Bullmastiff

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare theresebl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 541
T

theresebl

På söndag åker vi och tittar på bullmastiff valpar .
Ni som har sådana eller har erfarenhet av dom . Berätta gärna allt både för/nackdelar .
Vi bor på en stor gård så den är i första hand tänkt som en gårdshund , men även att kunna ta med på ex hästtävlingar mm .
Den vi ska titta på kommer från en väldigt seriös uppfödare . Men vad ska man tänka på att fråga om ?

Sv: Bullmastiff

Kompisen köpte en från en seriös ssk reggad uppfödare. Hon använde en tik med kända allergier, så jaa..denna valp var allergisk mot damm mm och foder. Fick äta enbart ris och ren- eller älgkött. Dyr meny det. Samt alla mediciner som den fick så blev notan hög varje år. Visst kontaktades uppfödaren- även allergiska föräldrar får barn blev svaret eller försvaret varför fortsätta avla på en sjuk tik. :( Detta var en kvinna som ensamt drev kenneln.

Rasen i sig- jättetrevlig hund, men inte en som orkar springa på en ridtur kanske. Bra med andra hundar o barn. Dreglar..men vad gör det när man är söt :)

Det kallar ju inte jag seriöst ! Vad tråkigt .
Är ute efter en lugn hund vill inte ha hund med för mycket liv i så det kaske passar bra då .
Det var en väldigt dyr hund som vi ska titta på så då vill man inte ha allergier eller annat konstigt . Tack för ditt svar .

Var över 10år sedan jag stötte på en bullmastiff, den hunden var lugn och sävlig men typ dumsnäll. Dock vaktade den sin matskål för andra hundar men det är väl en träningssak. Det dumma med såana stora hundar är den korta livslängden. Även om de säkert kan bli gamla så är det väl kanske mer vanligt att de inte blir så väldigt gamla...

Min systers sambo har en Bull Mastiff och kan berätta lite om den.
Hunden i sig är jättesnäll och trevlig, bryr sig inte om andra hundar på promenader och är väldigt lugn och trygg. Han är en tyst hund som inte skäller men däremot pga den korta tryckta nosen så flämtas och grymtas det en hel del, tung andhämtning.

Vad gäller hälsobiten så är denna hund ett ras. Vet inte var jag ska börja:crazy:
Hunden har furunkulos som visar sig som svårläkta, blödande och varande sår/bölder på tassarna och runt nosen. Läker en ploppar det upp en ny. För detta har han fått antibiotika som haft ringa/ingen effekt utan har istället gett han konstant svamp i öronen under de 8 månaderna med antibiotika (svampen har iuförsig inget med rasen att göra). Dom får hålla på med speciella schampon varje dag på tassarna.
Han har konstanta ögoninfektioner som gör att ögonen ser grumliga ut med massa gult gegg.
Han klarar inte av värme så på somrarna går det bara att gå rastnings promenader på ca15min endast på morgon kväll då det är svalare ute. Annars får han värmeslag (har väl med den korta nosen att göra antar jag).
Varje sommar får han hotspots , värmeutslag som måste rakas och behandlas.
Han har mer eller mindre lös mage jämt trots dyrt veterinärfoder. Dom har testat massa olika foder.
Förhudsinfektioner som gör att det alltid är gul sörja runt snoppen.
Jag kan säkert rabbla upp ett par saker till.

Tråkigt, för hunden är annars trevlig men jag drar mig för att träffa den, den luktar dessutom extremt illa trots täta bad med specialschampon.

Men angående rasen, är det inte så att den faktiskt lider av rätt många olika hälsoproblem rent generellt, speciellt hudsjukdomar?

Senast ändrad av en moderator:

Jag är uppväxt med en bulle..familjen hade en från att jag var nyfödd i princip tills att jag fyllde 9 år. Han var verkligen världens snällaste och goaste, vi är fyra flickor i familjen som gärna klängde på hunden och lekte hela havet stormar med hans leksaker och bädd. Aldrig ett ljud, han var med så gott han kunde och låg annars och kikade på våra lekar.

Vi hade även katt och kanin då och dessa lekte han med, jaga runt huset (först jagade den ena de andra två sen byttes dom av. :rofl:) Kan skriva hur mycket positivt som helst om denna kille, skulle gärna ha en bulle igen i framtiden.

Det enda negativa är att han var feg av sig, mörkrädd bland annat :rofl: , samt att han hade någon sorts exem på somrarna..minns dock att de inte var jättesvåra att behandla.

Hoppas du hittat en frisk och sund valp som kan ge dig lika många lyckliga minnen som min bulle gav mig ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 261
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 217
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 176
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 826
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka