• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 434
Sv: Butet

Men att betala 30 000 för ett märke... Finns det nån som gör det? :crazy: För jag kan inte tänka mig att Hermes är bättre än t.ex. Passier, County, FB, Albion.... Jag har itne sett Hermes vinna några priser medan jag vet att FB har vunnit många priser för bästa sadel osv.

Ja tänk... Lägga 25 000 på en sadel somn inte tål regn... :crazy: Det är som att köpa en bil som fräts sönder av regn... Hur praktiskt är det?

den hade jag hos min pessoa med.
Det jag vet om butet är att de är ganska hårda att sitta i, men det behöver inte tyda på dålig sadel. stübben har alltid vart gårda att sitta och är av bra kvalitet, en del av oss (jag tex) trivs allra bäst i en hård sadel som tvingar mig att rida och inte åka häst, men jag vill ha mer stöd...

alltså, jag har absolut inget emot butet, rider själv i en och älskar den, dock dressyrmodellen (hur det nu kan kallas dressyrmodell men wtf) men jag har pratat med en som är precis under grädden i eliten och enl. denne är butet enbart en tävlingssadel.
alltså är det kanske inte så hemskt som folk tror när ryttarna pallar upp sina butet-sadlar med paddar o.s.v. om det nu vore så att man bara tävlar med dom :idea:
inte för att jag köper idén för fem öre, men men.

jag tycker dom är jättebra. Jag sitter som aldrig förr i den.
sätet är mjukt och skönt och jag sitter mycket stadigare i den här än i andra sadlar med större stöd..

Det är väll främst den riktigt ljusa sadeln (golden) som får prickar.

Jag tycker också att man får riktigt bra stöd i den samtidigt som man är lite mer flexibel i sitsen.

fast det har ju med kalvskinnet att göra, även prestiges paris d får prickar av regn. Blöter man dock hela sadeln så det blir jämnfuktig så är det inga problem.
Jag tycker dock att det är skillnad på sadel och sadel. När jag provred för att köpa denhär så red jag i de flesta märkenas (prestige, jaguar, passier, jensen, cobra etc) toppmodeller, och av någon anledning så var det butet som man kom närmast hästen i.

Jag tycker dom är jättesköna. Särskilt dessa med endast en kåpa. Även med padd kommer man nära hästen.

Men det finns andra skinn som ger en bra grepp (vilket är huvudorsaken till att man har kalvskinn) men som inte blir fläckigt eller fult, och såna dyra märken borde ha änkt på det.

Jag kan också tänka mig att man kommer väldigt nära hästen i en Butet, men jag tror det beor på att panelerna är väldigt tunna och bossorna ganska smala med en smal midja. Att bossorna är väldigt tunna är inget positivt i hoppningen och att bossorna är smala är inte att föredra om man är tyngre (dock är det lättare att passa in på fbl/hbl). Jag tycker man kommer väldigt nära hästen i en Stubben Artus, och den sadeln har bredare bossor, smalare midja och tjockare bossor. (dock har jag inte ridit i en Butet)

Regnkänsligheten har ju inget med märke/kvaliten att göra, så blir det med allt ljust och mjukt läder. Båda min Pessoa (legacy xl som jag hade är helt i kalvläder) och Passieren fick fläckar. Prestige'n har inte fått fläckar än, men har inte ridit med den i dåligt väder. Så att sadeln blir "ful" får man helt enkelt ta om man vill ha en ljus!

så du anser att passier, butet mfl har dålig läderkvalite? :smirk:

min ljusbruna golden star fick inte en ända prick, men den var inte i kalvläder... Kalvläder FÅR prickar av vatten, isär regn eftersom det oftast är förurenat. Det är ju just att det är obehandlad som gör dessa sadlar så mjuka och sköna att rida i!

De har inte dåligt läder, men en tillverkare som säljer dyra sadlar borde ha en del kunskap om läder, don't you think? Och då det finns andra läder än kalvskinn som är bättre men som ger bra grepp, t.ex. buffel så borde använda sånt eller nåt annat liknande. För buffel blir inte fläckigt.

Hårdare och hårdare... Sån skillnad är det inte. Men kalvskinn känns klibbigt, buffel känns oljigt. Och buffel är mkt mer slitstarkt än kalvskinn.

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
800
Senast: Smultron
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
179
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka