Bulor på ryggen som blir sår

W

Wicked

Drar hela historien:

Vi var på utställning i helgen, och bodde på hotell fre - sön. På lördagkvällen skulle vi ut på middag, och lämnade skrutten på hotellet. Det var fruktansvärt kvavt, så jag lämnade fönstret öppet. När vi kom hem så uppmärksammade jag att han fått massor av små bulor på ryggen, såg ut som myggbett. Jag tänkte att det måste vara det, och lät dom bara vara.

Succesivt har dom nu börjat försvinna, men vissa av dom har det bildats sårskorpor på. När jag tar bort skorpan blir det som ett litet sår som vätskar och blöder. Han kliar ingenting och verkar inte besvärad av dom alls.

Tilläggas bör väl också att jag nyligen bytt foder till Klass färskfoder..

Är det någon som har en idé om vad det kan vara? :confused:
 
Sv: Bulor på ryggen som blir sår

Är det inte myggbett då tror du?
Om han är som min som har ung lika päls som din som gärna gnoar in sig och skrubbar ryggen på mattor o dyl så är det ju lätt hänt att det kan bli lite infekterat.
Klassen ska dóm ju bli fina i pälsen av :D
Men man vet ju aldrig, fast eftersom det började med "myggbett" så är det nog det iallafall...tvätta med koksaltlösning ( 1 krm salt till 1 dl kokande vatten)
 
Sv: Bulor på ryggen som blir sår

Ja det kan vara lite allt möjligt. Svårt att säga utan att se det själv. Allergi eller furunkulos kanske? Blir du inte av med det tycker jag du ska till vertinären en sväng.
 
Sv: Bulor på ryggen som blir sår

Kan furunkulos komma på ryggen?
Jag trodde att det var något de bara fick på tassarna. :o
 
Sv: Bulor på ryggen som blir sår

Inget ovanligt alls och veterinärerna vet aldrig vad som är orsaken:grin:

Sår öht är knepiga att förstå sig på:confused:

I våras när jag vaknade böjde jag mig ner till vovven i hundsängen bredvid min säng, för det vanliga god morrongoset. Känner att hon har något på undersidan av halsen, tänder lampan och ser ett ca 7 cm långt/4 cm brett sår:eek: Blöder inte speciellt mkt, vätskar sig mer och ser mest ut som att huden spruckit isär. Ganska djupt ändå.

Får världens sämsta samvete och börjar fundera på om det är mitt fel, har jag dragit i halsbandet på henne eller vad sjutton kan ha hänt? Går igenom gårdagen i huvet, men det finns inget som kan ha orsakat det här såret.

Selen åker på, halsband är inte att tänka på ens. Håller såret rent, klipper bort hår för att det ska luftas så mkt som möjligt. Avvaktar några dagar, tills jag ser att hon blöder lite på sidan av bröstkorgen. Kollar och ser ett djupt, ganska stort så där också:eek::eek: Ringer veterinär för att höra vad han tror att det kan vara? Och det är klart att han inte vet, hur ska han kunna det? Inser att en veterinär inte är nån slags mirakelmänniska och eftersom jag kan tvätta sår lika bra som han så avvaktar jag ett tag till.

Hur som, såren läkte till slut, men dom var ganska "segdragna" och vad jag vill säga är att sår kan uppstå på mest förunderliga sätt...

Nu är det rötmånad, så du får hålla extra noga koll så det inte blir några otrevligheter pga det.
 
Sv: Bulor på ryggen som blir sår

Tack för alla svar! :bow:

Orolig som man är ringde jag till veterinären och lät troligtvis lite desperat. Hon skrattade och sa att jag just beskrivit myggbett i ett nötskal. Eftersom han fick så många på så kort tid (under lördagskvällen) så har kroppen hans fått en liten följdreaktion, och det är därför dom börjat vätska sig. Hon sa att jag skulle bada honom för att få bort eventuella sårvätskerester som kunde ligga kvar och irritera, så nu ska jag brottas med ytterst duschovillig gris :crazy:
 

Liknande trådar

C
Hästvård Min sommarponny har ett (enligt mig) ganska otäckt sår mellan bakbenen, precis bakom skapet :crazy: den är öppet och lite "köttigt" och...
Svar
14
· Visningar
1 559
Senast: Murat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp