Bull Boxer

Terja

Trådstartare
Satt och läste lite i Hundens Lexicon och där fanns en ras som hette Bull Boxer. Är det någon som kan något om rasen?

Sv: Bull Boxer

:rofl:
I vår dagstidning har det stått en annons om Bullboxer och i annonsen står det "ny ras, läs om oss på nätet". Trodde seriöst att detta var något nytt påhittat namn som de försöker sälja som egen ras typ, Shabrador, cockerpoo osv... Alltid lurar de någon tänkte jag irriterat och så finns det en sån ras menar ni....

Annonsen:

Bullboxer
Vi är ett gäng syskon som liknar boxer på pricken, stora robusta, väger 8-10 kg, gillar andra djur och barn och önskar få komma till en god kärleksfull familj. Vi är en ny ras, man kan läsa om oss på nätet. Vi kostar 5.500:- och vi är 9 veckor.

Nej jag tyckte den såg trevlig ut plus att beskrivningen för rasen är positiv. Dock vet man ju inte sanningshalten i denna bok.

Jo det är det. Jag försökte se om det fanns någon "försida" för blandrashundar men jag hittar inget sådant. Men jag gissar att det är något sådant.

Nej,som du redan fått svar på så är bullboxer ingen ras. Labradoodle,cockapoo,schabrador är liknande benämningar på "ökänd typ av blandras"men räknas för dens skull inte som raser. Bullboxer verkar dock ha större variation i sig kring vad den kan innehålla. Am.staff/boxer, pitbull/boxer, engelsk bulldog/boxer,bullterrier/boxer,pitbull/bullterrier etc. Benämningen bullboxer kallas även för "banter dog"(så om du vill se bilder och ej är nöjd med vad bullboxer ger i träffväg-mest brukar man ju få träffar på SKOR-så testa googla på banter dog....Fast hmmm....Nu när jag testade göra det själv så insåg jag att det var några år sedan jag gjorde det för helt självklara träffar(de jag hade i åtanke)hittade jag inte bland de första tio..... Samt den första jag hittade var en "banter bulldog"som var en korsning mellan mastiff och bulldog.....Hmm....Men tillbaka till svaret som egentligen är enkel:"Nej,bullboxer är ingen ras".

Tja, jag är dagmatte till en s.k 'Bull Boxer'.

Så vitt jag vet så har de funderat på göra den till en godkänd ras i Storbrittanien, men pågrund av den stora spridningen har det inte blivit så, än.
Det är nämligen alltför många olika blandningar.

Något av den mest kända och den som man först fick upp ögonen för var blandningen mellan Boxer och Staffordshireterrier. En sådan är min daghund.
Men sedan finns det ju blandningar mellan Boxer/bullterrier, Boxer/bulldog m.m

Så nu ahr de gett alla de små blandrasgrenarna olika smeknamn som 'Bull Boxer Staff', 'Bull Boxer Pitt' o.s.v.

Jag tycker att det är en trevlig ras, pigg, ganska lättlärd om man lirkar lite och så.

Jag hoppas att det hjälpte dig lite^^

Precis vad vi behöver, fler hundraser med smal avelsbas. :devil:

Att de enskilda hundindividerna är jättetrevliga är en annan sak.

Vadå smal avelsbas ? Den lär väl vara bredare än autobahn då det handlar om blandade raser...

Inte om man skapar en helt ny hundras, då kommer förr eller senare stamböckerna att stängas. Du kan se på vilken "ny" hundras som helst, även om den ursprungligen var en blandning kan man inte para med någon av ursprungsraserna idag. Inte utan att det är en jätteprocedur i alla fall.

Så länge stamboken är öppen och alla blandningar mellan boxer och "bull"hundar blir godkända är problemet naturligtvis mindre. Frågan är hur många hundar som kommer att ligga till grund för rasen, deras inavelsgrad, hur hård blir utslagningen i utställningsringen när bollboxern fått sin rasstandard att leva upp till? Sen har vi sjukdomar - de ingående raserna är inte hundvärldens sundaste. Där kommer åtskilliga hundar att falla bort.

Många av de raser vi redan har är illa ute efter ett antal generationers in- och utseendeavel. Inget säger att en ny ras skulle klara sig bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 149
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 937
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka