Bucklor i tvättmaskinen av täcket..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Elin_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 193
E

_Elin_

Har hör att det kan bli bucklor i tvättmaskinen av täckes-spännena, har någon varit med om detta? Ska tvätta mitt vintertäcke nu och vill inte förstöra maskinen..:confused: -finns det något sätt att undvika att täcket förstör maskinen?

Sv: Bucklor i tvättmaskinen av täcket..

Har aldrig hört talas om och inget jag märkt trots mångårig vana av tvättning av hästtäcken. Ngt som jag jag däremot har hört talas om, dock inte varit med om själv, är att spännena kan fastna i hålen i trumman. En möjlighet,någon?

_Elin_ skrev:
Har hör att det kan bli bucklor i tvättmaskinen av täckes-spännena, har någon varit med om detta? Ska tvätta mitt vintertäcke nu och vill inte förstöra maskinen..:confused: -finns det något sätt att undvika att täcket förstör maskinen?

blir det bucklor av knalpparna på dina byxor?

Jag sätter fast strumpor med hjälp av gummisnoddar på spännerna för att skona maskinen lite. Fungerar bra tycker jag.

Har aldrig kollat i tvättmaskinen efteråt ifall det skulle vara bucklor..
Inte ens efter att jag körde runt lite ryktborstar (mellan byte av hästar)

Tejpa metallpiggarna med eltejp. Det som förstör maskinen är när metallsaker fastnar i de små hålen i trumman.

_Elin_ skrev:

Jag vet - tyvärr - av egen erfarenhet att spännet kan skada maskinen... Om "piggen" i spännet är av den storleken att den kan sticka ut genom hålen i trumman så gör den inte bara trumman bucklig - har man otur så skadar den även värmeelementen. DYRT att reparera... :eek:

Ett enkelt sätt att undvika detta är att se till att alla spännen är "stängda" när man tvättar. På ett täcke är det ju enkelt - där man man ju en stropp att stänga med. På sadelgjordar är det lite knepigare... men där fungerar det utmärkt att "låsa" piggen ordentligt med ett gummiband! :idea:

Jag brukar klä in spännena i gamla tubsockor eller lindor, som jag knyter till. Fungerar jättebra.

Immer

Täcken vet jag inte men jag tvättade ett grimskaft i tvättmaskinen en gång och den blev lite.... bucklig :crazy: 100-tals bucklor...
Men täckesspännen är ju inte lika tunga.

altså vad gör det om den är buklig på insidan???
värre är väl om ngt kommer igenom de små hålen ch skadar maskinen :S

-men det är sådana stora tunga spännen framme vid bogen(det är ett stort termotäcke..):confused: ?!?

-en liten följdfråga-brukar täcket bli rent efter en tvätt eller måste man tvätta det fler gånger? det var ett tag sen det blev tvättat..

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 794
Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 355
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 284
Senast: Krålus
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka