Anneee

Trådstartare
Har läst gamla trådar om just detta, slemsäck/Bursa, dock väldigt lite info.
Så nu undrar jag om ni vill dela era erfarenheter om detta

Min valack har fått detta på ett bakben, framsida kota. Ohalt, oöm. Bulan är som en pingisboll ungefär och hård. Alltid samma storlek.

Enligt veterinär så kan man tömma bursan, men det är sannolikt att det kommer tillbaka.

Om man INTE tömmer så kan det ta flera år innan det går tillbaka av sig själv..?

Ni som har varit med om detta, hur valde ni att behandla och hur lång tid tog det innan det försvann?

Komplikationer?

Har läst om ett skräckexempel, att bulan sprack av sig själv. Men enligt veterinär är det ovanligt
 
Har läst gamla trådar om just detta, slemsäck/Bursa, dock väldigt lite info.
Så nu undrar jag om ni vill dela era erfarenheter om detta

Min valack har fått detta på ett bakben, framsida kota. Ohalt, oöm. Bulan är som en pingisboll ungefär och hård. Alltid samma storlek.

Enligt veterinär så kan man tömma bursan, men det är sannolikt att det kommer tillbaka.

Om man INTE tömmer så kan det ta flera år innan det går tillbaka av sig själv..?

Ni som har varit med om detta, hur valde ni att behandla och hur lång tid tog det innan det försvann?

Komplikationer?

Har läst om ett skräckexempel, att bulan sprack av sig själv. Men enligt veterinär är det ovanligt
Min häst fick en smäll på vänster fram över carpus för några år sedan. Endast en mjuk bula uppstod, ingen hälta/värme.
På klinik ultraljudade de och kunde se att det var en pågående inflammation. Bursan tömdes och behandlades med antiinflammatoriskt två gånger och efter det såg det bra ut inflammationsmässigt. Bursan är sannolikt "för evigt" uttänjd så han har fortfarande mer vätska i den vilket gör att det syns något. Han har dock inga besvär av den. Min veterinär sa att man kan testa att operera men att det oftast då kommer tillbaka, dvs den vätskefylls igen.

Något år tidigare detta fick hästen en spark på hasen. Timglas bursan i hasen blev vätskefylld men ingen inflammation. Den kommer också alltid vara lite mer vätskefylld men så länge det inte påverkar hästen ska det inte vara någon större fara.

Vet inte om det gör dig något klokare. :) Men vad jag förstod av mina veterinärer så blir detta mer kosmetiskt men att man säkert ska hålla koll på det också (det har iallafall jag).
 
Har läst gamla trådar om just detta, slemsäck/Bursa, dock väldigt lite info.
Så nu undrar jag om ni vill dela era erfarenheter om detta

Min valack har fått detta på ett bakben, framsida kota. Ohalt, oöm. Bulan är som en pingisboll ungefär och hård. Alltid samma storlek.

Enligt veterinär så kan man tömma bursan, men det är sannolikt att det kommer tillbaka.

Om man INTE tömmer så kan det ta flera år innan det går tillbaka av sig själv..?

Ni som har varit med om detta, hur valde ni att behandla och hur lång tid tog det innan det försvann?

Komplikationer?

Har läst om ett skräckexempel, att bulan sprack av sig själv. Men enligt veterinär är det ovanligt
En häst jag hade fick det på ett ben. stoor svullen bursa som blev större efter ansträngning.... Jag var in och ultraljudade och veterinär sa att det var bursan och endast kosmetiskt....inga böjprovsreaktioner heller. Senare hittades lösa benbitar, efter operation av benbitarna var inte bursan längre svullen. Så jag skulle vilja säga att det kan finnas något som retar området som gör att det uppstår. Hästen var tidigare röntgad och hade inga fynd, men nu hittades ändå lösa benbitar några år senare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 968
Hästvård Kära bukefalister, behöver era kloka råd/tips! Bakgrund: har en nu treåring som i somras skadade sig allvarligt vänster bakknä, med en...
2
Svar
20
· Visningar
3 297
Senast: Similitude
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
3 973
Senast: Speedway
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp