Bunkerläkaren

Brottsoffret har dock gett en annan beskrivning av händelseförloppet.

Ja hennes version är att hon blir erbjuden nyckel ut ur bunkern, bilnycklar och pistolen. Han säger att hon lika gärna kan skjuta honom om hon ska berätta för polisen. Hon säger att hon inte kan skjuta honom. Han föreslår att de kan åka till Stockholm för att säga att hon bara varit hos honom och festat för att få ut nyckel till hennes lägenhet. Han föreslår enligt henne att de tar vägen om hennes lägenhet först.
 
När jag ser en (omaskerad) bild på honom ser jag en riktigt stilig karl som jag aaaldrig kunnat tro något sådant om. Det hade varit enklare om alla busar såg busaktiga ut.

Det verkar onekligen som om någon reporter brutit mot fotoförbudet under svenska rättegångar eftersom den bild som cirkulerar omaskerad i utländska tidningar är tagen från rättssalen.

Och visst är det obehagligt med förövare som ser så "normala" ut.
 
Ja hennes version är att hon blir erbjuden nyckel ut ur bunkern, bilnycklar och pistolen. Han säger att hon lika gärna kan skjuta honom om hon ska berätta för polisen. Hon säger att hon inte kan skjuta honom. Han föreslår att de kan åka till Stockholm för att säga att hon bara varit hos honom och festat för att få ut nyckel till hennes lägenhet. Han föreslår enligt henne att de tar vägen om hennes lägenhet först.
Stockholmssyndromet väl? Hon började snabbt sympatisera med sin kidnappare.
 
Det verkar onekligen som om någon reporter brutit mot fotoförbudet under svenska rättegångar eftersom den bild som cirkulerar omaskerad i utländska tidningar är tagen från rättssalen.

Och visst är det obehagligt med förövare som ser så "normala" ut.
Sådana bilder är oftast tagna genom en öppen dörr.
 
Varför skulle hon göra det på sex dagar? Det håller inte alls.
Det är ju just det det gör. Det tog sex dagar i originalfallet för fångarna att börja sympatisera med sina fångvaktare. Det är en del i en överlevnadsinstinkt. Antagligen samma instinkt som får kvinnor att joina män i att förtrycka andra kvinnor... Ena sig med överheten.
Eller som gör att misshandlade kvinnor skyddar sin misshandlare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet
 
Stockholmssyndromet väl? Hon började snabbt sympatisera med sin kidnappare.

Det kan ju vara att hon var så livrädd att hon inte vågade "fly" förrän hon var helt säker bland poliser. Hon kanske tänkte att han skulle brotta ner henne och låsa in henne igen om hon tagit bilnycklarna o.s.v. Jag tror aldrig hon sympatiserade med honom direkt utan det verkade vara hennes överlevnadsstrategi att vara medgörlig.
 
För det första är det ju en så absurd historia att man inte begriper den. Måste vara en ytterligt sjuk person.

För det andra, lite OT men tråden börjar dra sig ditåt: Om man ska tro pressen begås de flesta brotten i Sverige av läkare, lärare, advokater och poliser. Samt en och annan riksdagsman. Har någon läst en rubrik i stilen: "Här höll bilmekanikern XXX fången" eller "Rörmokare lurade åldringar" eller så? Vad ska vi tro, är dessa yrkesgrupper hederligare än de förstnämnda?
 
Förresten påminner historien om en intrig i en obehaglig deckare. Ni vet, när man lägger i från sig boken efteråt och tänker att så här sjuka människor finns inte, så här kan det i alla fall inte gå till. Och sen har det faktiskt gjort det. :nailbiting:
 
I den här typen av mål brukar den åtalade ha en filt eller jacka så att ansiktet är skyddat tills dörrarna stängs och täcka ansiktet igen när dörrarna öppnas.

Å andra sidan brukar försvarsadvokaten inte ha den här typen av mål, så det kan vara en ren miss.
 
Jag måste få prata om honom någonstans. Den 38-årige läkaren som är huvudpersonen i Sveriges mest skruvade rättsfall på evigheter. Jag fattar bara inte.

Hur kan en vanlig, etablerad läkare och medlem i Mensa först lägga fem år på att planera och bygga en hemlig bunker med säkerhetsdörrar och låssystem, lura och söva en kvinna med hjälp av preparerade jordgubbar, sedan föra bort henne i rullstol med en mask som gör att hon ser ut som en åldring, hålla henne inspärrad i sex dygn då han tar prover på henne som han låter analysera på sin vårdcentral för att han vill försäkra sig om att hon inte har könssjukdomar - och sedan åka till polisen med henne för att få ut nyckeln till hennes lägenhet där polisen spärrat av och bytt lås varvid alltihop uppdagas?

Jag fattar inte.
inete kalokete.
 
Det är ju just det det gör. Det tog sex dagar i originalfallet för fångarna att börja sympatisera med sina fångvaktare. Det är en del i en överlevnadsinstinkt. Antagligen samma instinkt som får kvinnor att joina män i att förtrycka andra kvinnor... Ena sig med överheten.
Eller som gör att misshandlade kvinnor skyddar sin misshandlare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet
Naturligtvis vet jag vad Stockholmssyndromet är. Och jag vet också att det fått kritik av psykologor att vara alldeles för överanvänt.

Ofta ligger det rimligaste svaret närmast "sanningen". Och det rimligaste här tror jag är att hon agerade utifrån det som för henne framstod som den bästa lösningen för att lyckas komma undan.
 
I den här typen av mål brukar den åtalade ha en filt eller jacka så att ansiktet är skyddat tills dörrarna stängs och täcka ansiktet igen när dörrarna öppnas.
Bilden har en Aftonbladet-fotografs byline. Och fotografer tar inte bilder därinne, däremot brukar de passa på när dörren är öppen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp