Budget sele

_Eulalia_

Trådstartare
Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess har det tyvärr inte blivit av. Jag hjälper en nära vän som tränar/tävlar sina i par och börjar bli mer o mer sugen på att köra min egen. Så tanken är att börja om på noll och göra om hela inkörningen så att han hela tiden är trygg.
Men steg ett är ju att skaffa utrustning. I nuläget känner jag inte alls för att lägga några stora pengar på det då jag inte vet hur bra han kommer funka som körhäst och hur stort mitt intresse egentligen är(kan tröttna ganska fort). Först o främst ska vi ju bara dra draglinor, skakel osv. Vi kanske inte kommer längre än så om mitt intresse svalnar :angel:

Har kollat lite på selar och har sett att det finns en hel del billiga i nylon där man får alla delar som man ska ha. Men jag hatar nylon! Billiga läderselar är ju oftast så kallade "skitselar" med fast brösta osv. Men funkar en sån under inkörningen? Har ju i vilket fall som helst tänkt köpa en fin sele i framtiden om det visar sig att vi verkligen vill hålla på med körning. Men vad kan man satsa på så länge? Känner att smärtgränsen går vid 2000-2500.. Finns det nån sele med okej läder för det priset?

Och kan passa på att fråga.. Hur mycket tror ni finns kvar i ett hästminne efter 5år? :laugh:
 
Sv: Budget sele

Du kan inte hitta en beg. sele då? Va är det för sele du är ute efter?

Gör om inkörningen helt så märker du om hästen skulle reagera för något annars går det ju snabbt.
 
Sv: Budget sele

Pfiff Standard & Drive Out Start är helt ok läderselar som ligger inom det prisspann du satt som budget. Jag har haft min Standard i två år till min ponny och den ser fotfarande ut som ny.
 
Sv: Budget sele

Svårt att hitta begagnat i rätt storlek, tycker oftast det verkar vara till shettis eller nordsvensk alternativt "skitselar". Och svårt att skicka tillbaka om det ej passar.
Det är en bröstsele jag vill ha :)
 
Senast ändrad:
Sv: Budget sele

Tack för tipset :) jag tänkte köpa ett "hemmabygge" rockard till att börja med och bara sätta på en svängel, är det nått speciellt annars som man måste tänka på för att få vagnen att passa ihop med selen?
 
Sv: Budget sele

Det låter som en bra plan det :)

Det viktigaste som jag ser det är att vagnen är av rätt storlek, är i balans och är lättdragen, i övrigt är det mest finlir.
Med en giggsele som har baksele & draglinor skall skaklarna ligga löst i skakelöglorna, men det känner du säkert till :)
 
Sv: Budget sele

Ta hjälp av din nära vän och prova din ponny för att se hur den reagerar. Du kanske tom kan låna utrustning från din vän för att se vad som funkar med den? Om din ponny har blivit "vettigt" körd så blir det säkert inga problem alls. Du har väl hört talas om hästminne :d
 

Liknande trådar

R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 430
Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 684
Senast: a_c72
·
B
Körning Hej! Äntligen, efter många års körning med min gamla långvagn och travsele (utan snabbknäppning) så har vi införskaffat ny rockard...
Svar
3
· Visningar
1 773
Körning Har aldrig ens kört en häst innan och har således ingen koll alls på selar o märken osv. Men nu går unghästen (connemaravalack strax...
2
Svar
22
· Visningar
2 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp