Budgivning

En nära släkting bjöd nyligen 500' mer för en lägenhet än vad hen hade behövt (hen hade alltså vunnit budgivningen även på 500' lägre bud). Budet lades enbart för att hen hemskt gärna ville ha just den lägenheten. 500' spänn rätt ner i sjön med andra ord. Därav delade jag med mig av hur jag skulle resonera. Men vill man lägga ett högt bud med risk att betala mer än nödvändigt, så kör på. Det är inte mina pengar.
Så du menar att din släkting hade högsta budet på jag bara tar en summa ex 3 mille. Och fast det är högsta budet och inget lägger sig över så lägger din släkting ett nytt bud på 500 000 kr, liksom över sig själv?
 
Så du menar att din släkting hade högsta budet på jag bara tar en summa ex 3 mille. Och fast det är högsta budet och inget lägger sig över så lägger din släkting ett nytt bud på 500 000 kr, liksom över sig själv?
Den som bjöd emot lade sitt sista bud på 4,4 som, enligt den budgivarens företrädare var smärtgränsen(fick släktingen reda på efter budgivningen) . och släktingen lade budet på 5 miljoner när 4,5 miljoner hade varit tillräckligt. Därför känns det för mig som en bättre idé att ha lite is i magen och inte bjuda så nära ens egen smärtgräns om man kan. Men, som sagt, det är inte jag som bjuder och det är inte mina pengar, så ts får göra vad hen vill med informationen. Antingen förkastar hon den eller så gör hon det inte. Mig gör det detsamma.
 
Jag budade på ett hus i somras. Jag var beredd att följa med upp till ca 700' över utgångspris, men ville inte "slösa pengar i onödan" så jag höjde budet med 10' per bud. Jag hamnade tydligen mot en budgivare med precis samma strategi. :D Så vi budade fram och tillbaks och höjde 10' - 10' - 10' - 10' - 10' - osv i flera dagar.... Jag testade att höja 50' en gång, men min motbudare fortsatte bara lugnt att höja 10', så jag fortsatte också med det.
Tillslut tröttnade SÄLJAREN och drog sig ur!!
Så det blev långnäsa för oss snålbudare.
:(
 
Jag budade på ett hus i somras. Jag var beredd att följa med upp till ca 700' över utgångspris, men ville inte "slösa pengar i onödan" så jag höjde budet med 10' per bud. Jag hamnade tydligen mot en budgivare med precis samma strategi. :D Så vi budade fram och tillbaks och höjde 10' - 10' - 10' - 10' - 10' - osv i flera dagar.... Jag testade att höja 50' en gång, men min motbudare fortsatte bara lugnt att höja 10', så jag fortsatte också med det.
Tillslut tröttnade SÄLJAREN och drog sig ur!!
Så det blev långnäsa för oss snålbudare.
:(

Ja det går ju inte att veta vad som är rätt taktik förrän eventuellt efteråt.. därav det jobbiga med budgivningen :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp