästarna rätt och slätt även om de står i hingststallarna på Flyinge. Men just nu föder hästnäringen inte upp slaktdjur specifikt för att föda svensk befolkning. Om det finns de som föder upp hästar direkt för slakt så får de säkert stöd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 313
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 998
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 912
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka