Bukefalos 28 år!

Bukes jakthundar

:banana: Min försiktiga "övertalning" (läs tjat och prat i evighet) verkar äntligen ha gett lite resultat, vi ska börja kika efter linjer och kennlar för att om vi hittar någon som vi vill ha köpa valp nästa vår! :love::bump: Åh skit vad jag skulle vilja vara på Öster Malma i morgon när det är rasutställning... :banghead:

Yay!! :bump:

Seså, komsikomsi. Vi kommer ha supertrevligt i regnet, klart du måste vara där!
 
Haha, vi körde ju hinderapporteringen också. Tycker det gick över förväntan, hade vi bara haft lite bättre styrning (på både hund och matte! :rofl:) så hade det nog kunnat gå riktigt bra :D

Hade hon bara sprungit med ut på ön direkt vore ni ju i toppen :D Dom som kom bäst sprang ju dessutom flera gånger för att bättra på tiden...
 
Yay!! :bump:

Seså, komsikomsi. Vi kommer ha supertrevligt i regnet, klart du måste vara där!
:D Om det bara vore så enkelt... Äldsta barnet är och tävlar fältskytte, jag tänkte hinna med en jaktstig på morgonen innan jag ska åka med yngsta barnet på fotboll... Så ska huliganen få sitt också... ;) Även om han nog skulle vara överlycklig om han fick följa med till Öster Malma... :D
 
Hade hon bara sprungit med ut på ön direkt vore ni ju i toppen :D Dom som kom bäst sprang ju dessutom flera gånger för att bättra på tiden...

Haha, i toppen vet jag väl inte, men en bättre tid hade vi nog fått :D hade vi haft tid hade vi kört en gång till, men vi körde bara 10 minuter innan det var slut.
Vinnaren hade 37 sekunder :eek:
 
:D Om det bara vore så enkelt... Äldsta barnet är och tävlar fältskytte, jag tänkte hinna med en jaktstig på morgonen innan jag ska åka med yngsta barnet på fotboll... Så ska huliganen få sitt också... ;) Även om han nog skulle vara överlycklig om han fick följa med till Öster Malma... :D

Du hinner, utställningen börjar inte förrän 10 :D 170 hundar anmälda, så det kan nog bli skoj!
 
Har ni några tips på att få ner nosen vid anlagda spår? Måste ju ha ett 1 pris för att kunna bli jch i framtiden.
Låta spåret ligga längre? Mer/mindre blod?

Hanen går i vind å de går SJUKT fort han ligger på som f-n fast jag stannar å sätter honom för å varva ner.
 
Har ni några tips på att få ner nosen vid anlagda spår? Måste ju ha ett 1 pris för att kunna bli jch i framtiden.
Låta spåret ligga längre? Mer/mindre blod?

Hanen går i vind å de går SJUKT fort han ligger på som f-n fast jag stannar å sätter honom för å varva ner.
Har du provat spårhalsband istället för sele? Det fungerade väldigt bra på våran förra, speciellt när linan fick löpa mellan benen på honom, det sänkte hans fart och fick ner nosen. ;)
 
Det är halsband jag spårar med, selen kopplar han till drag

Men ska se om jag kan gör fler hål i ett bredare läderhalsband och ska testa med linan mellan benen på honom.

De e ju en spets som ska "jaga i vind" så de e ju inte konstigt att han gör som han gör. Men för å få pris är de nog kört om han kör på i de tempo han har idag blir svårt å läsa han oxå tycker jag han inte markerar när han hittar spåret fast jag försökt lägga när de vart helt vindstilla för å inte sprida så mkt vittring runt omkring.
 
@jerseyko har du provat att spåra något på hårda underlag, typ asfalt, för att få in tekniken att spåra med nosen i marken?

Jag hade bara låtit honom gå framåt när näsan är i marken. Så fort nosen lyfter mer än en dm skulle jag stanna.
 
@jerseyko har du provat att spåra något på hårda underlag, typ asfalt, för att få in tekniken att spåra med nosen i marken?

Jag hade bara låtit honom gå framåt när näsan är i marken. Så fort nosen lyfter mer än en dm skulle jag stanna.

Nej det har jag inte gjort, har ju ingen asfalt här men borde funka på våran grusväg?

Kanske testa å använda nått annat än vilt och blod, typ uppblött foder för att få honom att gå lugnare.
 
Nej det har jag inte gjort, har ju ingen asfalt här men borde funka på våran grusväg?

Kanske testa å använda nått annat än vilt och blod, typ uppblött foder för att få honom att gå lugnare.

Borde funka :-)
På de hårda spåren kan du testa att bara gå själv, typ ta av dig skorna och knata en sträcka, dutta i med handflatorna emellanåt - gärna att hunden tittar på när du lägger spåret. Gå sedan direkt när du kommer tillbaka. Det kan ta en stund för dem att fatta att det är mattes spår de ska gå på dock... Samma där, han får bara gå när nosen är i backen, det är det enda som lönar sig.

Har du provat att lägga foder i viltspåren annars?
 
Borde funka :-)
På de hårda spåren kan du testa att bara gå själv, typ ta av dig skorna och knata en sträcka, dutta i med handflatorna emellanåt - gärna att hunden tittar på när du lägger spåret. Gå sedan direkt när du kommer tillbaka. Det kan ta en stund för dem att fatta att det är mattes spår de ska gå på dock... Samma där, han får bara gå när nosen är i backen, det är det enda som lönar sig.

Har du provat att lägga foder i viltspåren annars?

Jag körde med köttbullar igår men han blir så het att han missar dem, han ska åt de som är i slutet och när vi kommer till slutet så går han runt runt å letar efter vart de tog vägen :banghead:
 
Jag körde med köttbullar igår men han blir så het att han missar dem, han ska åt de som är i slutet och när vi kommer till slutet så går han runt runt å letar efter vart de tog vägen :banghead:

Jag hade nog inte låtit honom fortsätta gå fram om han blir så het.
Helt enkelt avbrutit spåret och gått hem. Tänk på att avsluta spåret när han spårar bra! Ha en klöv i bakfickan och hiva fram den när han spårar koncentrerat, det spelar ingen roll om det är efter bara 50 m. :)

Vår hane blir lite sån, så han får spår med lång liggtid och lite blod, typ 30-35h liggtid och 1,5dl blod på ungefär 1km. Han får bara gå fram om han har näsan i backen, annars står vi där tills han sänker huvudet, då får han gå på igen. Första gången tog det typ två timmar att gå spåret, sedan började han begripa att det inte lönade sig att älga iväg i vind :p
 
Det är halsband jag spårar med, selen kopplar han till drag

Men ska se om jag kan gör fler hål i ett bredare läderhalsband och ska testa med linan mellan benen på honom.

De e ju en spets som ska "jaga i vind" så de e ju inte konstigt att han gör som han gör. Men för å få pris är de nog kört om han kör på i de tempo han har idag blir svårt å läsa han oxå tycker jag han inte markerar när han hittar spåret fast jag försökt lägga när de vart helt vindstilla för å inte sprida så mkt vittring runt omkring.
Vårat spårhalsband är verkligen superbrett och så en rätt stor "ögla" och så linan mellan benen, det gör att det blir lättare att bromsa dem också, ligger de på för hårt så står de nästan på nosen... ;) Men testa @AraSlei s förslag, de skulle jag ha behövt till förra! Våran nuvarande måste jag ha sele på för får han minsta motstånd i halsbandet så vänder han tillbaka till mig, vilket han inte göra lika klockrent i koppel... :meh: Något gick fel i inlärningen tror jag... ;) Men i sele kan jag bromsa ner honom till lagom tempo och de gånger vi har spårat "under andra ögon" så har han fått beröm. :D
 
Mycket fina hundar idag!
Men hårda domare :D
Ladda åkte ut med ett VG vilket kändes jäkligt segt, hade hoppats på ett ck idag men tji fick jag...

Laddas och Ipods halvsyster blev bästa jakttik dock :) domaren som dömde tikar gillade den lite grövre modellen.
Jag har suttit och tittat på bilder på FB... ;) Jag såg på en gemensam bekantas hemsida att de kanske skulle para sin tik i vinter... Jag ska nog höra lite med dem nu när Öster Malma är klart och de kanske får lite lugnare... ;)
 
Han är inte direkt intresserad av klöven om jag ger den till honom. Är helt mitt fel som inte spårat med honom som ung, men kommer ge de ett försök. Så trist å inte kunna ta ett jch pga spårningen!

Torkar de upp lite snart ska jag lägga på vägen å låta honom gå när han spårar. Förhoppningsvis trillar poletten ner ganska fort å då kanske vi hinner starta spår innan jaktsäsongen startar.
 
Glömde ju klöven sist jag la spår så gick å hämtade den å drog ca 10m på vägen och la klöven i en tuva så han inte såg den.
Det tog väl 15-20 minuter å gå spåret, stod still och när han spårade massa beröm å gick framåt. Öste beröm och bus å lek så tänkte köra samma sak i kväll.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 259
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 637
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 134
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp