Budgivning

Flixon

Trådstartare
Har hittat ett hus, som känns så himla perfekt. Visning på torsdag, så känns det lika bra så tänker jag att jag vill lägga ett bud på det.

Men hur ska man tänka "smart" kring budgivningen? Jag har 250 tusen mer i budget än vad huset ligger ute för, så blir det vild budgivning har jag ju inte en chans. Och här finns många köpare men få hus... Så hur lägger jag upp det smart? Jag har fördelen att jag kan ta över huset typ igår, ingen uppsägningstid på boende.

Hur hade ni tänkt i det här läget? Smälla till med ett högt bud direkt, och hålla tummarna? 🤪
 
Om jag gärna ville ha huset men hade en så begränsad budget så hade jag försökt se huset före visning, om jag fortfarande var intresserad hade jag lagt ett bud och meddelat andra fördelar än pengar dvs att du kan vara väldigt flexibel med inträde och ffa snabb affär. Se till att du har klart med bank osv. Vet ju inte vart du bor men här har budgivningarna gått upp rätt mkt från utgångspris. 500k inte ovanligt, så du kan försöka vinna på att erbjuda snabb och smidig affär.
 
Om jag gärna ville ha huset men hade en så begränsad budget så hade jag försökt se huset före visning, om jag fortfarande var intresserad hade jag lagt ett bud och meddelat andra fördelar än pengar dvs att du kan vara väldigt flexibel med inträde och ffa snabb affär. Se till att du har klart med bank osv. Vet ju inte vart du bor men här har budgivningarna gått upp rätt mkt från utgångspris. 500k inte ovanligt, så du kan försöka vinna på att erbjuda snabb och smidig affär.
Ja de går upp mycket här med. Fördelen är att i just detta område finns det en del hus till salu just nu, jag hoppas att andra ska föredra andra hus :p

Att se huset innan visning blir nog svårt tyvärr, det är visning på torsdag. Men jag ska prata med mäklaren, tack för tipset!
 
Jag skulle nog lägga ett bud som jag ansåg var realistiskt även om det är lägre än utgångspriset. Alltså tänka in kostnader som det innebär för att få huset beboerligt. T ex. Att man kanske behöver byta panna, täta skorstenen, fixa yttertaket eller panelen på någon yttervägg eller något sånt. Är budgivningen igång sedan så får du ju koll på hur övriga bud ser ut och kan lägga så många bud som passar er budget.
 
Ja de går upp mycket här med. Fördelen är att i just detta område finns det en del hus till salu just nu, jag hoppas att andra ska föredra andra hus :p

Att se huset innan visning blir nog svårt tyvärr, det är visning på torsdag. Men jag ska prata med mäklaren, tack för tipset!

Poängtera för mäklaren att du kan tillträda snabbt o har klart med banken, om du nu har det. Att du vill ha en snabb affär.
 
Börja aldrig med ett jättehögt bud om du inte har pengar i överflöd att strö ut. Risken är att du betalar mer för huset än du hade behövt om du börjat lågt. Tycker du huset är värt utgångspriset så lägg det som förstabud. Ibland lägger man priset strax under vad huset är värderat till för att trigga budgivning och få folk att tagga till i tron att de kan göra ett kap.

I dagsläget är det inte ovanligt att priset går upp med 500k eller mer vid budgivning. I våras spanade jag på ett hus där priset steg från 1,8 mil till 3,6 mil och budgivarna höjde med ett par hundra tusen i stöten. Förra veckan följde jag ett hus som gick upp med 800k.

Var tidigt ute med ett bud om du är intresserad av huset och se sen hur andra budar. Om det bara är en massa småbud så är det troligen budgivare som antingen inte har så stor budget eller som inte tycker huset är värt mer och då har du chans att hänga med. Om andra budgivare kommer in med 100k i höjning i stöten så är man körd rätt fort om man själv sitter med små medel.
 
Har hittat ett hus, som känns så himla perfekt. Visning på torsdag, så känns det lika bra så tänker jag att jag vill lägga ett bud på det.

Men hur ska man tänka "smart" kring budgivningen? Jag har 250 tusen mer i budget än vad huset ligger ute för, så blir det vild budgivning har jag ju inte en chans. Och här finns många köpare men få hus... Så hur lägger jag upp det smart? Jag har fördelen att jag kan ta över huset typ igår, ingen uppsägningstid på boende.

Hur hade ni tänkt i det här läget? Smälla till med ett högt bud direkt, och hålla tummarna? 🤪
Glöm inte att det måste finnas pengar kvar till pantbrev och lagfart också.

Jag hade bokat in visning innan torsdag, brukar vara enkelt nu med anledning av covid. Lagt bud på visningen isf. Och då ett bud som jag känner är rimligt. Kanske tom det jag kan betala föra huset om det är värt det.
 
Glöm inte att det måste finnas pengar kvar till pantbrev och lagfart också.

Jag hade bokat in visning innan torsdag, brukar vara enkelt nu med anledning av covid. Lagt bud på visningen isf. Och då ett bud som jag känner är rimligt. Kanske tom det jag kan betala föra huset om det är värt det.
Det här med lagfart och pantbrev blir jag orimligt provocerad av! Det kostar tillräckligt att köpa ett hus ändå liksom :D men ja, jag har det i budgeten!
 
Jag skulle nog lägga ett bud som jag ansåg var realistiskt även om det är lägre än utgångspriset. Alltså tänka in kostnader som det innebär för att få huset beboerligt. T ex. Att man kanske behöver byta panna, täta skorstenen, fixa yttertaket eller panelen på någon yttervägg eller något sånt. Är budgivningen igång sedan så får du ju koll på hur övriga bud ser ut och kan lägga så många bud som passar er budget.
Jag har redan kollat på (och avfärdat) två hus där det ena hade mycket fukt i yttertaket, plus ett badrum med sprucken plastmatta, och det ena hade en källare som behövde dräneras typ för två år sen... Jag har inga problem med att renovera och fixa grejer, men det måste ju vara inom rimliga gränser för vad jag har råd och tid med.
 
Jag har redan kollat på (och avfärdat) två hus där det ena hade mycket fukt i yttertaket, plus ett badrum med sprucken plastmatta, och det ena hade en källare som behövde dräneras typ för två år sen... Jag har inga problem med att renovera och fixa grejer, men det måste ju vara inom rimliga gränser för vad jag har råd och tid med.
Nej, det var inte det jag menade. Jag menade att du skulle dra av kostnaden för eventuella större renoveringsbehov från utgångspriset och lägga första budet där.
 
Nej, det var inte det jag menade. Jag menade att du skulle dra av kostnaden för eventuella större renoveringsbehov från utgångspriset och lägga första budet där.
Jag förstod att du menade så, jag spann iväg i tanken i mitt svar bara! Det är tyvärr inte gör art här, det finns för många köpare som gladeligen betalar 500 000 över utgångspris + renoveringar... Ett av husen jag nämnde innan hade legat ute i över 2 månader, första budet kom under utgångspris (vilket var rimligt) men är nu uppe på 150' över utgångspris ändå.
 
Nej, det var inte det jag menade. Jag menade att du skulle dra av kostnaden för eventuella större renoveringsbehov från utgångspriset och lägga första budet där.
Sällan motiverat att göra så då utgångspriset i regel ligger under marknadsvärdet, därför budgivningar ofta drar iväg. I områden med låg efterfrågan kan man göra så med förhoppningen att vara enda spekulant.
 
Sällan motiverat att göra så då utgångspriset i regel ligger under marknadsvärdet, därför budgivningar ofta drar iväg. I områden med låg efterfrågan kan man göra så med förhoppningen att vara enda spekulant.
Ts undrade ju om var hen skulle lägga sitt bud. Att lägga bud är ju gratis och får man igång budgivningen så ser man ju hur stora hopp det blir och hur många budgivare det rör sig om. Jag hade inte räknat med att det första budet är det som det blir i slutänden, men jag tror det är dumt att lägga sig över utgångspris vid första budgivning om det är saker som behöver fixas. Så det var ett förslag på nivå att börja sin budgivning på, inget annat.
 
Jag förstod att du menade så, jag spann iväg i tanken i mitt svar bara! Det är tyvärr inte gör art här, det finns för många köpare som gladeligen betalar 500 000 över utgångspris + renoveringar... Ett av husen jag nämnde innan hade legat ute i över 2 månader, första budet kom under utgångspris (vilket var rimligt) men är nu uppe på 150' över utgångspris ändå.
Lägg dig inte över utgångspris om du ska vara med och buda. Ingen räknar med att det första budet man lägger är det som också är det sista om det handlar om en budgivning. om du inte vill vara med och buda utan vill lägga ett fast pris så är det nog visning före andra som gäller (som du blivit tipsad om redan)
 
Om du får möjlighet att kolla på huset tidigare så kan ju ju också fråga vad säljarna har för acceptpris (dvs vad de kan tänka sig att sälja för utan allmän visning och budgivning). Det kan ju vara vad du anser rimligt att betala, eller så har du is i magen och inväntar budgivning
 
Har hittat ett hus, som känns så himla perfekt. Visning på torsdag, så känns det lika bra så tänker jag att jag vill lägga ett bud på det.

Men hur ska man tänka "smart" kring budgivningen? Jag har 250 tusen mer i budget än vad huset ligger ute för, så blir det vild budgivning har jag ju inte en chans. Och här finns många köpare men få hus... Så hur lägger jag upp det smart? Jag har fördelen att jag kan ta över huset typ igår, ingen uppsägningstid på boende.

Hur hade ni tänkt i det här läget? Smälla till med ett högt bud direkt, och hålla tummarna? 🤪
Det beror ju helt på hur det är i området du vill köpa. I vårt område går alla de dyraste husen innan visning. Oftast 500-800 tusen över utgångspriset. De aningens billigare husen i 5-6milj klassen visas ofta två gånger och går för ca 800 tusen över utgångspris samma vecka som visningen.

Åker man ett par km från oss kan samma hus ligga ute lite längre.

Kolla på Booli vad husen gått för tidigare i området. Ring och prata med mäklaren och hör vad säljarna förväntar sig eller vad de kan tänka sig att släppa det för.

Mvh Miks
 
Lycka till med den strategin! Den funkar inte dagens coronasamhälle när folk bjuder o köper för galet mycket pengar
I min värld betyder budgivning att man lägger flera bud mot varandra. Att lägga sig under eller på utropspris utesluter en ju inte från möjligheten att bjuda över den som bjuder högst första, andra eller tredje gången. Bara för att vi inte har samma åsikt behöver du ju inte vara dryg.
En nära släkting bjöd nyligen 500' mer för en lägenhet än vad hen hade behövt (hen hade alltså vunnit budgivningen även på 500' lägre bud). Budet lades enbart för att hen hemskt gärna ville ha just den lägenheten. 500' spänn rätt ner i sjön med andra ord. Därav delade jag med mig av hur jag skulle resonera. Men vill man lägga ett högt bud med risk att betala mer än nödvändigt, så kör på. Det är inte mina pengar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 820
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp