• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 434
Sv: Butet

Visst ar kalvskinn fantastiskt men inte sarskilt praktiskt pa en sadel! Jag skulle bli galen pa att standigt behova skydda sadeln mot regn.. for att inte tala om att jag skulle kanna mig tvungen att gora rent den efter varje ridtur - sant hinner inte jag, har tva hastar att rida och ett heltidsjobb att skota :p

Jag menar, jag alskar mina Jimmy Choos men det AR vansinnigt irrriterande att behova kolla vaderleksrapporten innan man gar utanfor dorren utifall att det vantas regn som kan forstora dem. Det gor att jag inte anvander dem sa ofta, och t.o.m. har investerat i billiga kopior som jag kan ha vid daligt vader. Det gar ju an nar det galler skor, men en Butet kostar ju en liten aning mer :smirk:

Fast tavlar man pa elitniva sa ar det sakert vart det :)

Man får anpassa ridbyxorna.
HG: s ridbyxor av microfibrer är perfekt till en butet sadel. :)

Helskodda är nog ingen hit om man inte vill sitta fast ;)

jag har ridit i en artus i ca 2 år nu och när jag red i den igen efter att jag ridit buten ett tag så kändes det som att jag satt på en stol typ 30 cm ovanför hästen... så närhet, nä det tyckte jag inte att artusen gav mig...

Jag har provridit de flesta märken och Artusen är den sadel (har främst provat dressyrsadlar, men det ska ju vara samma sak.) som ger mest kontakt med sätet. Men visst, jag har inte ridit i en Butet så det är mkt möjligt att det är en enorm skillnad.

Vilken sorts skinn en sadel är gjord i (buffel, kalv) säger mes något om hur länge den kan förväntas hålla. Hur lädret är garvat (natur eller kemiskt) avgör vilken känsla som blir i skinnet (mjukt, stelt) och vilket färgningssätt (anilin eller annat) avgör om ytan blir känslig eller inte. Anilinfärgat läder (som i vackra kolafärgade Butet) är jättekänsligt för blöta fläckar då lädrets yta inte är sluten. Läder med ytlig färg är tämligen okänsligt, men har tyvärr en yta som kan lännas som ett lager målarfärg. Det är färg utanpå sadeln.

Tessan

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
800
Senast: Smultron
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
179
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka