Sv: Bukare som bor på Öland?
Har bott på Öland större delen av mitt liv (och bor nu nästan vid dig

).
Är uppvuxen i Borgholm och flyttade sedan efter gymnasiet till den södraste delen. Typ granne med Fenestra. Har även pendlat mycket till den norra delen.
Borgholm är trevligt, det är inte skitlångt in till Kalmar och går skapligt bra med kollektivtrafik samt är helt okej väg (80 på sommaren och 90 resten av året). Det är helt okej liv även vintertid och sommaren är heeeeelt sjuk. Mitt tips är att åk dit både i juni/juli och mitt i vintern typ januari och känn efter. Ta gärna ett varv på ica också när ni ändå är i farten. På vintern är det lugnt och skönt, stillsamt och harmoniskt. Blåser en hel del men långt ifrån i stil med södra och norra ön. Ett stort plus för slottsskogen som är helt sagolik
Södra Öland är tom. Det är bönderna, fågelskådarna och de konstvigdas del av ön så att säga. Här är det fri fart på vägen, varningsblinkers är det samma som friparkering vart fan som helst bara det finns en fågel/konstig sten/fint träd i närheten. Nu beroende på hur långt söder ut man väljer att bo varierar såklart även närheten till civilisationen något men allt söder om Mörbylånga är jävligt öde. Det är långt till bra matvarubutik (ica grönhögen har nog i särklass de sämsta öppetiderna jag någonsin skådat) och långt till eh typ allt utom fyrjäveln. Det är inte kalas bra vägar (mååååånga byar) men inga kameror och under mina två år stötte jag ihop med polisen ynka två gånger vilket både är på gott och ont. Södra ön är helt klart den finaste delen av ön med sitt karakteristiska allvar som breder ut sig med mycket fränt att se på om man gillar natur. Fördelen med södra ön är att sommartid är det lagom med folk, kontrasten mellan hög och lågsäsong är inte så markant som mellersta och norra ön vilket är ganska skönt.
Norra Öland är vintertid förjävla ödsligt och sommartid får man knappt bajsa ifred. Hela Sveriges befolkning äntrar Böda och när det är stugbytarhelg samt midsommar ja då är det kö från bron till Böda. Bor man på fel sida av stora vägen mellan Böda och Löttorp/Högby rekommenderar jag att åka till nån av de två rondellerna på den delen av ön för att komma över på andra sidan vägbanan annars hinner man bli gråhårig innan man finner lucka. Många gånger går det dessutom snabbare att ta cykeln. Norra ön har en väldigt vacker skog också som man kan åka tåg igenom
Färjestaden tycker jag inte är katastrof sommartid. Långt ifrån Köpingsvik midsommarveckan. K A O S.
Övriga smarta/nyttiga/värda saker att känna till om ön:
- Politikerna i Borgholmskommun är kanske inte de bästa för kommunens framtid. Som ett litet exempel la en av våra raringar ut ett par videor på youtube där han dansade i kvinnokläder, slog sig med en ridpisk och mimade till "Hit me with your rhythm stick". Inte super smart om man sitter i fullmäktige kanske...
- Borgholm har/hade Sveriges största Harrys (vet ej om det fortfarande är det)
- Skördefesten är helt fantastisk på södra Öland. Ska man åka dit rekommenderar jag att besöka byn Ventlinge som ligger typ nästan längst ner på södra Ön samt konstutställningen på Ottenby Kungsgård.
- I Rälla finns en trollskog, har dock aldrig vart där.
- Ölands djurpark ska man inte besöka.
- Det finns Ikea i Kalmar
- Östra sidan är väldigt trevlig och sommartid brukar iallafall jag med fördel ta den vägen istället för kön på västra sidan.
- Bästa badplatsen finns i Bjärby på östra sidan.
Fiffiga Öländska ord:
- Sin : Sida (vänj dig vid östresin och västresin)
- Flicks : Flicka och flickor
- Päeng : Peng och pengar
- Föttlingar : Gå i strumplästrena typ
- Föeveten : Frågvis
Kanske gjorde dig lite klokare