Bukefalos - vad betyder det?

C

Clintan

På mitt jobb har vi en gemensam dator till Internet. En dag hade jag varit inne på Buke och killen som sätter sig vid datorn efter mig undrar vad f-n är Bukefalos, en porrsida eller? :eek: Fick ju då förklara att Buke är en "hästsida". :D Det låter som en porrsida sa han då. Har också själv reagerat på namnet. Det låter faktiskt som någon porrsida. Någon mer än jag som reagerat?
 
Nja, det tycker jag väl inte... Bukefalos var Alexander den Stores häst, och namnet betyder ungefär "Oxhuvud". Kommer från grekiskan ;)
 
Såg just att du även själv sa att det låter som en porrsajt. :o

Då måste jag ursäkta 'korkskalle-utbrottet'. Jag tycker bara själv att det inte låter det minsta som en porrsajt och fick intrycket av att han påpekat det med "höhö, en porrsajt eller??" stil. :)
Så går det när man inte läser ordentligt!
 
Nja, det tycker jag väl inte... Bukefalos var Alexander den Stores häst, och namnet betyder ungefär "Oxhuvud". Kommer från grekiskan ;)

Ingen vågade rida denna enorma häst då den var rädd för sin egen skugga, men Alexander den Store red honom mot solen så att hästen skugga föll bakåt. Lite grekisk mytologi bara..... :D
 
Lite grekisk mytologi bara..... :D

inte mytologi, historia :) eftersom att det t.o.m finns en stad som hette Bukefala som är döpt efter hästen.. men en del av historan är mytologi eftersom att Alexander den store sägs härstamma från Zeus och Akilles (som sägs vara gudar men förmodligen var några som idag skulle klassas som freakshow om de verkligen funnits)

men kolla mitt svar om bukefalos i en annan tråd, där finns hela historien *letar febrilt* men den tråden hade visst precis idag tagits bort.. *SUCK* :cry:
 
Ja jag skulle tro att delen med skuggan faller under 'mytologi' också.

Fallos-iden är kanske möjlig, men lite långsökt låter det väl? :)
 
Ja vissa delar är väl påhittade för att göra det hela spännande.. men ren mytologi är det då inte.. :smirk:
det finns bevis på det eftersom att Alexander den stora faktiskt har levt (till skillnad mot för vissa mytologiska gudar me omöjliga krafter) och att han faktiskt haft en häst som hetter Bucephalos

hmm sa jag nått om nån fallos? :confused: tänkte du på staden så är det en stad och inte något monument av en upprest manslem.. :D
 
Ja, man får väl anstränga sig för att få det till fallos, verkligen visa lite vilja... men det är den enda lösningen jag kan hitta ;)
 
haha jasså det var så.. jo det undrar man juh.. man falos inbakat i ett ord behöver inte alltid betyda fallos juh.. det va nog bara den där killen som såg ordet bukefalos i ögonvrån och tänkte bukfallos eller något.. :rofl:
 
Antar det - det är det enda som är någotsånär rimligt! Även om det inte ens är det, men du vet ;)
 
ja killar.. dom hittar allt möjligt i vanliga ord och meningar dom.. :smirk:
 
Tyckte ju själv också att det lät lite porrigt, men det är väl ordet falos som förväxlas med fallos som någon skrev. Men jag jobbar bara med killar, så jag påverkas väl en hel del. :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 201
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 736
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 640
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp