Burkaförbud i Danmark

Status
Stängd för vidare inlägg.
När det kommer till att bära heltäckande av religiösa själ bottnar det väl i att kvinnan inte ska fresta mannen till att tänka snusk om dom?
Vissa bär det frivilligt medan andra helt enkelt är tvingade till det.
Vilket gör det svårt att ta ställning till tycker jag.

Tycker inte man kan likna religiösa kläder och förtryck med att bära skidmask eller moppehjälm när man åker skidor/moppe.

Bra lag när det kommer till fotbollshuliganer och nazzar iafl

När det kommer till att bära heltäckande av religiösa själ bottnar det väl i att kvinnan inte ska fresta mannen till att tänka snusk om dom?

Tycker inte man kan likna religiösa kläder och förtryck med att bära skidmask eller moppehjälm när man åker skidor/moppe.

Svårt att ta ställning må vara, men att förbjuda de här kvinnorna (både de som lever under förtryck och de som själva valt att bära täckande kläder) att vistas utomhus är ju verkligen att förtrycka dem och förhindra integration.

Problemet är ju att de som bär det frivilligt på grund av religion lär vara så övertygade i sin tro att de skulle känna sig nakna och därmed inte gå ut medan de som blir tvingade att bära dessa plagg inte lär få gå ut alls utan plagget.

Det här hjälper varken kvinnor eller är till fördel för integrationen... Och blir ett förtryck från staten. Inte helt olikt det vi ser i Iran men åt andra hållet.

Varför det? Och hur skulle det fungera praktiskt? Får man ha sjal, halsduk, halloweenmask, ansiktsmålning?
En person som maskerar sig i avsikt att begå brott lär ju inte bekymra sig om en maskeringslag oavsett.
Hur det ska se ut har jag ingen aning om, det får mer sakkunniga avgöra.
Själv tycker jag det är idioti att folk ska kunna täcka ansiktet för att komna undan straff.
Pratas om det på P4 Göteborg med jämna mellanrum hur folk kommer undan för att det inte går att avgöra vem som gjort vad.

Hur det ska se ut har jag ingen aning om, det får mer sakkunniga avgöra.
Själv tycker jag det är idioti att folk ska kunna täcka ansiktet för att komna undan straff.
Pratas om det på P4 Göteborg med jämna mellanrum hur folk kommer undan för att det inte går att avgöra vem som gjort vad.

Fast som sagt - om jag har tänkt maskera mig för att göra någonting brottsligt lär en maskeringslag inte göra någon skillnad. Mitt uppsåt är ju redan att bryta mot lagen, och jag tänker att brottslingar förmodligen inte rör sig i samhället med skidmasken på varje vardag.
Hur har du tänkt att det skulle förhindra brott att folk inte får röra sig i samhället med burka, skidmask eller halsduk? Jag förstår inte resonemanget.

Fast som sagt - om jag har tänkt maskera mig för att göra någonting brottsligt lär en maskeringslag inte göra någon skillnad. Mitt uppsåt är ju redan att bryta mot lagen, och jag tänker att brottslingar förmodligen inte rör sig i samhället med skidmasken på varje vardag.
Hur har du tänkt att det skulle förhindra brott att folk inte får röra sig i samhället med burka, skidmask eller halsduk? Jag förstår inte resonemanget.
En skillnad är att polisen kan ta någon för att den har dolt sitt ansiktet och inte vänta tills någon/några med dolt ansikte ska göra något och sedan inte veta vem det var.

Många andra lagar har undantag så varför inte en sådan lag, som jag som sakt är upp till sakkunniga.

Nä nu ska jag sova, på om mindre än 5h.

@nullo-modo Men allvarligt och ärligt talat - vilken brottsling tror du dräller runt på gatan med en skidmask på (eller burka då, eftersom det är där diskussionen börjar) innan de tänker överfalla någon eller råna en bank. På vilket sätt skulle en sådan lag hjälpa polisen att förebygga brott? O_o Hur jag än vrider och vänder på frågan kan jag inte se hur ett förbud mot maskering skulle minska eller förebygga brott i samhället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fick idag tid för operation, för jag behöver ta bort min gallblåsa. Tiden är om två veckor, och i brevet var det med papper där det står...
Svar
7
· Visningar
800
Senast: bollen__
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
319
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 871
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 072
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka