Bukefalos 28 år!

Råd om sår

C

CoraO

Min sommarponny har ett (enligt mig) ganska otäckt sår mellan bakbenen, precis bakom skapet :crazy: den är öppet och lite "köttigt" och jag läste i en hästbok att det kan vara ett s.k. sommarsår, när hästen kliar huvudet och ögonen på frambenen, vilken han gör hela tiden nästan :eek: det varar mkt och det är mkt flugor kring. Jag baddar det med mild tvål och vatten varje morgon o kväll. Jag skulle vilja täcka över det för flugornas skull men det är ju lite svårt. Kan jag ta vanligt plåster? Stallägaren är veterinär och hon har kollat på såret och sagt att det inte är nån fara om det inte svullnar upp. Finns det nåt mer jag kan göra?


Sen så har han ett annat sår precis ovanför hasen, som ser ut som hästtänder ungefär. Det är svullet men blöder eller varar inte. Ska jag göra nåt åt det?

Och så har han flera små ställen på kroppen där han har som "myggbett", eller hudskorpor (vet inte hur jag ska förklara) som pyttesmå bölder typ. Pälsen är borta på dom ställena. Ska jag oroa mig?


Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Råd om sår

Ja kanske de :idea: på galoppen har dom alltid det, så det kan jag pröva :D
 
Sv: Råd om sår

Mitt sto fick ett sår mitt på bringan, och för att hålla flugorna borta limmade jag fast en bit lakanstyg över. Då blir det ändå luftigt, men flugorna kommer inte åt det. Jag använde vanligt textillim, och det fungerade väldigt bra. Vill man tvätta rent det varje dag så kan man ta mindre lim på ett par sidor, så det blir lätt att lyfta tyget och komma åt under. Fukta med vatten om inte limmet vill släppa från pälsen.
 
Sv: Råd om sår

Honung eller vanligt vitt socker dödar alla bakterier och läker alla sår, honungen torkar efter ett tag och lägger sej som ett läkande pansar över såret.
 
Sv: Råd om sår

Jag skulle tvätta det ordentligt en gång med två och skölja, lägga på lite aloe vera och tejpa över med en jättestor bit läkartejp på sån där bred rulle, men en kompress i mitten. Går det inte att få det att sitta skulle jag ta plåstersprej eller blåsprej. :)
 
Sv: Råd om sår

Jo visst smälter honungen lite av både kroppsvärmen och av värmen ute men de sår jag har behandlat med honung så har det suttit kvar så pass mkt att det hjälper. Men man får kleta på flera dagar i sträck. Lycka till
 
Sv: Råd om sår

Jag förstår att du inte bor på samma ställe som jag. Vi har massor av getingar här, både vanliga och bålgetingar. Jag har inte ngt emot dem (till skillnad från bromsar, fästingar och annat otäckt) men jag vill inte ha dem vare sig på min häst eller på mig.
 
Sv: Råd om sår

Nej, det måste väll locka till sig många insekter?
 
Sv: Råd om sår

kl

de är bra att du tvättar de,men socatil salva är jätte bra!De är en salva som stelnar så flugorna inte attakerar de ! de är dock inte receptfritt,men man kan be veterinär skriva ut de.:laugh: och för extra skydd kan du ta lite flug kräm på pälsen/huden runt om,men absolut inte på såret!lycka till!
 
Sv: Råd om sår

Jag upplever den salvan som att det växer bakterier och har alltid fått väääldigt geggiga och irriterade sår efter att ha använt den salvan!
 
Sv: Råd om sår

Blåspray som flera andra sa men tvätta fört med bara vatten och mkt vatten om det varar är det bara bra för då åker ju smutsen ur såret.

sen på med tonvis av blåspray.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sår på armen som vägrar läka. Började med att jag var öm just där, hade då som en bula som var röd och varm. Antar att det är nåt...
Svar
5
· Visningar
1 417
Senast: Mirre
·
Hästvård Min kuse fick ett sår på sidan av kinden för några veckor sedan, trodde först det var skav av grimman eller flughuvan men insåg att de...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 886
Senast: traceys
·
Hästvård Min häst har i mitten på veckan smitit ut från hagen, och då hade hon väl fått med sig tråden vid frambenen, så högt upp det går på...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: sky_fly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp