• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 434
Sv: Butet

flata! Och ger inte speciellt mycket stöd för skänkeln. Även de med "halvdjupt" säte är flatare än många andra flatbacks.
Men man får en väldig närhet till hästen!

dock är de väldigt känsliga för regn, får vattenprickar direkt om man rider med dem i regn.

ok men är du nöjd med din? visst har den olika kåp storlekar o så med?

Jag tycker inte heller att de är så mycket att hurra för. Finns många betydligt skönare och billigare sadlar. Det är först och främst namnet som kostar.
Smaker är ju i detta fallet verkligen som baken.

Det bästa med dem är att det verkligen är close contact, inget onödigt i vägen :love: . Jag fullkomligt hatar massa stöd och djupa sadlar. :crazy:

jadå, jag är nöjd med min.
Skulle jag köpa ny sadel igen skulle jag dock inte köpa butet igen, för jag tycker igentligen att den är för platt. Men det är ju en smaksak!
Det är en mycket snygg sadel av toppkvalitét, så jag tror inte du blir besviken.
Jag har +2 cm mer framskuren kåpa, men det beror ju på hur långa lårben man har.

Det måste ju finnas någon anledning till att de flesta i eliten rider i dessa sadlar. :d

Jag tycker att dem är kanon.
Fint hantverk, bra läder och supersköna att sitta i.
Gillar inte heller djupa sadlar med enorma knästöd.

Är det stor skillnad på den flata o den som är lite "djupare"?

Hört att butet sadeln inte är bra för hästen, alltså inte så bra som folk tror bara för att den är dyr och så. :smirk:

Det har faktisk jag hört också!! Minns dock inte vem det var. Men tror fio skrev nånting om det nångång, att hon varit på ett föredrag eller så med denna personen.

Hah, eliten har ju så många paddar under sina sadlar att dom kommer ju inte ens i närheten av hästen! Så det kvittar väl egt hur bra den är för hästen, bara den är skön för ryttaren... Du har väl sätt hur många paddar malin har under flippans sadel? Två tjocka schabrak, en gelpad och en fårskinnspad har jag sett att hon haft. :crazy:

hade inte det mer att göra med myten att "alla hästar kan ha dem" och därför fick hästar problem. Att de (eliten?) slängde på samma sadel oavsett om det var ett fullblod eller en ardenner.
De måste ju provas ut som vilken sadel som helst.

Jo jag såg det på en dokumertär om Malin, men det betyder ju inte att alla har det under sina Butetsadlar.

Du har ju själv oftast fårskinnspadd under dina sadlar :smirk:

Det är som Popeye säger att det handlar lite om en myt för att det gick rykten om att dessa sadlar låg bra på alla hästar.
Självklart kan dem inte göra det!

Liknande rykte gick ju om Prestige Golden Star!

Jag tycker att det är en trevlig sadel.
Den kommer nära hästen och på min häst som har liten manke, rund o rak rygg ligger den lika bra på som på grannens som har stor sluttande manke o lite svank.

ja jag har det under min hoppsadel för att de är för vid.... :smirk: Och det är en himla skillnad på EN pad och tre!

Sen är det inte det som är saken, utan att "eliten har det, därför måste det vara bra". Det spelar ju ingen roll hur bra sadeln är för hästen eller ej om man har så mkt paddar under. Jag har inget ont att säga om butet, jag tycker den är för flat, men det är ju en smaksak. Vet att det är din drömsadel.... :p

Ja, det är ju det ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det måste finnas en anledning till att eliten säger att man bara ska tävla i dom :p :angel:

Hörde att Sylve rekommenderade någon toppryttare att byta till Butet.
Du får kontakta honom o fråga varför ;)

När jag var på Ingdams kände jag på en Butet hoppsadel och jag blev ju inte så värst imponerad. Sätet verkade inte så mjukt när jag klämde på det (vilket jg förväntar mig för 25 000.....) och lädret var ju bra, men inte SÅ bra.
Men det är väl lite som Hermes. Deras sadlar är inte värda 35-50 000 överhuvudtaget. Läderkvaliten är densamma som vilken Jensen sadel som helst (iaf när det gäller buffellädret) och de begagnade Hermes jag har sett har inte varit så värst fina. Verkar vara väldigt känsliga för allt.....

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
800
Senast: Smultron
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
179
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser