Butta och ont i magen

Jen80

Trådstartare
Urk och fy fasen. Hittade vinafina i stallet nu ikväll, sparkar som en jäkla dåre när man rör magen. Inte ett enda tecken på kolik, ingen feber, normal /temp/andning/puls... Ringer jouren som inte svarar, får tag på Helsingborg.

Jaaaaaaaaa....förmodligen har vinafina fått magsår :(. Vill ha in henne NU för observation över natten och fixa med liten kamera ner i magen imorgon...:crazy:. Alternativt att jouren kommer idag och vi åker in imorgon. Jouren vill inte svara...jäkla osis.

Hur vanligt är det med dessa biverkningarna? (Hon har gått på ½ gram butta sen den 13:e)

Börjar vänja mig, tyvärr :crazy:. Nu har jag babblat in på jourens svarare i alla fall...var tydligen många hästar på väg in till Hbg, så kan jag undvika och åka in idag hade det inte gjort något..

Butta ÄR världens skit.........jag kan nog säga att det är till 100% det som ställt till det i hennes mage...biverkningarna är just magsår. :(

Urk ja - skitmedicin, jag ville inte ha det alls. Hellre fortsätta med Naproxen som hon fick från början och funkade Kanon på. men men, så är det..
Är också hundra på att det är det som är boven i dramat :(. Fick tag på jouren nu, kommer på studs. Så nu ska jag bara ragga transport och chaufför tills imorgon :crazy:.

Varför har hon fått butta?? :confused: Ledproblem eller? Det finns ju naturliga alternativ som inte är lika hårda mot magen... Hoppas hon repar sig!!!! :)

Gumman... :cry: Fattades väl bara detta också... :( Stackars lilla vackra Vina. :(
Hoppas det inte hunnit gå så långt att det är regelrätta sår.

*kramar om*

det finns ju djävulsklo och en blandning av djävulsklo,vitpil och älgört som har exakt samma verkan som butta, förutom biverkningarna.

Djävulsklo är redan beställt ;)

Hon fick dropp, B-vitaminer och kramplösande av vet. Hoppades på att det skulle släppa, vilket det gjorde för stunden. Hemma en timme och kom precis hem därifrån igen, nu mår hon precis som innan igen *STOR suck*.
Pratade med Hbg, ska komma in imorgon om hon är likadan vid morgonfodringen. Sånt är livet på en pinne...:crazy:

Har dock varken transport eller chaufför tills imorgon....jippi... :smirk: :crazy:. men men, det fixar sig.

*kramar om*

Usch vad jäkla trist att höra hördu! Och det var väl såklart det skulle drabba dig och Vina, ni har ju inte alls haft nå bekymmer på sistone.. :mad: Jäklarns otur alltså!! Men nog ska det gå att reda ut! Har hon god aptit? Dricker?

Jag håller iaf tummarna för er, och om jag bott nere vid dig hade jag absolut ställt upp som chaufför! Iof har jag ju aldrig kört hästtransport, men ska väl vara en första gång för allt.. :smirk:

MM, rätt så trist faktiskt :(.
Spatten har i alla fall blivit Mycket bättre, alltid något positivt! ;). Den hade hon ju dessutom tidigare så...ja det har ju "egentligen" inte blivit här. Men men, strunt samma...
Hon äter sina ynka havrekorn med god aptit (hehe...hon får ju inte så mkt :cool:), men nu får hon såklart inte något kraftofoder. Hon fullkomligt ÄLSKAR sitt hö - nu luktar hon och tittar in i väggen.. :( Så god aptit, njäe..:crazy: Dricker gör hon, Mycket mer än vanligt - så det är ju i alla fall positivt! Tempen stiger (dock inte skyhögt - bara...högt), vilket oroar mig lite. Men puls och andning är normalt.

Naturligtvis ska stallägaren till Stockholm och hämta en kompis dotter på dressyrträning...:mad: Annars hade hon kört (varför lyckas jag alltid få så bra timing på allt? :confused:). Men, nu är det ju inte helt säkert Att vi ska iväg imorgon - som det ser ut just nu blir det dock så. Men det är många timmar kvar...man vet aldrig ;)
Man måste lära sig någon gång, så träna på ;)

har du gett något "mag-tarm-balansmedel"? Jag ger Dollar Probimin vid foderbyten och sånt!

Lilla Vina, hoppas att hon mår bra fort!!

Till att börja med en STOR kram till dej och vina! Det ordnar sej på något vis vännen!

Olyckorna kommer gärna i skov, tro mej jag vet (!) men som någon sa när jag hade det som värst, en vacker dag vänder det! Hade jag haft ens den minsta möjlighet att komma ner och köra åt dej så hade jag gjort det på studs! :bump: Hoppas det ordnar sej med skjuts och magen på vina!

Kram!
Jenny

Jag har inte gett vina någonting alls mot magen, inte Än ska kanske tilläggas ;). Men detkommer vill jag lova!
Kli eller linfrö ska införskaffas under dagen, beroende på vad jag kan hitta.

Har precis pratat med vet. igen. Vina är inte uppblåst idag, men sparkar något så in i ******* när man rör vid magen. Ska avvakta några timmar och se vad som händer när hon kommer ut (vet. pratade med djursjukhuset igen), är hon inte bättre i em så åker vi in då. Då får hon fasta och så får de kolla henne imorgon..
Inget kraftfoder till damen (gissa om hon är Förbannad, minst sagt) utan enbart hö. Hon äter det, men inte mer...och sakta går det :(. Har knappt druckit i natt, men hon fick ju dropp igår så det är förmodligen därför *hoppas*.

Jo tack, de jäklarna kommer i skov...:crazy:. Jag fick dock prova på att ha en helt frisk häst i några månader - det var ÅR sen sist! *tjohoo* :banana: Och har vi klarat av allt annat klarar vi detta också ;).
Stallägarens sambo kunde eventuellt köra i em, stallägaren är hemma vid fem så efter det kan hon köra...meeen, hoppas ju så klart att det inte behövs.. Transporten står och väntar på gården bredvid, omden skulle behövas. Och det viktigaste, pappas kontokort ligger här och väntar på att få användas... :angel:

*KRAM*

Jag har en hemlighet som jag knappt vågar tro på själv *viskar* Mina hästar har varit friska i nästan två månader nu... :love:Den du! Men säg det inte till någon! ;)

Lycka till i eftermiddag/kväll nu. Och visst är det väl för händigt med pappors kontokort!

Jenny

ÅH! :love: Lovar att inte skvallra...jag menar, det är ju ingen som läser det Här... :angel: ;)

Tack tack, och jo jag håller med - pappas lilla plastkort är Kanonfint i såna här lägen! :bow: (FK har krånglat med nya sjukskrivningen, får inte pengar förräns på torsdag..undrar om pappa kan glömma att jag har lånat...:angel: *hoppas*)

linfröt är nog "effektivare" än kliet, men du kanske kan få tag på bägge?
Lilla Vina... Tänker på henne!

Ska du aldrig komma ur den onda spiral du hamnat i? Jag hoppas verkligen att allt går bra och att det här är sista vändan med problem.
Kramar från Shaggy & Nova

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka