Bygelnosgrimma

Islandshesten

Trådstartare
Hej! Jag har funderingar kring hur bygelnosgrimman fungerar? (Islandshäst). Jag använder personligen inte en sådan i nuläget men vet att min häst ridits med en sådan mycket tidigare så funderar på att prova. Men som sagt så skulle jag först vela veta dens syfte och för och nackdelar.
😊
 
Det är väl i första hand en korrigerings nosgrimma om hästen vill föra käkarna i sidled. Att användas en kortare tid.
Men jag kan ha fel.
 
Jag har aldrig använt en men trodde att det främst handlade om att nosgrimman inte ska störa bettets läge (ofta lyfter remontnosgrimmor bettet något eller ligger emot bettet)?
 
Klipp från gammal tråd som ger en bra förklaring :
Jodå nog sitter bettet fritt, men det är nog det enda som är och förblir fritt eftersom resten låses i hästens mun. Käkarna blir låsta, och det är liksom det som är vitsen med denna nosgrimma att låsa käken. Egentligen en korrigeringsnosgrimma till för hästar som har tendens till att skeva med käken, korrigeringen består i att käken blir låst av bygeln. Tanken är sen att hästen ska kunna gå över på en mer normal nosgrimma eftersom munrörelsen för hästen ska kunna ta emot bettet också hämmas. I förlängningen ger det en häst med en ganska stum mun även om bettet är fritt, och då har man ändå ingen användaning av friheten i bettet om man ändå inte kan utnyttja det.

Nosgrimmans ursprungsnamn är bugelanhalter (tyskt u) men ännu längre tillbaka kommer denna nosgrimma från sydamerika och var till för hästar som var riktigt besvärliga och den passar även in till de skarpa stångbett som ofta används. Byglarna är ämnade för att stångbetten ska få plats, så man kanske kan förstå att detta inte är något snällt föremål i grunden.
 
Klipp från gammal tråd som ger en bra förklaring :
Jodå nog sitter bettet fritt, men det är nog det enda som är och förblir fritt eftersom resten låses i hästens mun. Käkarna blir låsta, och det är liksom det som är vitsen med denna nosgrimma att låsa käken. Egentligen en korrigeringsnosgrimma till för hästar som har tendens till att skeva med käken, korrigeringen består i att käken blir låst av bygeln. Tanken är sen att hästen ska kunna gå över på en mer normal nosgrimma eftersom munrörelsen för hästen ska kunna ta emot bettet också hämmas. I förlängningen ger det en häst med en ganska stum mun även om bettet är fritt, och då har man ändå ingen användaning av friheten i bettet om man ändå inte kan utnyttja det.

Nosgrimmans ursprungsnamn är bugelanhalter (tyskt u) men ännu längre tillbaka kommer denna nosgrimma från sydamerika och var till för hästar som var riktigt besvärliga och den passar även in till de skarpa stångbett som ofta används. Byglarna är ämnade för att stångbetten ska få plats, så man kanske kan förstå att detta inte är något snällt föremål i grunden.
Då förstår jag och det känns inte som något som jag vill sätta på min häst👍😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp